Öronmärkning???
Hej, jag ska öronmärka en kaninunge då uppfödaren vill vänta tills lagen eventuellt ändras, men jag får stamtavla o allt från uppfödaren, det ända jag funderar på är själva märkningen, har veterinären märktång? o siffror osv? eller måste jag köpa? eller är det bättre med ringmärkning? om jag ringmärker kaninen då måste väll uppfödaren beställa hem ringarna o sedan skicka till mig?
Hur ska jag göra?
De flesta veterinärer har tång och allting. Ange bara vad som ska stå vart, så fixar dem det. (Det e samma tång man öronmärker katter med, om dem frågar vilken sorts tång det är) Rekommenderar inte ringmärkning, och den måste uppfödaren beställa då ringen registreras på uppfödarens nr. Öronmärkning är det bästa, då ringen kan fastna och skada kaninen eller ramla av och då kan du ej garantera kaninens identitet.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Uppfödaren kan inte sälja en kanin med stamtavla om den inte är märkt. det får hen lösa, det är uppfödarens ansvar inte ditt.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#2 det beror väl på ras?
när det gäller gotlandskaniner tex är det inget krav på öronmärkning, då används beskrivningsblankett istället.
fast gottisar ställer man ju inte heller ut så det kanske inte är en gotlandskanin
l'm back
#2 har rätt(som vanligt:P) Egentligen kan du inte ens bli garanterad att du får med dig "rätt" kanin hem…
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3 gotlandskaniner har ingen stamtavla, de har genbanksintyg
En kanin som säljs med stamtavla från skaf ska vara korrekt ifylld och kaninen ska vara märkt, antingen med ring eller öronmärkt
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Jag har pratat med djurkliniken, de kan öronmärka kaninen. 280 kr med bedövningsmedel för en kanin.
Den är ca 3 månader gammal, snart 4 månader o jag tänkte höra när det är bäst att åka o göra det? ska jag vänta ett par månader eller kan jag åka in med den någon dag framöver?
Jag hade velat ställa ut den på utställningen som är om ungefär 1 månad, men då måste ju såklart allt vara fixat först. Så vad tycker ni?
#6 då får du åka och göra det nu, men uppfödaren ska stå för det
#7: så det är inga problem att göra det nu? Tack! :) Jag har precis börjat satsta på kaniner med stamtavla istället då jag har stort intresse av utställning o framtida Avel så för tillfället så har jag inte så stor erfarenhet om vissa saker, men jag ska gå uppfödarkurs så fort jag hittar någon.
Har dock fött upp kaniner utan stamtavla i många år, men nu vill jag börja mer seriöst.
#8 Kul! för att börja ställa ut måste du bli medlem i skaf om du inte redan är det.
Vilken färg/ras ska du börja med?
#5 jag tänkte att eftersom man inte fick veta så mkt om kaninen eller om det var stamtavla, genbanksintyg eller det andra vad det nu heter så var det ju inte hundra att det var ett "måste" om man kan säga så
För vad jag förstått finns det en "klass" för blandraser m.m. men eftersom jag inte ställer ut (och aldrig kommer att göra det) visste jag inte om dom då ändå måste ha ett nummer eller inte.
l'm back
Märker med ring vb och det gått utmärkt. Dock behöver man en ringstorlek större till dvv än vad skaf rek. D är bra 😉