Gräsligt gräs, eller?
Hej alla kanin-kunniga! Jag har läst i en kanin bok att det är farligt för kaniner att äta vått gräs… Är det det? Och om det är det, vad gör det farligt?
Love my
Ruffe!
Älskar KIF! Bäst bäst bäst!
Jag väntade mig lite svar…
Love my
Ruffe!
Älskar KIF! Bäst bäst bäst!
Hej🙂
Det är inte farligt för kaninen att äta lite men dom får i sig för mycket så är det inte så bra. Jag vet inte riktigt varför det är farligt men min kanin dog förra året för att han åt för mycket (tror veterinären men det kunde också bero på andra skäl)
Hoppas du fick svar på din fråga 🙂
Jag har ingen aning. Jag brukar alltid skölja av gräs som jag har plockat utifrån (har ingen trädgård än, så jag litar inte på att gräset är helt "rent"). Så då äter de blött gräs…. 😛 Har aldrig haft problem med det.
Blött gräs som blir liggande kan bli mögligt och därför farligt. Små mängder som de äter upp direkt är ingen fara.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
De jag fått för uppfattning är att blött hö/klippt blött gräs sväller i kaninernas magar vilket inte är bra. Gräs som inte är klippt är inte farligt vad jag vet då mina har ätit de utan några sjukdomar.
#5 Men hur kan det vara skillnad på klippt gräs, gräs man drar upp från marken och gräs som kaninen "klipper" med tänderna? xD
Ju mer brottytor det är på gräset ju snabbare börjar det jäsa (därför krossas teblad när man gör svart te för då vill man att det ska ske) en skottkärra med 30 cm blött gräs har betydligt mindre mängd brottytor än samma mängd kort gräs.
Så när det ligger med många brottytor under en tid utanför magen kan det lätt börja jäsa (därför kan en kanin bita av det det hinner inte börja jäsa)
Därför ger vi aldrig blött gräs under 30 cm här hemma.
l'm back
#7 Ok, tack för infon! :)