Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 639 ggr
Tamahah
0

Kaninvakt..

Är kaninvakt åt min kompis 2 kaniner. Det är två systrar.

Har haft dom nu i 2 veckor och ska ha dem till slutet av September. Nu har Nenea börjat bli riktigt rund om magen och ligger hela tiden i huset. Ger dem ½ dl Stampe pellets var (enligt ägarens rekomendationer), så jag förstår inte hur hon lyckats bli så tjock?

Förutom pelletsen har de massor med hö och vatten såklart. Ger dem även lite grönsaker då och då.

Vad tror ni det kan vara? Kan hon vara allergisk mot något? Blir så orolig eftersom det inte är min kanin .. Ska se om jag kan ta någon bild!

Bobby
0

Eller dräktig…

[Quellii]
0

Hur gamla är dom? :)

KajsaM
0

Får dom nå Motion? :)

Tamahah
0

De blev 1 år i mars iår.

De bur i en utebur med en tillhörande Hage, som de får vara ute i när jag är hemma!

KajsaM
0

Skulle vara bra om du kunde visa bild :)

ciss
0

Har hon träffat någon hane?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tamahah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bild tog jag igår innan de fick mat. Svårt att se kanske när jag inte har någon bild på henne så som hon såg ut förut. Men hon var definitivt slankare!

Tamahah
0

#6 Inte hos mig iallafall.. Men deras ägare har en hane iallafall. Det vet jag! Hon har nämligen 4 andra kaniner.. Tror att 1 av de är hane..

Men förstår inte hur de kunnat para sig? Rymning? Nenea är verkligen inte rymningstypen!

Tamahah
0

Skickar med en bild på syrran Tilly vid samma tillfälle.. Så såg Nenea ut förut, om man tittar på kroppen. De är korsningar.

Tänkte först att Nenea kanske puttar undan Tilly och äter hennes mat också, men Tilly har inte gått ner i vikt och jag har kollat nu de senaste tre dagarna och de äter lugnt i varsinn ände av buren.

Tamahah
0

Ni hade rätt!

Nenea var dräktig och födde natten mellan den 25 och den 26 Juli! Jag blev lite orolig över det ni skrev och var tvungen att gå och kolla för säkerhetsskull. Nenea låg helt utslagen och Tilly vilade en bit bort. Har särat på dem nu, så att Nenea kan få ta hand om ungarna ifred! Ringde deras ägare och hon blev lite chockad och orolig eftersom hon är i Chile tills slutet av september.

Nenea ser ut att må bra och ungarna växer och frodas. Det var 10 st från början! Men två har tyvärr dött. Hittade dem döda imorse.. Jag har aldrig haft kaninungar förut så ni får gärna ge mig massor med tips? på hur jag ska göra!

Ursäkta för den hemska bilden :P Den är så mörk att den ser läskig ut :P

Flippa
0

#10 vilka söta :)

-Chilli
0

oj vilken överaskning ^^ haha, hmm kan inte så väldigt mkt eftersom jag själv inte har haft ungar så, men lycka till :D

Flippa
0

Bor båda kaninerna tillsamans?

myriis
0

Hej, först och främst, lycka till med ungarna!
Dem lär ju växa upp hos dig, men det är ju ändå ägarens ansvar att se till att dem får hem. Bra att du särat honorna, numera kan du ge kaninen fri tillgång till pellets och även sätta in saltsten. Ungarna lär inte komma ut från boet och skutta förrän om 2-3 veckor, helst ska du låta bli dem så mycket som möjligt under tiden. Ta bort döda ungar dock, och låt honan sköta resten.
Läs på så mycket som möjligt om kaninavel.

På bilden du bifogade ser dem flesta ungarna ut att vara svart brokade/svarta

Tamahah
0

#13 Ja, men jag har särat på dom nu!

#14 Tack så mycket! Ska åka iväg och köpa saltsten, pellets och mer hö imorgon. Här omkring vill varenda unge ha en kanin, men jag vill inte gärna sälja bort dom till någon som inte kan särskillt mycket. Om du fattar vad jag menar :P Nenea verkar inte alls bry sig om att jag är där och tittar. Tog ju bort två ungar imorse och dränkte händerna i henns doft liksom. har läst att man ska det. Hon kom fram och kikade vad jag gjorde men skuttade sedan därifrån.

Den helsvarta och en av de svart/rosa ungarna var de som dog. R.I.P.

Ska be om hjälp av en kompis att kolla könen på dem när de blir tillräckligt stora!

myriis
0

#15: Hej! Okej, bra att hon inte bryr sig. Jo, fattar vad du menar, man ska inte sälja till okunniga. :) Men glöm inte att det är ägarens ansvar också, du ska inte behöva dras med ungarna längre än nödvändigt (vad jag menar är att du inte ska sitta med fyra st kaniner som är 6månader) , men givetvis kan du hjälpa till att sälja dem!
Kön brukar man kunna se vid sex veckor iaf (om man är ovan) vana människor kan se vid t.o.m 2 veckor.

Tamahah
0

#16 Jo, jag vet att det är hennes ansvar. Tror tillochmed att hon vill sälja dem själv. Och kolla på dem ifall hon vill behålla någon.

Har fått reda på att pappan är en blå Dvärgvädur med lite Fransk vädur i sig, sa hon. Hela hans stam består av blåa och svarta kaniner. Nenea's stam består av Blå Zobel, Blåa och svarta kaniner. Konstigt då att 2 kaniner är ljusa med lite mörka partier..

[Saarah]
0

shit va kul! (: det finns ju rätt så många artiklar/inlägg om det så läs på där(;  lycka till

[Saarah]
0

*vilka gulliga förresten! ;D

felicia93
0

Oj vad chokad du måste blivit ! jag skulle fått panik om jag passat kompisens kaninoch den plötsligt fött en kull XD Men det måste vara jätte kul att få ha dom när dom växer :)