Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1559 ggr
FrejaHessel
0

Kanin med tratt..

Hej! Tänkte fråga om någon har lite erfarenhet av att ha en kanin med tratt.. Kastrerade min kanin idag och det behövdes ett större ingrepp än väntat, så han måste ha tratt i en vecka nu.. Men han "når" inte att äta och dricka själv. Jag kan inte vara hemma en hel dag bara för att mata min kanin med vatten och mat. Har ni några tips??:)

[neptunens]
4

Det finns trattar att köpa som är mer "badrings"liknande. De är bättre. De når att äta och dricka lättare men finns ändå ingen risk att de kommer åt såren. Brukar finnas hos vet, djurapotek eller djuraffären.

Fridaaaa
0

När jag kastrerade min hane, skulle han ha den också pga att han var på såret = inte bra. Men jag gjorde så att han fick ha av den när jag såg på, och då kunde jag hindra honom från tratten.

Har han skål eller vattenflaska?
Kan han äta hö?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trasdockaa
0

Ge höet löst på golvet så är det lättare för honom att äta höet, och ställ en vattenskål med hög kant med mkt vatten, så kommer han åt det med. Dock skulle jag inte rekommendera att lämna en kanin med tratt längre stunder, det är lätt att de skadar sig och får panik, eller i omvänd irdning :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

tussen12
0

Hade tratt på min ena kanin när hon opererade sig, jag hade flaska med lång nippel, då kan dom dricka utan problem. Jag gav henne mat som vanligt, hon nådde maten utan problem :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

FrejaHessel
0

Tack för tipsen:) han kan inte dricka ur vattenflaska, men man kan "mata" honom med vatten. Tratten går inte att ta av för då får man inte på den igen.. (Engångstratt..) han får i sig hö iaf;)

Fridaaaa
0

#5 Engångstratt? Aldrig någonsin sett hos veterinär.
Vi fick hem en vanlig tratt, som man har till .tex katter.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FrejaHessel
0

Man måste klippa bort den iaf..:/