Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 769 ggr
Vincent...
2

Förvara Hösilage?

Tänkte byta ut mitt hö till hösilage. Mina frågor är… ~Hur förvarar man det så att det inte blir dåligt och börjar att mögla? ~hur länge håller det sig bra? 50kg går det åt på en månad här. ~Håller det sig bra så länge? Tacksam för svar! :)

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
1

En öppnad hösilagebale håller ytterst sällan 1 månad. 1-2 veckor i regel, sällan längre.
Och jag hade bara gett hösilage till kaniner om det är mer åt höhållet än ensilagehållet.

Tror det ska hållas torrt men svalt, som hö. Men inte säkert.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
1

Vad händer efter att den varit öppnad 1-2v? Börjar den mögla eller? :)

HAHAHAHAHAHA…..

zezagena
2

Grejen är väl att ensilage innehåller mera vatten, plasten runt om håller syra-angreppen borta men när de väl öppnas växer bakt/mögel till om man nu inte skulle torka/blåsa det.. Tror en förpackning bör anv upp inom ca 1 v

Vincent...
0

sjunker näringsinnehållen på hösilaget när det har varit öppet mer än 1 vecka?

HAHAHAHAHAHA…..

zezagena
1

Nej det gör det väl inte men mögel o jäst är ju inga trevligheter att mata djur med direkt, man får nog hålla koll noga på lukten o utseendet

Beroende på % vatten, TS - halt, håller den väl lite olika länge ..

sfut
0

Det möglar när det blir dåligt. På vintern kan en öppnad bal hålla länge men på sommaren bara ett par dagar..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

KaninKajsa
2
Vixxen
0

Risken för Botulism borde väl gälla för alla däggdjur som äter detta foder? Eller?

sfut
0

#8 Risken för botulism gäller för alla djur. Botulinum-toxin som ger botulism är ett av världens farligaste toxin. Absolut väl värt att tänka på innan man ger hösilage.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

IdaL
0

Nyfiken bara, varför byta till hösilage? :) Då hade jag hellre hittat ett bättre (vanligt) hö om man inte är nöjd. Finns olika stora balar i vanligt hö också!

Vincent...
0

#10 har hört att det är bättre än vanligt hö, sen så luktar det så gott också :) Men får se… Kanske bara byter ställe att köpa höet på. Får peta efter något annat ställe.

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

#11 Bättre och bättre, beror väl på. Dock krävs det itne att de äter lika mycket av det som av höet.

Men jag föredrar helklart hö på många sätt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.