Trivsel och hö
Jag har precis köpt en kaninunge och har läst på mycket om kaniner. Men det jag inte läst om är hur man ser att en kanin tycker om något, och då menar jag inte mat utan t.ex. när man klappar den. Min kaninunge har bott hos mig i fyra dagar, och verkar känna sig trygg i buren. Han tycker om att ligga och vila i toaletten. Är det normalt? Jag har låtit honom vara ganska mycket de här första dagarna, har bara pratat med honom och gett honom lite grönsaker i handen. Nu har han börjat hoppa fram till min hand när jag håller den still i buren, och knuffa på den liksom underifrån, alltså han kör in hela huvudet under min hand och knuffar uppåt. Så jag började klappa honom på huvudet lite försiktigt, och då la han huvudet mot botten och stannade där. Men han andas lite snabbt, nosen rör sig snabbt tycker jag. Är det så att han faktiskt njuter eller är han bara för vettskrämd för att ta sig därifrån? Jag vill minst av allt skrämma honom när allt är så nytt för honom. Han har gjort detta många gånger nu. Sen så ger jag honom 0,5 dl pellets (det jag fick med från uppfödaren) varje dag, vilket han snabbt och glatt äter upp. Morötter och sånt äter han inte lika snabbt, och hö äter han knappt alls! Jag har läst om att de måste äta hö för tarmarnas och tändernas skull, så jag är lite orolig! Han har grenar att gnaga på, som han älskar. Vad ska jag göra för att han ska äta mer hö? Jag har provat att ha det löst i buren, ha det i häck, byta ut det, ja allt jag läst om att man kan göra. Någon som har något tips? eller förklaring på hans beteende? Tack så mycket för er hjälp!
Att de softar i toan är helt normalt, dock varför det vet jag inte ^^
Det verkar som din kanin vill bli klappad på huvudet, om kaninen varit vettskrämd skulle den nog inte kommit fram självmant eller stannat kvar eller så skulle du haft dig X antal bett ^^ Kaniner har snabb hjärtrytm så det låter ultrasnabbt på en avslappnad kanin
Morötter + annat godis bör du inte ge fören han äter hö bättre tycker jag, pröva det kanske han börjar äta mer hö
//Joanna
Kaniner brukar trycka huvudet mot marken och skjuta rumpan i vädret när de gillar att bli klappade :) Skär ner lite på pelletsen tills han äter ordentligt med hö, det är det viktigaste!
Det verkar som han gillar att bli klappad! 😃
Mvh Shy och Hannah
de 'buffar' på en när de vill ha kontakt och säga hej så det låter som att han trivs utmärkt. Nosen ska röra sig sådär snabbt. Har du ett bra hö? Testa någon annan sort eller att blanda lite alfalfahö i det. Vad har du för sorts pellets?
Åh vad roligt att läsa era svar :D tack för eran hjälp! Pelletsen fick jag med från uppfödaren, det var tydligen nån juniorvariant för ungar. Vet inte vilket märke eller så det är. Höet köpte jag på Arkens Zoo, men är det kanske bättre att köpa på t.ex. Granngården? Har gett honom mindre grönsaker och lite mindre pellets och nu har han börjat äta mer hö :D
Härligt att han äter mer hö!
Ett till knep är att du tar bort all pellets på natten och bara fyller på hö innan du går och lägger dig. Det kan också få honom att äta mer hö.