Två frågor om parning!
Fråga1. Hur lång tid tar det att para sina kaniner? Fråga2. Vad gör kaninhonan efter parningen? Om hannen fortfarande är i buren?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur ser man om honan är brunstig? :) Det är inte meningen att mina ska para sig men hannen hoppar på honan bakifrån men honan bara sparkar iväg honom jättestarkt!
#2 Vissa märks det på beteendet, andra märks det inte på. Men man märker det när man ska para annars, för släpper honan till, så brunstar hon.
Är hanen kastrerad?
Förmodligen brunstar hon inte då. Men om du inte ska bara dem, hur kan han då göra så mot henne? (om han inte är kastrerad såklart)?
Han är inte kastrerad.
#4 Men om du inte ska para dem, varför har du då dem tillsammans?
Även om hon stöter bort, kan det sluta illa om hon försöker bita honom eller om han lyckas para henne (går på några sekunder)`?
Ha dem åtskilda, om du ej ska para 🙂
#3 Vad menas med "släppa till"?
Jag ska ta ut honom.
#6 Ja att hon låter honom para henne 🙂
#7 Låter bra. Men var inte din hona gammal? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan?
#8 har också för mig att hennes hona var gammal. Snälla du, ha dom inte tillsammans mer!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Bara en snabb fråga, hur ung måste honan vara när hon får sin första kull? Eller spelar det ingen roll?
MVH Celina
#10 7-18 månaders ålder ev upp till 24 månaders ålder, om honan är i väldigt bra kondition och hull (t.ex ganska högt tävlade kaniner).
Men inte under 7 månader, bör man ta första kullen, då är hon för ung.
#11 Vad kan hända om hon är över två år?
MVH Celina
#12 Högre risk att förlossningen går snett bland annat.
Kan ju göra det ändå, men risken blir betydligt högre när kaninen blir äldre. Därför bör man göra det.
#13 För min hona fyllde 2 i maj och nu har vi ju en okastrerad kille ;)
Men jag vill inte riskera något. Fick ju avliva min allra första hane i maj, som du kanske kommer ihåg.
MVH Celina
#14 Ja det kommer jag ihåg.
Men ska han kastreras och gå med henne sen eller? =)
#14 bra val :) inte kul att vara med om det.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#15 Ja :) Om du inte har sett det, så kan du kolla in på tråden om honom, Sidneys dagbok. Där kan du se hur nyfiken han är på henne och hur han hoppar för att få lukta på henne :)
MVH Celina
#17 Nej den tråden har jag inte sett 🙂 Får göra det 😛
#18 Ja gör det :)
MVH Celina