Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmÀnt
LĂ€st 1302 ggr
turealexandrapolly
0

Är jag allergisk mot...?

Hej! 😊

Hade skrivit vÀrldens lÀngsta text och rÄkade klicka ner sidan inte kul.

I alla fall sĂ„ var jag pĂ„ vĂ„rdcentralen förra veckan
.

Jag trodde jag hade fĂ„tt halsfluss, men det var bara förkylning och ont i halsen. Det Ă€r ju bra, hatar ju att ta Ă€ckligt pencilin đŸ€ź

Samtidigt fick jag reda pĂ„ provsvaren dom hade tagit pĂ„ mitt blod dĂ„ jag ville veta ifall jag var laktosintolerant
 dĂ„ fick jag reda pĂ„ att jag Ă€r vĂ€ldigt allergisk mot KANINER! 😕 inte alls kul!

Jag som till och med hade tĂ€nkt fara och köpa en till kaninbur  (samma kvĂ€ll) för att jag skulle köpa en ny kanin snart. Men sĂ„ blir det dĂ„ inte!

Det Ă€r sĂ„ trĂ„kigt, idag Ă€r det faktiskt min födelsedag och jag fick reda pĂ„ det hĂ€r för ett par dagar sedan, som en rolig födelsedags present i förskott. Inte! 😱Det Ă€r ju sĂ„ jobbigt, jag bara nyser, kliar i nĂ€san och ögonen, jag var ju sĂ€ker pĂ„ att det var pollenallergi! alla mina 4 syskon har ju det, det har ju lixom varit nĂ€r jag Ă€r ute och jag har ju ute kaninerna i en lekstuga, dĂ€r dom bor. Sen har jag vĂ€ll farit till skolan direkt efter kaninerna och nyst, speciellt lite senare pĂ„ vĂ„ren dĂ€r, fĂ€llde ju kaninerna mycket vinterpĂ€ls och dĂ„ har det vĂ€ll suttit fast pĂ„ jackan och pĂ„ skolan har jag vĂ€ll tagit pĂ„ jackan pĂ„ rasterna och
. nyst.

Jag har ju tagit Loratadin dÄ jag trodde jag var allergisk mot pollen men det hjÀlper ju mot kaninallergin ocksÄ.

Jag Ă€lskar ju mina kaniner, jag ska ha kvar dom jag sĂ€ljer dom aldrig dom Ă€r ju mina smĂ„ hjĂ€rtan! đŸ˜•â€ïž FĂ„r vĂ€ll tĂ€nka pĂ„ att inte röra i kaninerna och sen med hĂ€nderna i ansiktet. FĂ„r vara extra noga med att tvĂ€tta hĂ€nderna oftare och ha andra klĂ€der till kaninerna och sĂ„nt.

Jobbigt men om jag mÄste göra det för att fÄ vara nÀra kaninerna sÄ gör jag det ÀndÄ!!!! nÄgon som vill vara allergisk mot kaniner ist för mig?

NU TILL RIKTIGA FRÅGAAAAN:

Tror ni jag Ă€r allergisk mot hamster, gerbil, (Skinny?) marsvin, "vanliga" marsvin och andra gnagare?

Vi har ju nakenhund hemma men dom Àr ju allergivÀnliga och jag Àr inte allergisk mot andra hundar heller. Det Àr jag sÀker pÄ.

Underbarn
0

Inget djur Ă€r vĂ€l allergivĂ€nlig men vissa kan ju tĂ„la andra bĂ€ttre. Exempel nakenhund (som jag ocksĂ„ har hemma) eller pudel. Men bara för du Ă€r allergisk mot kaniner betyder det inte at du kanske Ă€r det mot andra smĂ„djur som olika gnagare :) jag har ingen erfarenhet av allergier faktiskt
 Min lillebror har allergi mot pollen men dĂ„ Ă€r han den enda i hela slĂ€kten som har nĂ„gon form av allergi. Kaniner som KAN vara "bĂ€ttre" Ă€r ju ex fuchs, rex eller teddy har jag fĂ„tt höra av olika allergiker. Teddyn fĂ€ller inte pĂ„ samma vis. NĂ€r de fĂ€ller mĂ€rker inte jag det alls (ex att man fĂ„r pĂ€ls överallt nĂ€r man klappar dom) Rex fĂ€ller visserligen jĂ€tte mkt nĂ€r de vĂ€l fĂ€ller.

Ambellah
0

Åh stackare! Vet hur det kĂ€nns. Men för mig visade det sig senare att jag inte var allergisk mot kanin utan mot timotej som finns i bl.a. hö, som kaniner behöver dagligen. Men nĂ€r jag fick reda pĂ„ det hade vi redan fixat nya hem Ă„t kaninerna och det kĂ€ndes  iallafall bĂ€st att dem fick flytta. Jag hade tvĂ„ varav en har aldrig haft det bĂ€ttre och den andra vet jag tyvĂ€rr inte mycket om dĂ„ hennes nya Ă€gare tydligen inte ville ge ut sin mejl/nummer.. konstigt men sĂ„ kan det vara. (Flytterna gick via omplaceringshem)

Vi har lite motsatt allergi skulle man kunna sÀga, jag Àr allerigisk mot alla pÀlsdjur utom hamster och kanin (man kan sjÀlvklart inte sÀga alla raser men generellt). SÄ som svar pÄ din frÄga skulle jag iallafall inte ta nÄgot för givet utan testa sig, pricktest gÄr fort och det ger raka svar, alternativt ett blodprov. Det som förvÄnar mig Àr att dem pÄ din vÄrdcentral inte testade en hel "panel" dvs. om du testar för kanin sÄ rÀcker ju blodet till fler tester, vet dock inte hur allt funkar men iallafall hÀr (dÀr jag bor) testar dem panel för att utesluta det mesta dvs om du testar kanin testar man hund, katt , hÀst , hamster osv. samtidigt samt ibland mat , utepanel (trÀd, olika pollen, ) och innepanel (kvalster).

Hoppas det var till nÄgon hjÀlp! :)

Mvh Alice och Morpen :)

Underbarn
0

RÀttar mig sjÀlv i #1, pÀlsdjur menar jag ;) reptiler tÄl ju alla hehe

Fredagsmysaren
0

NÄÄÄ! Stackars, stackars dig! Min kanin sitter just nui mitt knĂ€, vid datorn.😊

Jag förstĂ„r att du Ă€r ledsen, du kanske kan ha fĂ„gel eller nĂ„n ödla, kanske? Hoppas att du hittar en lösning snart!😉

Love my HjĂ€rtaRuffe!HjĂ€rta Älskar KIF! BĂ€st bĂ€st bĂ€st!

Nemilla
0

Fy vad trist för dig!

Jag Àr allergisk mot katter och vissa kaniner, men de tvÄ vi har nu gÄr jÀttebra. Vi har en hermelin och en lejonhuvad kanin, (bÄda med normal pÀls alltsÄ) och de Àr frigÄende inne med oss i familjen.

Klara.b
0

#4 Jag Àr allergisk mot INNE kaniner, men inte ute. Lite konstigt. Men jag tror inte att fÄglar Àr sÄ bra, för det Àr de djuret jag reagerar mest pÄ, men sÄ kanske det bara Àr för mig.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[Luppa]
1

TrÄkigt :( Men som #6 sÀger sÄ kan det ju vara vÀrt att prova att ha kaninen ute.

skuttis88
0

Min mamma Àr allergisk mot hund och katt, men inte kanin. Fast vi har kaniner ute sÄ att hon inte utvecklar allergi. Det kan du prova.

Sen har jag hört att kaniner med rexpÀls Àr allergivÀnliga, stÀmmer det?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#8 StĂ€mmer inte helt đŸ™‚ De fĂ€ller mycket i regel vid fĂ€llning osv.
Finns sĂ„klart dem som tĂ„l dem, men det Ă€r samma med andra kaninraser, sĂ„ beror pĂ„ personen i frĂ„ga🙂

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

turealexandrapolly
0

#4 #5 #6 #7 jag har mina kaniner ute men Ă€ndĂ„ sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt allergisk đŸ˜•

Fridaaaa
1

#10 Allergitabletter hjÀlper inte heller?
Eller att inte ha dem upp i ansiktet?

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

[Lilla Skutt]
0

Min syster tĂ„l inte pĂ€lsdjur. Men det Ă€r inte pĂ€lsen utan hudpartiklar och salivet som hon Ă€r överkĂ€nslig mot. DĂ„ spelar det inte nĂ„gon roll om de har pĂ€ls eller inte. Jag har ocksĂ„ fĂ„tt reda pĂ„ att jag Ă€r pĂ€lsallergiker. SĂ„ nu sitter jag hĂ€r och funderar pĂ„ hur jag ska lösa detta.  Hela mitt liv har bestĂ„tt av djurintresse sĂ„ det kom som en chock. SĂ„ jag förstĂ„r dig! Hoppas du fĂ„r ordning pĂ„ det.