Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 725 ggr
Annisen
0

Hök ögon...

Känner mig som en liten byspejjare! När man sitter här vid datorn eller är i köket så ser man som hela vår framsida. Nyss kom det två helt okända pojkar i typ 7 års åldern. Aldrig sett dom förr. Traskar in på gården och börjar plocka maskrosblad och ger till Tilda. Känner mig som en tjatkärring som säger till, men kvarterets alla barn verkar aldrig ha sett en kanin förut *suck* Barn är underbara (har själv en liten tös) men varför kan de inte bara lyssna och låta henne vara i fred? Petar in ett finger i ansiktet på henne för att klappa, ger henne maskrosblad hela tiden osv. Hon är inte alls van att äta det då det är hennes första sommar och hon just har flyttat ut. Är ju rädd att hon ska bli dålig i magen juFot i munnnen 

Fler vars kaniner lockar till sig alla barn runtomkring? *s*

Julliz
0

Ja, mina när jag hade mina kaniner i rasthagar brukade det komma en pojke, som hängde över kompostgallret så att det blev böjt dessutom, men dem hyrdre bara ett hus, så dem har flyttat. Man vet ju att dem bara menar väl, men jag tycker att dem bör fråga innan de gosar med kaninen.

Annisen
0

jaa precis, inte vill de ju Tilda illa heller, men jag skulle verkligen uppskatta att de frågade innan…

Julliz
0

ja, det är därför som det är bra att man säger till dem, så lär dem sig ddet :)

Tina-A
0

Jag tycker du kan vara hård mot barnen som kommer. Det är Din kanin, det är Din tomt. De har egentligen inget på den att göra om du inte vill att dom ska vara där! Visst, "det är bara barn" men ändå. En dag kanske de får för sig att släppa ut kaninen och leka med den?

Och jag skulle inte vilja att mina barn sprang in på andras tomter och matade deras djur utan ägarnas godkännande. Vem vet vad de får för sig att ge till kaninen en vacker dag lixom.

Barn förstår om man säger ifrån på skarpen ^^ Det skulle jag göra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ikea
0

Jag tycker också att du måste säga ifrån. Kaninen är ju din och absolut inte allmän egendom. Är man sju år ska man kunna förstå det och respektera det. Precis som Tina skriver skulle inte jag tillåta mina barn att kliva in på andras tomter och mata /klappa djuren utan tillåtelse. Dom måste kunna skilja på mitt och ditt. Fast det är säkert så att pojkarna tycker om kaninen och man kan ju förstå att dom vill klappa den men du kan väl säga till dom att dom bara får klappa kaninen när du är med och aldrig annars.

Mysofi
0

ALLA barn på kvarteret kommer till mina kaniner men de flesta frågar först, men vissa klampar bara in och ger de maskrosblad, men det är okej för mig för de gör ingen skada, och kaninerna älskar det! :P Alla barn på kvarteret kommer till mig och vill vara med mig och kaninerna ibland blir jag helt tookig!!!!

KajsaM
0

Kan förstå att det är jobbigt, själv är mina grannbarn ofta och prata med Hampus dock är deras mamma alltid med. Dom ger lite gräs osv. så för mig gör det inget eftersom vi känner varann väl. Men skulle okända barn komma skulle jag nog be dom gå.

Nicolina
0

Ungefär som att folk bara kliver in till hästara i sommarhagen då… eller att de tar upp lilla Ida fyra år gammal och sätter en grästuva i handen på henne och mums sa hästen och ser inte Idas lilla, lilla hand och vips så gråter lilla Ida i högan sky och hästen är elak och ska avlivas! 

Ungefär dessamma kring alla djur verkar det som! Man kan inte bara klampa in på nåns privata tomt och mata kaniner eller in i hagen hos en häst på 400kg man inte känner! Det kan hända vad som helst och alltid är det djurets fel… det blir jag mest arg över! Folk har ingen respekt för djuren!

Tycker att du vänligt men bestämt ska prata med pojkarna. Förklara hur det ligger till, att det är din tomt, att din kanin kanske inte mår så bra av maskrosblanden men att de gärna nästa kväll kan få komma tillbaka och ge henne kvällsmorötterna istället och klappa när du är med!
Barn har oftast lättare att förstå sånt här om man omvänder det till något roligt, iaf vad jag har märkt!