Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 866 ggr
Victorica
0

Kanin + andra djur?

Jag har aldrig haft en kanin förut, och känner nu att jag verkligen vill ha en kaninkompis här hemma. Jag har läst på om kaniner i 3-4 månader och har ett par vänner med kaniner, så jag känner mig ganska redo.

Men saken är den att det redan finns endel djur här hemma, två katter (varav en är 14 och mest äter och sover), en hund, en häst och endel kor. Och hunden skäller endel, så jag undrar lite hur det går att vänja en kanin vid andra djur, eller om man kanske först och främst ska leta efter en kanin som är van vid åtminstånde hund.

Och sedan får ni gärna tipsa om vilken sorts kanin som kan vara bra att börja med, om det finns några som är krångligare än andra osv. Och lite vad man ska tänka på då man först får hem kaninen.

Veronica

atlanta
0

Jag har också massa andra djur, häst, hund och katt. Har aldrig varit några problem. En del av mina kaniner bor i stallet och vissa i ett eget kaninrum. Alla har träffat mina hundar. Har gått jättebra. Sen får man ju så klart hålla koll, beror ju mycket på hur hunden och katten beter sig =) 'Jag skulle föreslå en dvärgvädur. De är lagom i storlek, 1,5-2 kg ca, och de är lugna och snälla.

Kolla gärna in på min hemsida, finns bilder på mina kaniner och även en del till salu =)

monamieskaniner.weebly.com

Victorica
0

Känns skönt att det kan fungera i alla fall :) Hunden vi har kan skälla ibland, och det är mest det jag är orolig över, ifall kaninen blir rädd osv. Katterna tror jag inte blir till något större problem, då den ena som sagt är väldigt gammal och stel i lederna, och den andra har nog för fullt upp med humlor och annat.

Jag är lite osäker på om jag ska ha buren i stallet, eller ute. Det känns som om bägge har sina fördelar. Att vara i stallet blir definitivt varmare och lättare på vintern, men tråkigare på sommaren.

Tyvärr är Sörmland en bit bort för mig då jag bor i mitten av Västergötland :/ Men dvärgvädur är en av de raser jag kikat åt det senaste, just för att de är ganska små och vad jag har hört så är det en mysig ras med både mys och hopp i benen.

Veronica

atlanta
0

#2 Mina hundar skäller också…ofta =/ Nya kaniner reagerar lite i början men de vänjer sig snart. Vore jag du skulla jag ha kaninen i stallet på vintern och ute på sommaren =)

Transport brukar gå att lösa om du hittar nån hos mig du vill ha. Annars så finns det säkert fina dvv på närmre håll =)

Victorica
0

Låter skönt att de inte blir helt vettskrämda då :)

Det är ett alternativ, men då kan jag nog inte bygga en så stor bur som jag tänkt mig från början, haha. Ritningen är på en ganska stor bur, även om det kanske ändras. Men man skulle i och för sig kunna bygga en ny till vintern. Då far min äger en hel del skog så är inte virke ett problem.
Men jag får också fråga var det är okej att buren kan stå. I och med att jag ännu inte flyttat hemifrån känns det lite dumt att bara slänga upp en kaninbur någonstans.

Jag säger till i så fall, fina verkar de vara, och jag kan alltid fråga dig hur de är till personligheten och sedan hur det kan fungera med transport :)

Veronica

Fridaaaa
0

Jag har själv mycket andra djur; hund, katter, marsvin också förutom kanin.

Jag rekommenderar dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, lejonhuvad kanin och holländsk kanin som nybörjarkaniner och då från bra uppfödare 🙂

Mycket bra fakta, och viktiga saker finner du på kaninmagazinet.se. Läs igenom artiklar där (om du inte har gjort det), så får du mycket bra fakta.Att prata med bra uppfödare är också en bra idé 🙂

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
0

Jag och syrran bor på en gård med hästar, hundar, katter, kor, traktorer & annat bröt under dagarna. 

Har just nu 19 st kaniner här hemma(mestadels lejonhuvade kaniner som bor utomhus) dessa är inte nämnvärt störda av allt ljud hemma & alla är supersociala🙂Dem blir helt enkelt vad man gör dem till😊
Våra hundar skäller en del & alla våra kaniner e vana vid hundar, tillochmed bebisarna😃

Jag anser att vänjer man kaninen vid buller & ljud från början så får du en individ som inte är så lättskrämt + att raserna som rekomenderats ovan är kända för att ha ett bra psyke🙂

Lycka till!👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Minirut
0

Även jag har andra djur bland mina kaniner. Hund, katt och fågel. Hunden skäller visserligen aldrig men att han lufsat omkring och puttat omkull både de vuxna och ungarna har aldrig stört kaninerna. Katten brukar också vara med, kaninerna skuttar bara fram till honom och nosar. Fågeln älskar kaninerna och sitter mer än gärna på ryggen och skumpar rundor.

Det finns många kaninungar som vuxit upp bland andra djur så du kan ju kolla lite efter det. Men annars så är det bara att ha kaninen och det andra djuret var för sig den första tiden så att de lär känna varandra. När kaninen inte längre bryr sig om att de andra djuren stryker runt buren eller hagen, så kan du ta ut den o ha i knät så att de andra djuren kan få nosa lite. Och går det bra då också så kanske du kan ha dem lösa tillsammans.

Som andra sagt så är dvärgvädurar och lejonhuvad kanin bra nybörjar kaniner. Vädurar är hur lugna och goa som helst. Väldigt enkla att få supertama. Lejonhuvade anser jag är lite mer livliga men fortfarande lugna och fina kaniner.

Är du intresserad så har jag två stycken ungar på 9 veckor. Korsning mellan lejonhuvad dvärgvädur, lejonhuvad kanin och dvärgvädur. Dessa är som sagt vana vid andra djur. Och väldigt keliga :)

http://pillasddv.weebly.com/

AkaiTsuki
1

Vissa uppfödare har ju också hundvana kaniner som är vana vid ljud och rörelser ^^

//Joanna

Victorica
1

#5 Det var bland de första sidorna jag läste igenom. Tog 3-7 sidor per dag, och läste om vissa delar 😉 Tack för alla tips?! 😃

#6 Okej, tack så mycket 🙂

#7 Tack, har dock ingen bur än, så det måste fixas innan jag kärar ner mig i någon kanin 😉

#8 Jag har sett det med i olika annonser, så jag undrade mer hur det gick att vänja kaniner vid en hel del ljud och rörelse, men på er låter det som om det inte brukar vara några större problem bara man tar det lugnt 🙂

Veronica

Fridaaaa
0

#9 Hehe Ok! Ja det är en toppensida 😃

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Victorica
1

#10 Det är det verkligen 😃 Mycket av bra information, och jag lärde mig mycket väldigt snabbt på grund av att jag hittade den sidan.

Veronica