Träffa andra kaniner
Hej!
Jag har en kanin, hon är mellan 4-7 år gammal, hon har bott med kaniner innan men sen blev hon utsläppt och jag fångade in henne. Efter någon månad så fick Diva träffa min kompis kanin (var för typ 3-4 månader sen), okastrerad hane. Vi släppte ner dom på marken och skulle låta dom nosa på varann bara, men direkt då min komps kanin, Ludde, kom emot henne fick hon panik! Hon kutade iväg och drog i kopplet, som tur var fick jag upp henne snabbt, men hon skrek som bara den! Högre än vad marsvin skriker när det är matdags, hon verkligen skrek av panik, det gick inte att lugna henne på något sätt, även fast Ludde var en bra bit ifrån henne, jag höll i henne och klappade henne lugnt, så skrek hon i säkert några minuter och andades snabbt. Vi ville ju bara låta de nosa på varann.
Någon som vet varför hon gjorde så? Var hon rädd, osäker? Trodde hon att Ludde skulle attackera henne?
Hade velat köpa en kastrerad hane till henne men det vågar jag inte längre. Hon verkar ju vara skräckslagen över att bara se andra kaniner…
Om hon blir så rädd tycker jag att du helt enkelt ska undvika andra kaniner i närheten av henne.

#1 Okej, kanske är det bästa om hon är så rädd då, som jag antar att hon var.
Men hon har ju bott med kaniner innan, fast det var honor dock, eller nja, hon har ju fått ungar så okastrerad hane har hon också bott med, men kanske fick hon stryk av någon kanin i förra hemmet, så därför är hon rädd ;( Men jag har aldrig hört en kanin skrika så :/
#2: Det är hemskt att höra.. Lycka till med lilltjejen iallafall, hon trivs nog lika bra i ditt sällskap.. :)

Men jag tror att hon mår bra utan sällskap av en kanin, så stor och fint som hon har det :)

Kaniner skriker när de är dödsrädda… har själv hört det, inget mysigt ljud :/

Kan tillägga att jag har en hona som, precis som din, är totalt livrädd för andra kaniner i okända miljöer (om det är på hennes revir blir det iställer aggrisivitet).
Jag lyckades dock para ihop henne med Zorro. Tog ett bra tag innan hon satt kvar när han kom närmare än en meter. Men efter en sommar i en stor Hage är de nu oskiljaktiga. Lina (honan) blir lätt nervös när man tar bort Zorro från henne nu.
Så, nu har hon en kompis men blir fortfarande förskräckt/ursinnig när hon ser en främmande kanin.

Aha okej :/ Aja, då får hon bo ensam då :-) Tack för svaren!
Våran Saga blev sådan när vi satte på henne koppel, hon fick panik och tjöt sådär hemskt!
Jag undrar fortfarande varför hon reagerade så… =(
Vågar nog aldrig mer testa koppel på henne..
“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey
Instagram:
https://instagram.com/ninis74
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

#8 Okej, ojdå, undra varför hon vart livrädd för koppel bara..