Andningen är konstig
Min ena kanin andas konstig det är som 3 ''korta'' andetag och sen 3-4 ''långa'' andeta. Det är inget annant konstigt med han han äter bra och kollat i nosen och det är inget dammit och inget snor. Märkte detta idag när jag satt och myste med han.
MVH en som är orolig för min kanin :/
Har det varit varmt? Är han överviktig? Har du bärt honom och hållt fast?
Ifall det är varmt kan han ha varit uttorkad, ifall han är överviktig kan han ha andningsproblem för att för lite blod kommer till hjärtat, ifall han är kaninunge kan det vara något medfött problem (även äldre kan ha medfödda problem, och då är det bra att gå till veterinär).
När man bär fel, kan man knäcka revben som skadat lungan (inte så vanligt att det händer, det händer oftast barn som inte vet hur man ska bära en kanin)
//Joanna
Jag hade just tagit upp honom som vanligt (inte hårt) och det har inte varit varmt och han är inte överviktig men han har inte andats så tidigare
Tycker det är värt att kolla upp i såfall :/ Man vet ju aldrig men det kan vara något fel eller vätska i lungor
//Joanna
han andades normalt idag så det är över tror jag ska kolla under dagen :)
Håll koll på andningen även om den va okej idag
Det kan också vara damm för de flesta "dammfria" kutterspån man köper är i allafall lite dammiga
//Joanna
vi brukar skaka buren så att det mesta dammer far bort :)
Blir det inte dammigare av att man skakar?
//Joanna
nä dammet blåser bort eller flyger med vinden
Jag tror att värmen kan ha inverkan faktiskt. Min kanin är fullt frisk i övrigt, men även han andas annorlunda när det blir alldeles för varmt för honom. Jag brukar lägga en flaska vatten i frysen för att sedan linda in den i en handduk och lägga i hans bur. Han får lite svalka av den och uppskattar det verkligen såhär riktigt varma dagar :)
#9 ska testa det nästa gång det är varmt men just nu blåser det och är mulet