Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 586 ggr
Silverlight
1

Vilken pellets? Hjälp!

Jag har svenska foders kanin och marsvinspellets och det köpte jag ifrån uppfödaren. Men egentligen är det ju för mycket fett i det så har tänkt att byta. Min kanin är ganska tunn och behöver lägga på sig lite men han tycker inte om sin pellets så mycket. Nu till frågan, vilken pellets ska jag byta till? Vill ha bra pellets som inte är överdrivet dyrt och som är lätt att hitta i olika affärer, helst i de flesta djuraffärer. Funderar på selective, någon som har erfarenheter av det? Rabbfor? Vill helst ha ett och samma foder och inte hålls på och blanda :) Han är 3 och en halv månad :)

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

mandyosv
0

Svenska foder kanin och marsvin är ett bra foder och du behöver inte ge mer än ½ dl

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Silverlight
0

Okej, har fått höra att det innehåller för mycket fett. Vad ska jag göra för att få upp han i vikt och få han att äta sin pellets, han gillar den inte så väldans mycket…

Fridaaaa
0

#1 Svenska foder är medelfoder. Så varken bra eller dåligt. Dåligt pga den höga fetthalten, vilket är synd

----------

Ja det är igentligen för mycket fett i det.
Men du kan ju alltid blanda ut det annars med något annat foder om du vill det eller byta. Du har väl bara en kanin va? Då blir det ju inte då dyrt även med de lite dyrare fodrena med mindre fetthalt osv 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
0

Nu har jag inte provat detta företags kaninfoder, dock deras hönsfoder och det är stor skillnad på doften mot andra märken, Edelfoder luktar gott. Hönsen älskar verkligen det fodret, det andra fodret äter dom inte alls med samma aptit.

Kanske värt att prova? http://www.johanhansson.se/pdf/Edel%20KaninMarsvin2011.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silverlight
0

#3 Japp, bara en kanin. Vill som sagt helst inte hålla på och blanda. :) #2 Tack för tipset, ska kolla in den pelletsen närmre :)

Fridaaaa
0

#5 Varför inte? Är många som gör det 🙂
Men du gör såklart som du själv känner är bäst för dig.
Men cuni pro mfl är bra, cunipro tror jag finns i 5 kg på animail att beställa om du skulle vilja ha det.
Andra bra finns på t.ex zooplus 🙂 eller du vill bara köpa i butik? (finns dem som bara vill det också) 🙂

Lycka till i fodersökandet, det är en ren djungel, vet det själv hehe

Silverlight
0

Har sett att selective finns i djuraffärerna här i stan, är det ett bra foder?

Silverlight
0

Vilket är bäst? Cuni nature eller cuni complete?

Fridaaaa
0

#8 Jag skulle säga: beror på kaninen. Fungerar bra vilket som 🙂
(som jag fått lära mig), jag har själv cuni nature Re-balance (har för mig att den heter så) till mina, blandat då.

djurhemmet.n.nu
0

Jag använder selective jr till mina 10 veckors gamla kaninungar det är jättebra!

StillaSinnet
0

Jag använder Rabbit Royale, är det ok? Uppfödaren använder det och jag fick med 1L av det, så nu passade jag på att köpa en stor säck i Nolhaga av Gnagarboden nu när de hade mässpris.

På tal om mat…high jackar lite här: mängden 0,5-1 dl per kanin och dygn, gäller det samma för utekaniner som har det kallt? Jag tycker det låter lite dåligt att hålla värmen på så lite foder även om de har tillgång till hö, men vad säger ni?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Fridaaaa
1

#11 Mina får 0,5-0,7 dl på vintern, beroende på kaninen.
Pellets är bara komplettering till höet, och de har ju hö dygnet runt = foder dygnet runt 🙂

Linda1977
0

Om du blandar svenska foder och Rabbit Royal får du ner fettet till 3,5. På zoopluss finns Meister Lampe med bara 1,9% fett och 33% fibrer. Behöver kaninen lägga på sig kan man även tillföra fett i form av solrosfrön eller svarthavre. Jag fodrar nu med Rabbfor, funkar bra men det finns bara i 25 kg säck så det hinner ju inte ätas upp innan datum går ut. Blandar med Rabbit Royal men kommer gå över till Edel pellets istället. Knepigt med foder, har hållit på att mixa och blanda i snart ett års tid för att hitta något som passar min Belgiska hare, som också behöver lägga på sig lite. Han är riktigt kräsen mot dvärgvädurarna, som äter allt. Hoppas du hittar något som passar din kanin. //Linda

Silverlight
0

Tack för alla tips' Tror det blir cuni nature eller complete. Han är ganska kräsen och tunn så han behöver ett bra foder för tunna kaniner. Är cuni complete bra då?