Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 803 ggr
[Tilde]
0

Myrinvasion!!

Vår balkong har "invaderats" av flygmyror och de verkar tycka att en av kaninburarna blir ett bra bo! Hur ska jag bli av med dem? :( De är jättejobbiga och kryper/flyger runt och inuti buren. Både jobbigt för kaninerna och för mig. 😕

tussen12
0

Ättika, spruta det på dem 🤔

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Tilde]
0

#1 Funkar det verkligen? Hur blir det med lukten och det efteråt? Kaninerna ska ju fortfarande bo där :/

tussen12
0

#2 har hört att det ska funka, lukten försvinner väl efter ett tag? ^^

[Tilde]
0

#3 Min sambo tror att det sätter sig i träet :/

Frosstis
0

Fråga mandyosv, tror hon har flugor i stallet och hon strör ut nåt pulver!

[Tilde]
0

#5 Flugorna dras ju dit av lukten. Flygmyrorna letar ställen att bygga bon på! :( Hon tipsade om något desinfektionsmedel och det skulle knappast hjälpa i det här fallet 😢

tussen12
0

Kokande vatten?

Frosstis
0

Myggnät?:/

[Tilde]
0

#7 Så länge de inte flyger iväg så! :P

Melao
0

Kanel funkar då helt okej mot vanliga myror och tvesjärtar iallafall.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Tilde]
0

#8 Vill ju få bort dem från hela balkongen och den är omöjlig att näta in :( :( :(

#10 Ska man hälla kanel på dem? Malen?

zezagena
0

Tror inte de tänker sätta bo på balkongen el i buren, de är nog försvunna om nån dag..

[Tilde]
0

#12 De har varit där i 1-2 veckor nu, så det tvivlar jag på.. Blir bara värre och värre!

Melao
0

Häll kanel där de brukar vara, i bon och runt burarna. ja, malen ska det vara :)

[Tilde]
0

#14 Men är det inte dåligt för kaninerna? :o Ska de flytta under tiden? Hur lång tid tar det att utrota äckelmyrorna? 😡

Melao
0

#15 Nä jag tror inte att kaninerna mår dåligt av det sålänge de inte andas in det (kanel är väldigt torrt), så det är väl isånafall bara till det har "lagt sig" som man ska ha ut kaninerna ur buren. Det är ju inte giftigt så det utrotar väl inte myrorna, bara gör det otrevligt för dem att bo där.

[Tilde]
0

#16 Okej tack! Jag testar kanel! :) Har googlat mer om det och det verkar fungera. 🙂 Ska försöka lägga det runt buren och pudra på lite på själva buren om det går. Kanske kan sätta lite kring gallret, men har 3-veckors ungar som smakar på allt… 😛 Dock läste jag att kanel inte ska vara farligt för kaninerna, så det bör inte vara några problem!

Tack för hjälpen, alla!

StillaSinnet
2

Flygmyror svärmar som sagt, men de landar oftast inte där de bygger bo. Det är mer komplicerat än så. Dels så svärmar de bara när temperaturen är exakt

De har sina vingar typ ett par dagar, tills de har funnit ett perfekt ställe att bilda ett nytt myrsamhälle på, sedan biter de av dem och dödar hanarna.  Honor ska bilda nya myrsamhällen och jag lovar; de vill bli drottningar i var sitt samhälle allihop! De är flygande prinsar och kronprinsessor allihop!  De kommer försvinna. Alla utom möjligen EN hona, men jag tror inte hon kan övervintra på en balkong eftersom de behöver ner en bit i marken så inte tjälen tar dem.

De är dåliga flygare och hänger med i vindbyar. Jag tror snarare att er balkong har råkat bli en frizon från vinden.

Rödceder är effektivt mot myror. Det är också effektivt mot tex mal

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare