Oseriös avel?
Oseriös Avel, vart går gränsen?
Har funderat ett tag att låna ut min dvärghare till Avel (dvärghare + dvärghare) och/eller skaffa en hona för framtida PARNING dvärghare + dvärgvädur eller dvv + dvv. (Inga bettfel, sjukdomar, etc. som vad jag vet finns i släkten eller på kaninerna här hemma.)
Just dvärgharen har stam och är öronmärkt, men ej utställd. Stammen har jag inte heller på papper då han är dansk imp. Men det går att få ut genom öronmärkningen och lite cash (som vi inte har).
Det skulle ju vara kul att kunna bidra med att utöka dvärghararna i sverige, då populationen här är så liten och det blir lätt inavel. Samt att han har ett bra temperament och är en rel. duktig hoppare.
Om jag tar kull hemma är det för att få fram små, smidiga kaniner framförallt till hoppning. Antingen korsning eller rasren, men dock inga utställningskaniner, däremot h-bevis/liknande.
Jag är ju medveten om mycket med Avel, och har två uppfödare i närheten som jag tror skulle vara villiga att hjälpa till i början. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Personligen brukar jag se det som oseriös Avel som när kaninägare avlar på sina kaniner de egentligen inte vet så mycket om utan de gör det bara för att få söta små kaninungar.
Men du verkar ha läst på och ha bra koll på kaninerna, ett litet tips? är att kolla runt lite först så det finns folk som är intresserade av dvärgharar/blandras. Finns det många uppfödare i närheten så kanske det redan är för många kaniner. Om du inte bor någonstans där det är lätt att fixa transport till andra delar av landet vill säga.
I mina ögon är oseriös avel:
*att avla annat utan syfte/mål än att kaninungar är söta.
*att avla utan kunskap.
*att avla på djur som bär på genetiska fel (kan vara ok om man håller linjen stängd, för att försöka avla sig runt ett problem)
*att sälja icke rastypiska djur till utställning, särskilt till nybörjare.
*att ständigt byta inriktning, köpa och sälja djur.
Att låna ut din kanin för en renrasig PARNING ser jag inga problem med.
Att däremot para dvärghare med dvv för att få fram hoppkorsningar ser jag ingen större vits med faktiskt? Det finns gott om hoppavlade kaniner som är avlade för hoppning i många generationer, och har det i blodet.
Vill du ha en mindre hoppkanin så kanske det är ett bättre alternativ att para in en sådan? Fast en liten hoppkanin får ju det svårare på banan än en stor och lång hoppkorsning…
Man kan ju para din hare med en annan dvärghare som har stam & på ungarnas stam så skrivs din hare, samt dess föräldrar, som dansk imp. Så kan man söka dispens för att stamboksföra ungarna sedan :)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Detta kommer ju bli om minst något år eller två.
Dvärgharen jag har nu är två år gammal, och håller förhoppningsvis lusten ett tag till.
Självklart tar jag och frågar efter intresse innan kull också. Hade inte tänkt många kullar utan max en-två stycken.
Eftersom jag bor straxt utanför Jönköping borde det väl kunna gå med transport då antagligen en del pendlar mellan göteborg-stockholm här kan jag tänka mig?
Angående att få fram en hoppkorsning genom dvv och dvhare jag jag också tänkt på, många säger att det blir för små kaniner. Det blir mycket beroende på hur mina kaniner går i tävlingar etc. Själv tycker jag dvärgvädurar är så sjukt stora. :P Men annars blir det ju en kelkanin på hobbyhoppningsnivå, vilket säkert skulle fungera. :)
_
#3 Hur menar du? xD
_
#5 Din hare behöver inte vara ställd eller märkt om man skriver dansk import på pappren på dess ungar, med förutsättning att den andra föräldern har stamtavla. Ex. Istället för namnet på din hare(pluppis) så skrivs Dansk imp., inget mer. Samma för din hares föräldrar. Ungarna efter din hare(+den andra) kan då få stamtavla. Säg att den andra har stamtavla så skrivs ju den stammen ut, men inte stammen efter din då den endast skrivs som import. Då får ju ungarna efter din hare stam iallafall, utan svindyra kostnader :)
#5 Din hare behöver inte vara ställd eller märkt om man skriver dansk import på pappren på dess ungar, med förutsättning att den andra föräldern har stamtavla. Ex. Istället för namnet på din hare(pluppis) så skrivs Dansk imp., inget mer. Samma för din hares föräldrar. Ungarna efter din hare(+den andra) kan då få stamtavla. Säg att den andra har stamtavla så skrivs ju den stammen ut, men inte stammen efter din då den endast skrivs som import. Då får ju ungarna efter din hare stam iallafall, utan svindyra kostnader :)
…. Och där flippade min telefon O.o Ursäktar flertalet inlägg :c
Oj. Haha, jo men nu fattade jag nog. :)
Är det så enkelt? o___o
Skulle ifs vilja ställa ut honom. :( Peengar, komsi komsi!!!
_
Som jag har uppfattat det iallafall. På din hanes stamtavla(svensk sådan) skrivs hans stam som dansk import, hansjälv måste däremot vara märkt. Sen behöver du söka dispens för att stamboksföra honom med. Någon mer erfaren får rätta mig om jag har fel :P
Vänta.. va? Haha, jag förstår ingenting. :(
_
Se till att din kanin blir märkt och skriv ut den på en svensk stamtavla m samtliga föräldrar, mor- & farföräldrar som "Dansk import" Hör e en artikel: http://kaninmagazinet.se/2012/may/dispens.html Som anledning till dispensen kan du skriva t.ex. "Obesläktad med svenska dvärgharar, då rasen inte är så vanlig vill jag stambokföra för att använda i vidare dvärghare Avel." :)
#3 Du menar alltså att hon ska ljuga och skriva att hanen är dansk import? Eller förstår jag fel?
I så fall är DET i högsta grad oseriöst…
Hanen är dansk import? Anyhow, det verkar alldeles för komplicerat. Om jag ska avla på honom blir det att få ut stam genom märkningen och ställa ut.
_
#14 Nej nej! Absolut inte! Menar att om man inte vet vad föräldrarna heter, mm Har aldrig importerat så vet inte hur hela den biten går till. Ursäkta att jag rör upp här, har nog missuppfattat hela grejen då O.o Vet inte hur en dansk stamtavla, märkning, m.m. Ser ut :/ Håller tyst nu.
#16 *pustar ut* ;) Det förekommer tyvärr…
Till ts: Om hanen ÄR dansk import så kan det gå att få honom upptagen i stamboken utan att ställa ut honom, ja. Prata med riksstambokföraren, Lars-Åke Asp.
På importer brukar man skriva en egen stamtavla, så det är inget du ska behöva betala för!
#17 Jo, har märkt detta ._.
De som inte kan något om Avel och knappt om kaniner, de som gör de bara för att de är kul, de som har "100" kaniner och kan inte ge dem tillräckligt stora burar, hinner inte låta dom hoppa av sig MINST 2 timmar per dag. De som avlar på blandraser oavsett om de ska va till hoppkaniner eller ej och såklart de som avlar på sjuka kaniner.
De är då vad oseriös Avel är enligt mig :)
#17 Vi har ringt och hört med SKAF om hur vi skulle gå tillväga med stamtavlan och det, skulle tydligen kosta flera hundra. :l
Och ja, han är importerad från danmark, eller ja, vi var där och hämtade honom själva. 😃 Det var väl en rätt välkänd uppfödare som tydligen hade varit domare på massa utställningar, till och med i sverige. :)
Märkningen sitter i båda öronen, om jag kommer ihåg rätt så var ett nummer för kullen och ett för uppfödaren.
_
#20 Ber om ursäkt att det blir OT men varför fick du inte med stamtavla när du köpte honom? Fungerar det annorlunda utomlands/gills inte utländska stamtavlor?
Annars, går det inte att ta kontakt med uppfödaren och försöka få en?
Har aldrig importerat någon kanin så har ingen aning. 
#21 Ja, det fungerar annorlunda utomlands, eller iallafall när man importerar. Kan inte danska så bra, annars hade jag nog förstått lite bättre om dethär (vi frågade, men det var ju jäkligt svårt för både dem att förklara och oss att förstå).
Har själv ingen kanin med svensk stamtavla, så jag vet inte mycket på den fronten heller. ^__^
_