Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2101 ggr
KaterinaPetrova
0

Kaninernas dagbok

Tänkte ha denna tråd som en dagbok där jag kommer ladda upp bilder på mina kaniner. Kommer presentera kaninerna i ett varsitt inlägg.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

fossingen
0

Kan jag få se bilder på din White zobelsiames blå 😇

KaterinaPetrova
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn: Katerina Petrova, Petrova 
Född: 25/5/2012 
Ras: hermelin
Färg: zobelsiames brun 
Kön: hona

Petrova är min första hermelin som jag skaffade under hösten 2012 när hon var sju månader gammal. Skulle egentligen köpa en rysstecknad hona men när jag såg Petrova ångrade jag mig direkt. Från första stund har hon varit väldigt social och lugn, har aldrig haft en kanin med en sådan stark personlighet! 

Hon är (förhoppningsvis) dräktig och ungarna förväntas att komma inom en vecka.

KaterinaPetrova
0

Namn: Hemi
Född: okänt datum, 5-6 månader
Ras: hermelin/lejonhuvad
Färg: madagaskar brokad 
Kön: hane 

Hemi är en av de två kaninerna som kom hem till mig för två månader sen. Han är väldigt lik en hermelin och liten i växten. Han bor utomhus tillsammans med sin bror och älskar att få gå i sele och gräva i snön. Han är väldigt bestämd av sig men lätt att hantera. Charmlig liten kille med rolig frisyr (några hårstrån som står rätt upp mellan öronen).

KaterinaPetrova
0

Namn: Kuda
Född: okänt datum, 5-6 månader
Ras: hermelin/lejonhuvad
Färg: (white?) zobelsiames blå
Kön: hane 

Kuda är den andra kaninen som kom till mig för två månader sen. Han är väldigt nyfiken och inte ett dugg rädd, när man städar buren ska han vara med och är han på någon ny plats ska han utforska varje litet hörn! Kuda är lite större i storleken än sin bror som han följer efter överallt. 

Kuda har enligt mig en väldigt unik fin  färg, i början när jag fick honom var han väldigt ljus och under de senaste veckorna har han blivit allt mörkare. Är osäker på hans rätta färg.

fossingen
0

#4 Guu så fin :) Anar white;)

Klara.b
0

En fråga på #2

Vem är hon parad med ? 😍

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

KaterinaPetrova
0

Namn: Casanova Di Caprio, Casanova
Född: 2/4/2012 
Ras: lejonhuvad
Färg: otter svart
Kön: hane 

Under sommaren -12 skulle jag köpa en kanin, egentligen skulle jag bara köpa en men istället kom jag hem med den tingade honan plus Casanova. Casanova visade sig senare vara en hane. Hans syster Mackenzie Foy finns tyvärr inte kvar i livet och fick somna in efter 1½ månad hemma hos mig på grund av allvarlig benskada. 

Idag bor Casanova inomhus och har blivit en helt annan kanin då han spenderat mycket mer tid med oss än tidigare. Han tigger mat och kommer bra överens med hunden, han älskar att leka med sin boll och har en favoritfilt som han bär runt på så fort han får chansen. Han är väldigt aktiv av sig och gillar inte att sitta stilla i knät långa stunder, om jag nu inte äter på någonting. Han är väldigt kelen av sig och tyr sig till mig så fort han blir rädd, utomhus går han efter mig och kommer på inkallning. Ibland är han med och åker bil i sin lilla korg när jag hälsar på folk. Han är väldigt duktig på att hoppa och lära sig nya saker!

KaterinaPetrova
0

#5 Tack så mycket! 

#6 Hon är parad med Casanova.

KaterinaPetrova
0

**Onsdag 6 mars 
**Idag har bröderna fått varit ute och skuttat i rasthagen i det fina vädret. Detta uppskattades väldigt mycket av Hemi som älskar att gräva i snön! Petrova fick tyvärr nöja sig med att kela lite i buren då hon är dräktig (vecka 4). Allt fler tecken visar Petrova; hon låter mig inte röra hennes mage, hon spinger undan och gömmer sig när hon ska äta mat, hon är väldigt rund under magen och hon är som en helt annan kanin i sättet. Ungarna planeras att komma under helgen eller i början av veckan.

Klara.b
0

#8 Vilken fin kull det kommer bli!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

KaterinaPetrova
0

Lägger in en mobilbild på Petrova från idag också, bolådan står redo och klar!

#10 Ja, jag hoppas på små friska fluffiga charmtroll. Har redan fått in en hel del intresseanmälningar om det nu blir några! 🙂

KaterinaPetrova
0

Fredag 8 mars
Idag har det gått 29 dagar sen Petrova parades för sista gången. Hon har inte boat någonting än. Håller tummarna!👍

[körsbärsblomma]
0

så söta kaniner du har kan du lägga upp bilder på ungarna är nyfiken hur dom ser ut

KaterinaPetrova
0

#13 Tack så mycket! Visst kan jag lägga upp bilder på ungarna om det blir några. De är inte födda ännu.

KaterinaPetrova
0

Måndag 11 mars 
På lördag hittades Kuda av hunden liggandes platt ute på gården, blöt och blodig runt nosen. Han fick vara inne under natten i en låda med hö, efter någon timma blev han pigg och började äta gurka och lite pellets. Kuda och Hemi lyckades rymma från vinterburen som står på ben en meter upp i luften. Hemi hittades i uthuset där buren står oskadd och Petrova var kvar i sitt fack. 
Kuda hade troligtvis fått en slag på nosen när han trillat ner och börjat blöda, hunden som hittade honom tvättade honom och det var därför han var blöt i pälsen. 
På morgonen var han så gott som återställd men det "pipiga" ljudet från nosen fanns fortfarande kvar när han andades ut. Troligtvis är det blod som torkat i nosen. Så han fick flytta ut i en egen bur.

Nu har jag nyss kommit in efter ha varit med kaninerna ett tag. Kuda och jag satte oss på altanen och han skuttade runt lite försiktigt, han åt lite gurka, knäckerbröd och drack vatten. Det pipiga ljudet finns fortfarande kvar men är mycket svagare. Som tur är mår han bra nu!🙂

Börjar tvivla på att Petrova är dräktig, fast det finns ju fortfarnde hopp då hon är 33 dagar sen sista parningen. Dock har hon i börjat boat än. Jag får klappa henne i ansiktet och lite på ryggen men direkt när jag närmar mig magen knorrar hon till. Hmm… Bara att vänta och se!

Emmetem
0

#15 När jag var osäker på om min hona var dräktig så kände jag bara på hennes mage. Hon blev lite grinig men jag täckte över hennes ansikte och då blev hon mycket lugnare. Då kände jag en liten spark mitt i handflatan! Så det är ett tips? :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

KaterinaPetrova
0

Tisdag 12 mars 
På vägen ner till Karlstad idag lämnade vi av Hemi till det nya hemmet! Känns som han hittat det perfekta hemmet! I det nya hemmet finns det två angora, två rex och en hermelinhona. Första gången i mitt liv jag sett en rex och nu vill jag ha en. 😇

#16 Tack för tipset!

[00emi07]
0

Fina kaniner (:

KaterinaPetrova
0

#18 Tack så mycket! :)

KaterinaPetrova
0

Hittade en gammal bild på Casanova och hans syster. Mackenzie Foy är till vänster och Casanova till höger.

KaterinaPetrova
1

Söndag 17 mars 
Idag har kaninerna som bor ute, Kuda och Petrova fått nystädat! Kuda fick även komma ut i sele en sväng, passade på att klippa klorna och kamma honom också. Så nu är killen fräsch 👍

Har även parat Kuda och Petrova vilket innebär att kommande ungar kommer bli 75% hermelin och 25% lejonhuvad. Skulle sätta ihop den dagen efter men Petrova var inte villig så hoppas att det tagit sig denna gång! Längtar så efter en kull att pyssla om och få följa med dem i utvecklingen. 

Måste även berätta att Kuda har blivit en helt annan kanin sen hans bror flyttade. Han är mer framåt och ännu mer kelen! Blir mer och mer "kär" i honom för varje dag som går.. 😊
Däremot när vi var ute i selen så sprang han direkt mot uthuset där han bodde förut tillsammans med sin bror, han skulle väl leta sig "hem"😕

KaterinaPetrova
3

Casanova har hittat sin nya favoritplats… I mattes gamla mössa… I köket… På köksbordet… 

Där har han legat i en timma och sovit 😊

KaterinaPetrova
0

Tisdag 16 april
Mycket som har hänt sen jag uppdaterade den här tråden. 

13/4 fick Petrova 5 pigga ungar, fyra kommer bli någon form av zobel och en är japantecknad. Kommer nog behålla den japantecknade till kel, ev frigående i mitt rum. 😃🎈

Hemsidan är kaos då jag aldrig blir nöjd med den, funderar på att byta till weebly. 😭

Kudas öga har runnit, har behandlat med Noviform så han är mycket bättre nu. 

Snön är borta! Snart ska de få flytta ut till betesburarna, men Petrova får vänta tills ungarna blir 4-5 veckor. 

Har fått lite bilder på kaninerna! 🙂 Kuda är inte white zobelsiames blå som jag trott, eftersom det blev en japanunge i kullen. Någon som vet? 😴

KaterinaPetrova
0

Fredag 19 april
Ungarna växer och är pigga med fina stora runda magar. Snart är de en vecka gamla, så fort det har gått!

Inte igen…😭 Igår upptäckte jag att kullens mamma Petrova högra öga var svällt. Troligtvis har hon stuckit sig på hö/halm medan hon grävt sig in/ut och lagt igen bohålan. Har iallafall tävttat det med koksalt och hoppas att det blir bättre om någon dag. Annars åker jag till apoteket och köper ögondroppar. Vill inte ta ut henne från buren allt för mycket eftersom det är hennes första kull.. Ungarna verkar hon sköta som hon ska iallafall. 

Funderar även på att minska kaninantalet lite under sommaren/hösten. Eftersom jag börjar gymnasium. Men det är så svårt, älskar mina små tussar.

KaterinaPetrova
0

Torsdag 11 juni 

Länge sen jag uppdaterade den här tråden. Hänt en hel del!

- Kuda och Casanova har flyttat och hittat nya kärleksfulla hem.
- Jag har skaffat min första jättekanin en fransk vädur, viltgul övermantlad. En herre som bär namnet Harald, 9 veckor gammal. 
- En/två månader innan jag skaffade Harald kom en kanintjej hem till mig. Myska, stora chinchilla. Väldens underbaraste kanin som är jättelugn o går lös utomhus. Ska ev paras till våren med en belgisk jätte. Bland det bästa som hänt min kaninväga! 
- Katerina Petrova fick en kull på fem pigga ungar, tyvärr gick alla bort, okänd dödsorsak. 2 st vid 3 veckors ålder och de andra tre när de var 5 veckor… 

MEN… Efter en vilomånad gjorde vi ett nytt försök! Så nu har jag en kull på 2 veckor ute. Fina, pigga och runda! Alla är så gott som tingade och jag hoppas verkligen att denna fina kull klarar sig. 2 st zobel japantecknade, 2 st zobelsiames brun o en viltsiames ser det ut som. 

- Jag räddade två ungar från slakt, en hona och en hane. Varav hanen bor kvar hos mig i nuläget. En S/g japatecknad lejonkorsning. 

Sammanfattning: Jag har fyra kaniner och 5 ungar hos mig :)