Hjälp!!!
Det här är verklgwn jätte konstigt! Min kanin blev parad för två veckor sedan och då vägde hon 1750 G! Nu igår så vägde jag om henne för det kändes som att hon har blivit lättare osv och då hade hon gått ber 210g! Jag funderar på om det kan vara mask eller om hon har så många ungar kanske så att det tar så mycket på henne? Det är hennes första kull o h hon är 1.2 år. Hon är pigg osv men jag vet inte va det kan vara… Vet ni? Väldigt orolig.. :( hon har nästan aldrig ätit pellets o cv har klarat sig galant fast hon är hoppkanin osv…
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715414b9cb46222d064cd2-bra-rubriker-ar-viktiga
Ibland kan de behöva extra vid dräktighet.
Testa att ge lite pellets, och se om hon ökar.
Annars kanske hon inte har blivit dräktig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 ja, det vet jag att de måste och det får hon nu. Menar du att om Hon inte ökar när hon får mera så år hon inte deäktig eller vad menar du ? :)
#2 Det skrev jag inte 😉
Skrev alternativ som det kan vara 😛 Öka kan hon ju göra, när hon får pellets, det är ju naturligt i så fall 🙂
#3 haha, okej.. Är lite trög :$ Jo, det kan dom ju. Men vi ska höra med en kanin veterinär eller vad man säger om det kan vara mask?
Hur mycket mat får hon? Kan vara att hon behöver lite mer nu om hon är dräktig. Kolla avföringen i buren så den ser normal ut och är du orolig för mask så brukar man kunna se maskar antingen i avföringen eller i rumpan på kaninen, ser du ingenting och fortfarande misstänker mask så kan du ju ringa vet och rådfråga dom om dom tror det kan vara mask eller nått annat som spökar, då säger ju även vet ifall dom tycker att ni behöver komma in och kolla henne. :)
#5 Hon får 1-2 msk sedan får hon gräs men nu är det ju pelletsen som hon ska ha nu. Avföringen är normal ska kolla lite extra nu idag ifall att det är maskar i eller så. Okej, ja.. Vi ska åka och besikta valparna på fredag så ska vi höra om lite saker osv. :) Tack så mycket, jag är inte så bra på sjukdomar så är tacksam för alla råd. :)
#6 Testa att höja pelletsmängden och se till att hon äter bra av sitt hö också, 1-2 msk är ganska lite för en dräktig kanin. Vad är det för pelletssort hon får? :)
#7 Mjo, varför jag ger henne så lite så är det för att hon är ganska känslig för pellets osv.. :( hö äter hon som en häst.. Hahah.. Ojj, det kommer jag inte ihåg. Jag slängde påsen när jag hade hällt i det i en låda vi har… :( men ska lolla när jag åker till affären! För där har dom bara en pellets sort..
#8 På vilket sätt är hon känslig? Blir hon dålig i magen? Det kan vara just den pelletssorten som kanske inte är så bra eller bara det att hon inte är riktigt van vid att få äta pellets. Annars rekomenderar jag Oxbows bunny basic, väldigt bra pellets som många rekommenderar men ganska dyrt kilopris. Men det är det värt tycker jag! :) Det är väldigt bra att hon äter hö iallafall. Köper du hö från stall eller bonde? Kolla då om dom har gjort nån analys på höet för det kan ju också vara så att just det du har nu är lite näringsfattigt.
En normal analys på ett bra hö brukar ligga på:
Smältbart råprotein 80-90kg/TS (ska ej ligga över 120)
Energi 10MJ/kg TS (ska ej ligga över 11)
ALDRIG någonsin fri tillgång på pellets! Man vill definitivt inte att honan ska bli fet som dräktig, då det definitivt kommer ge en svår förlossning. Fri pellets ska man aldrig ha, inte ens när honan har ungar. Så det är dumt att rekommendera det.
TS:
Jag skulle ge lite solrosfrön, så du slipper öka pelletsen om hon nu är känslig. Så öka upp ransonen till 3 msk pellets, och någon msk solrosfrön. Kolla så att hon inte har mask först.
#10 My bad, går bara efter vad jag lärt mig och vet men det är alltid bra att lära sig något nytt! 😟
#9 från en bonde. :) #10 jag håller verkligen koll på att hon inte blir överviktig det gör jag verkligen!! Men jag är dålig på vad en lejonhuvad dvv ska ligga på i normal vikt? Hon är en ganska liten o alert. :) Okej! Deras jag prova!! ;)
#12 1,4 - 1,9 kg enligt standard, så man får kolla varje indiivd.
#13 okej, hon ligger på 1,7 så då var hon för stor. Men nu när hon har fått ner ligger hon på 1,5 runt där.. Men vi har hund också och dom brukar gå ner vi dräktighet men jag har aldrig varit med om att en kanin har gjort det?
#14 Runt 1,5 kg ligger min lejonhuvad dvv/dvv med, i lagom hull, och hon är ganska liten. Så kanske är lagom för henne med 🙂
Ja vissa hundar kan gå ner lite men sedan går de upp igen under dräktigheten.
Inte tänkt på det, jag brukar inte väga under dräktigheten, så vågar inte svara på det.
#15 okej, ja, när jg tänker efter hade hon en liten haka förut innan hon tappade såhär myclet. Kan ju vara att hon har gått ner då vi går ut på promenader då vi vill slippa hoppningen. :) Ja, precis våran tik gick ner väldigt mycket men sedan gick upp väldigt myclet igen.. Hehe, okej!