Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 869 ggr
[AnimalLover1]
0

Blivit galen :'(

Innan så var min hona helt lugn och så men efter maten när jag kom till henne nu så var hon helt galen!! Hon grävde under sitt hus helt galet som för några månader sen, hon hade inte grävt på jättelänge men nu har nu helt plötsligt börjat gräva, hon har grävt typ 20 ca ner i gräset/jorden, hon är jättekonstig, när man ska stoppa ner handen till henne så bits och rivs hon och hon bits ALDRIG!! D': Precis som för några månader sen, men efter ca en vecka så slutade hon vara galen och slutade gräva och var normal igen? Men varför håller hon på nu igen? Är såå glad för svar!!

MoaL
3

Brunst?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[AnimalLover1]
0

Vet inte, on var inte så imorse eller i eftermiddags, hon började typ bara sådär för ca en 1 timme sen :'(

[Plumskaniner]
4

Låter som brunst om hon visat detta beteendet tidigare. Hade en hona som var brunstig konstant, tyvärr förändrades hon totalt så klarade inte av att ha kvar henne. Hon kastrerades hos nya ägarna och är som sällskap till en annan kastrerad hona, fungerar utmärkt och brunsten har hon sluppit. Kanske är ett alternativ om det blir för jobbigt.

[AnimalLover1]
0

Det gick över förut men hur länge är de brunstiga?

[AnimalLover1]
0

Kaniner kan inte löpa som hundar gör va? Är det som brunst?

[Plumskaniner]
0

Det varierar väldigt. När en kanin är brunstig är det väldigt lätt att para henne. I vissa fall kan hon bli skendräktig?, som då är att hon tror att hon blivit parad och därmed fått ungar. Jag har haft honor som både varit brunstiga i en dag och flera veckor. Så du får nog bara stå ut låta henne sura lite :)

[AnimalLover1]
0

Okej :)

[AnimalLover1]
0

Hon kanske är skendräktig? har jag märkt, hon som alltid brukar hoppa upp på sitt höga, gröna hus och äta men inatt så låg all mat kvar och hon hade inte rört pelletsen som ligger där uppe och nu när jag kom till henne satt bara på sin toa plats och stirrade typ eller jag vet inte vad hon gjorde men är jag kom så var han hungrig, alltså hade hon inte ätit och tydligen bara grävt hela natten och hon har grävt under gallret och om hon gräver en bit upp så kan hon gräva sig ut :'C Och nu så såg jag en massa pälstussar som låg på gräset, kan det ha vart hon som dragit av det på sig själv??

[AnimalLover1]
0

Snälla nån som kan svara? :'(

Fridaaaa
1

Kan vara brunst
Något som skrämt henne
Att hon har ont.

Svårt att avgöra bara genom en förklaring ibland tyvärr.

(OBS man får inte putta upp tråden samma dag som man skrivit i den eller någon annan har gjort det, måste bli ny dag innan man får göra det 😉)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misuki
0

Låter som skendräktighet

[AnimalLover1]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar några bilder: Detta är hennes bur.

[AnimalLover1]
0

Detta är det gröna huset är där hon brukar vara på, där hennes pellets och sånt finns men hon har inte ätit pelletsen på länge men annars brukar hon äta upp allt på en dag.

[AnimalLover1]
1

Och här har hon grävt ner i jorden.

[AnimalLover1]
1

Och här håller hon på att gå ner i hålet. Och hon samlar jättemycket hö och det verkar som att hon bygger bo där nere Nuder marken. Vad kan ha hänt?

Fridaaaa
0

#15 Hade du inte henne med hanen? I såfall kan hon blivit skendräktig? pga det, eller dräktig om du har extrem otur, trots sin ålder. Förhoppningsvis bara skendräktighet.

[AnimalLover1]
0

Jaa, jag kan tro att det är skendräktighet eftersom hon gjort precis såhär en gång innan men sedan tror jag att hon nog själv har täckt igen hålet.

[kiiiwiii]
0

Hoppas det löser sig!

[AnimalLover1]
1

#18 Tack

[AnimalLover1]
0

Vill också tillägga att hon inte ens har gå på toa för vi har inte behövt tömma toan på länge, kanske två dagar. Inte ätit eller gått på toa sen hon börja gräva men hon äter när vi stoppar ner mat till henne när hon är i gropen.

Fridaaaa
0

#20 men hon bajsar och kissar väl? Hö måste hon ju äta regelbundet under dagen…

[AnimalLover1]
0

Jag vet inte om on kissar men jag har inte behövt städa upp bajset. Inatt har hon nog inte gått upp på hustaket tror jag.

Fridaaaa
0

#22 För om hon inte kissar eller bajsar, är det ett tecken på att det är något som inte stämmer.
Plus att ni måste få henne att äta hö utan att ni är där