Bra seniorfoder?
Ni som har lite äldre kaniner, 5-6 år och uppåt, vad ger ni för foder till er gamling?
Min äldsta tant fyllde 9 år i juni, hon är glad och pigg för sin ålder, men jag har svårt att hitta ett bra foder till henne 🤔Det som felar är att hon ser fin ut i kroppen, förutom att hon är väldigt rund om magen och väldigt kantig över ryggen. Jag har konsulterat veterinär angående det och fått rådet att prova avmaska, ifall det är det som är problemet.
Men jag vill i alla fall höra om det finns något foder som brukar fungera lite extra bra till gamla kaniner. Alla tips? är välkomna! 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Hur är det med Motion? De äldre kaninerna tenderar att röra sig mindre och tappar därför muskelmassa om man inte parerar med aktivering. Min erfarenhet är att bukighet sällan har med fodret att göra, utan ofta någon bakomliggande orsak, så som inälvsparasiter eller sjukdom.
Hade det varit min kanin, och kaninen i övrigt verkade pigg och glad, hade jag avmaskat i två omgångar med Axilur, och sedan gett det lite tid. Hade det inte blivit bättre hade jag tagit kaninen till veterinären för utredning. Lite överseende får man självklart ha med äldre kaniner, men bukiga och tunna ska de inte vara bara pga ålder :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Hon är en f.d. hoppkanin och har tävlat mycket tidigare, men valde att pensionera sig från det för några år sedan. Efter det har hon inte fått så mycket motion i sele osv., däremot så motionerar hon sig själv ganska bra i hagen och när hon får springa lös. Så här års är kaninerna ute i princip hela dagarna så länge det inte är väldigt dåligt väder. Men jag har funderat på att kanske börja gå lite med henne i sele också, just med tanke på att hon verkar ha tappat så mycket muskler.
Angående avmaskningen så fick jag precis samma råd av veterinären, så jag håller på med det nu. Hela "avmaskningskuren" är inte klar än, så det återstår att se om det ger önskat resultat. För precis som du säger så får ju gamlingarna bli lite "skruttiga", men jag tycker det har blivit lite väl mycket i det här fallet så det känns som att det är något som felar…
Tidigare fick hon samma foder som dom andra kaninerna, dvs. Rabbit Royale blandat med lite Rabbfor, jag bytte sedan till Cuni Complete för att se om det gjorde någon skillnad vilket det inte har gjort nämnvärt.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one