Viltblå +?
Vad får jag om jag parar min viltblå hona meden zobelblå?
Vilka färger kan jag para vilblå med?
Vad ligger bakom honan och hanen? Bra att veta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hona är viltblå och har E: blå och U:castor .
Hanen är blå zobel U:vitrödögd och E: brun zobel
#3 Viltzobel också, om jag inte har fel…?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Med tanke på stammen blir det troligtvis enbart viltblå och blå. I och med att vi inte vet om mamman har anlag för zobel (eller vit rödögd eller rysstecknat) så går det inte att säga mer. Men om sådant anlag finns, så kan det bli viltzobel blå och zobel blå.
#7: Både ja och nej, eller hur man ska förklara. Eftersom det är ett _ vet man ju inte säkert vad som finns där och kan således inte säga vad det blir, utan då brukar åtminstone jag inte räkna med det på samma sätt. Utan då får själva kullen utvisa vilket anlag som finns där.
Hanen vet vi ju bär på a, alltså är han ama. Om honan bär på am, blir det även viltzobel blå och zobel blå. Men hon kan lika gärna bära på an (ryss) och då kan det dessutom bli rysstecknad blå tack vare att hanen bär på a. Skulle hon istället bära på a (vit rödögd) kan det istället för rysstecknat bli vit rödögt.
Därav att jag brukar sätta det som "eventuellt, om anlag finns", snarare än att räkna det till färger som troligen kommer. Jag tycker det blir enklare så. 🙂