Skaffa kanin?
Hej! Jag har aldrig haft kanin men skulle så gärna vilja ha en men jag har några frågor som ni kaninkunniga gärna får svara på! :)
1. kan man ha kanin om man är allergisk? (jag är inte allergisk men min syster är)
2. fryser kaninen ihjäl om den är utomhus på vintern?
3. finns det någon liten kanin''sort'' som inte blir särskilt stor?
4. kan kaniner bitas?
5. är det bäst att köpa kanin från uppfödare?
jätte tacksam för svar :)
1. Beror på hur allergisk hon är och om personen i fråga har astma eller andra andningssvårigheter, då skulle jag inte rekommendera det. Och tänk på att även om det står att Rexkaniner är allergivänliga. Så är dem inte det! Jag äger en och jag tycker det är jobbigare än en normalhårig då pälsen är kortare.
Och din syster ska helst inte hantera kaninen i såfall och du bör byta kläder efter du hanterat kaninen, typ ha en skjorta/hoodie som du har som kanintröja
2. Nej inte om du lägger mycket med halm
3. Dvärgraser som hermelin, dvärgvädur, lejonhuvad
4. Ja
5. Ja och då ska du be om att få se föräldrarna för att se deras mentalitet :)
//Joanna
1. Inget att rekommendera. Har man allergi kan det utvecklas till andra allergier osv. speciellt om man är ung. Är det just hö eller kanin som hon är allergisk mot? Jag är allergisk mot hö/Halm/timotej men det fungerar att utfodra kaninerna om jag medicinerar mig rätt. Min allergi har inte utvecklas.
2. Kaniner klarar att bo utomhus på vintern utan några problem. Se bara till att ha mycket halm i buren så den kan hålla värmen.
3. Dvärgvädur är en liten kanin som är mycket populär och trevlig.
4. Visst kan dom det. En del kaniner är mer aggressiva än andra, speciellt i buren. En del blir lite bitigare under tonåren. Men generellt skulle jag säga att kaniner inte bits.
5. Det är absolut bäst att köpa från uppfödare.
1. Nja inte så lämpligt, kan bli värre. Men kanske går bra om kaninen är ute? Sedan beror det på vad hon är allergisk mot, om det är pälsen, samlivet eller vad det är 2. Nej det gör den inte. Kaniner är anpassade att kunna bo ute, är ett utbedjes också :) de får vinterpäls och sedan får man ha bra bur, behöver inte vara isolerad, 3. Ja alla inom gruppen dvärgkaniner som t.ex dvärgvädur, Leijonhuvad kanin, Leijonhuvad dvärgvädur, hermelin mfl. 4. Ja det kan bitas. men en trygg, snäll kanin bits inte om det inte är av naturliga skäl såklart. Större risk att den sprattlar mycket istället 5. Ja det är det bästa :) en seriös ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för era svar!! :)
#2 Hon är allergisk mot pälsdjur men även mot hö, gräs och sånt.. :/
Jag svarar på några av frågorna :) 2 nej det gör den inte kaniner trivs bäst i +8 grader om mår bäst av att vara ute kaniner tål kyla bättre än värme 3 hermelin 5 ja det ska man göra då vet du mer vad du får än om man köper från en djuraffär.
Är hermelin den absolut minsta arten eller varierar det från kanin till kanin?
#4 Jag skulle då ha ute kanin. Hö, halm och spån kan du förvara i ett förråd utomhus eller underburen/dylikt. Se helt enkelt till att inte ha några kaninsaker inomhus och ha en speciell kanintröja/jacka som du tar på dig utomhus. Köper du från uppfödare och förklarar er situation så kanske ni kan ha en kanin på test innan ni bestämmer er.
#6 du hittar kaninraserna plus deras vikter på skaf.info :)
1. Ja, har du den ute och din syster inte håller på och gosar jättemycket med den så går det ju bra.
2. Nej, så länge kaninen har tillräckligt med hö och halm, ett bra bo att krypa in i så fryser den inte ihjäl. Dock får man inte ta in kaninen under vintern eftersom det blir förstora temperaturskillnader då.
3. Det finns dvärgraser som är ganska små. Bl.a dvärgvädur, hermelin och lejonhuvad kanin.
4. Ja, kaniner kan bitas ifall de inte blir behandlade på rätt vis. En Rädd kanin försvarar sig med att bita. Därför är det viktigt att umgås mycket med kaninen och skapa ett förtroende mellan er.
5. Ja, alla gånger. En kanin från djuraffären har sällan någon känd bakgrund. Och personalen är inte alltid påläst om just kaniner och kan inte ge dig någon bra information. Hos uppfödare kan du få en redan tam och riktigt tillgiven kanin. Du vet mer om kaninungens bakgrund. Vilket är viktigt. Dessutom ger oftast uppfödaren dig goda råd, och du brukar även kunna kontakta denne även i framtiden ifall du skulle undra någonting.
Köper du kanin från djuraffären bidrar du även till att kaniner hamnar i fel hem. Personalen bryr sig oftast inte om vem som köper djuren. En uppfödare brukar vara väldigt mån om var kaninen hamnar, denne brukar också vilja ha lite kontakt med den nya familjen även efter att kaninen flyttat. (Det vill i alla fall jag)
Läs på en massor innan du bestämmer dig för att köpa en kanin. Det är mycket jobb med den och det måste du vara beredd på innan kaninen kommer hem till dig. Dessutom måste du ha i baktanke att en kanin kan leva längre än 10 år. En kanin ska inte behöva byta hem flera gånger pga svalnande intresse hos ägarna.
http://pillasddv.weebly.com/
Tack för alla svar!
Jag ska inte skaffa kanin precis nu utan läsa på och så och förhoppningsvis få en till våren eller nästa sommar :)
Men en fråga till bara! :
Kan man ha två kaniner av samma kön utan att de bråkar med varandra?
#11 Ja det kan man ha, 2 honor i så fall. Helst som växt upp med varandra.
2 okastrerade hanar får man inte ha ihop plus att de till 99% kommer att försöka kastrera varandra plus slåss.
2 kastrerade hankaniner kan gå om de kastreras tidigt och ha bra stor yta, men det är dum chansning tycker jag personligen.
Man kan ha två honor tillsammans, en hona och kastrerad hane eller IBLAND två kastrerade hanar men satsa i så fall på två honor eller en kastrerad hane och en hona. Ska du ha två hanar ska du helst ta från samma kull.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
1 självklart kan man det. Kaniner klarar sig väldigt bra utomhus och kan vara i en utebur året runt. Bara man lägger in halm på vinter. 2 nej det är en väldigt liten chans. Det är oftast att kaniner dör av värmeslag på sommaren än kylan på vintern. 3 ja. Det finns ju dvärgkaniner som väger mellan 1—3 kilo. T.ex dvärgvädur hermelin 4 ja det kan dom. Om dem känner sig hotade. kaniner biter inte utan en anledning. De kan känna sig stressade och hotade. 5 ja det är att rekommendera då när man köper i djuraffär så får man ingen information om förälrarna och kaninerna är oftast grossistuppfödda
Frida
Alla djur kan bitas 😛
Men stämmer det att om man har det ute på vintern får man inte ha den inomhus för att temperturskillnaden är så stor?
#6 vad menar du med att hermelin kaniner har mycket temperament, är de inte lika gosiga och tama som dvärgväduren? annars var de ju riktigt söta.. :(
:)
#16 Ja, man vill ju inte riskera att de får värmeslag eftersom de har bytt päls till vinterpäls som ska hålla kaninen varm när det är typ -15 grader och inte inomhus där det är +20 grader
//Joanna
#16 Ja det stämmer att man inte ska göra det, för kaninen kan få värmeslag.
Hermeliner har ganska mycket energi men de kan bli gosiga och keliga också, precis som andra raser.
I min familj har vi två hermeliner som är extremt gosiga som älskar att sitta i knät och kan göra det i flera timmar :) Rolig ras med stor personlighet men som andra säger så har den en del energi men det ser inte jag som ett minus :)
Om man vill hoppa och så med kaniner, alltså Kaninhoppning, funkar alla raser till det, även hermeliner?:)
Vissa raser är mer för hoppning en andra men du skulle säkert kunna hoppa med en hermelin! Jag har gjort det med mina och dom är jätteduktiga 🙂
#20 Ja det handlar om individen, om den gillar att hoppa eller inte.
Tyngre raser som t.ex jättekaniner ska man vara försiktig med att hoppa och så (går såklart), men dvärgkaniner brukar fungera utmärkt till det. Men vill man ha en hoppkanin, bör man köpa från hopp-kull, annars är det mer chansning.
1. vet inte riktigt det beror nog på tex vad man är allergisk mot o.s.v
2. Nej, inte vanligtvis men den ska ha fått sin vinterpäls innan.
3. Titta på Smedserods kaniner…
4.Ja.
5. Definitivt!
/Minilejon
Kaniner, Gud, Harry Potter=