Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 451 ggr
Summerdogs
3

Bra kaninägare

Vet inte om det finns en sån här tråd men har själv inte sett den så startar denna iaf :)

Här får ni berätta om hur ni anser att en bra kaninägare ska vara. 
Jag kan börja med att säga att jag tycker att om man är en bra kaninägare så ska man vara engagerad i sin kanin och göra allt för att den ska må bra. Jag tycker man ska vara hyfsat påläst om kaniner. Sen ska man såklart uppfylla en kanins dagliga krav som mat och vatten varje dag, Motion och vara med den MINST en timme om dagen 🙂
Jag skulle kunna göra listan hur lång som helst men jag tror ni fattar grejen 🙂

spacesheep
2

Jag tycker att det viktigaste är att en kaninägare inser att kaninen inte är någon leksak/att kaninen inte valt sitt hem. Man har fullt ansvar för att kaninen ska må bra, och kaninens hälsa och välmående ska alltid sättas först. Är det någon som behöver offra sig så är det ägaren som ska göra det, inte kaninen.

I övrigt så tycker jag att detta är viktigt hos en ägare:

• Man är påläst när det gäller föda. Man ska veta vad kaninen ska äta och inte, baskunskaper angående både foder och växter.
  • Man ska alltid vara beredd på de problem som ska uppstå. Man måste ha tid/pengar/försäkring för att kunna ta sitt djur till veterinär om det behövs.
  • Man måste ha tid för ett djur! Jag håller med i att en timme/dag är minimum att lägga på sin kanin. Klippa klor, pälsvård, aktivering, kel - det tar mer tid än vad man tror. 
  • Engagemang! Man ska alltid engagera sig i sin kanin, se till att den har det bra men även utöka sin personliga kunskap. KiF är ett jättebra ställe där man kan uppdatera sig om saker man glömt/borde veta om. 
  • Och slutligen måste man inse att ens kanin är en individ. Alla kaniner älskar inte att kela eller hoppa, man kan inte sätta krav på en kanin eller jämföra den med andra. Som ägare måste man ständigt anpassa sig. En kanin ska aldrig bli tvingad till något den inte vill.
Fridaaaa
2

För mig är det viktigt att:

• Ha bra kunskaper om kaniner. Alltså läsa på mycket innan man skaffar, skaffa nya kunskaper under tiden man har kanin (man blir aldrig fullärd).
  • Ge bra kost.
  • Ge tid till sitt djur, motionera den regelbundet, bra burar & hagar. Aktivering
  • Ta djuret till veterinären vid behov (självklarthet plus att måste!)

Håller med #1

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.