Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2314 ggr
Zebben
0

Tvåvåningsbur?

Jag letar efter en tvåvåningsbur inomhus. Den enda jag hittar finns hos Teddytassen. Känner Ni till någon mer som säljer liknande? Den hos TT skulle kosta 1700:- inkl frakt. Funderar på om det inte går relativt lätt att bygga en själv. Någon som har erfarenhet?

Jag har en sådan vanlig bur plastbotten och galler. 120 x 59. Tänkte att om man köper en likadan till så kan man ta bort luckan i takgallret. Såga ut och fixa till ett hål i botten på den övre buren och så fixa ramp och hylla så att kaninen kan ta sig upp. Såklart även fixa så att hålets kanter inte blir vassa.

Fridaaaa
0

Det blir billigare att bygga själv :) Och då kan man göra det så det passar till inredningen med Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

love popcorn
0

putt

hälsningar cornelia med kanin och hund

(har bara haft den i en dag)

http://corneliafashion.devote.se/

BusBella
1

Den tvåvåningsburen Teddytassen säljer har inte laglig höjd för kaniner.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Fridaaaa
0

#3 Såg det med nu.

Kolla när du köper bur eller bygger bur, TS att den har godkända mått. Varje våning måste ha godkända mått, alltså man inte inte lägga ihop dem

Zebben
1

#2 Lustigt att de säljer olagliga burar då?  Verkar konstigt

Har faktiskt ingen aning om vilken höjd som är laglig för kanin, tog för givet att alla burar som säljs för kanin i djuraffärer är lagliga. :-S

Nu är i alla fall min tvåvångingsbur färdig och den är 120x59 för båda våningarna med en höjd på 55 i den nedre buren och 60 i den övre buren. Sen har han hyllplan och hörnhyllor och han är oförskämt nöjd!

Fridaaaa
0

#5 Det gör dem tyvärr.
Många djuraffärer säljer t.ex innekaninburar som är t.ex 95x50x45, vilket ju är olagligt. Likaså t.ex många trixie-burar är olagliga, speciellt på höjden.

Lagligt mått för dvärgkanin under 3 kg är minst 50cm höjd (och har man våningsbur gäller det per våning, inte sammanlagt) och minst 50 cm bredd.
Totalt ska det vara på minst 0,5 kvm :)

Zebben
0

Men då är min helt laglig i alla fall…..Glad Han är en liten kille, har iof inte vägt honom men han ligger nog runt 2,5-3 kg

Fridaaaa
0

#7 japp det är den då :) Bra mått ^^,

amandabrandberg
0

Lite efter, och förmodligen lär ingen svara.

Men har faktiskt tänkt samma grej, skulle du kunna lägga in en bild på din bur hur den blev?

Var det svårt? Ungefär hur lång tid tog det?

ninor
0

Jag har en sån här: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_indendoers/346594

Tycker den är fin och så, men den är av väldigt tuggvänligt material. Ninerna tuggar och tuggar… ;-) Men det går förstås alldeles utmärkt att bygga egen bur också.