Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 603 ggr
natalifotiadis
0

Brutna tänder

Nu är det så att min ett och ett halvt år gamla dvärgvädur ibland på något sätt lyckas slå sönder sina tänder. Vet inte hur men det är så klart lite jobbigt att behöva kämpa med critical care och banan för att få honom att äta. Vi har en standardbur (med trähus, plastgolv och metallstänger på sidorna) och han är oftast där när jag inte går ut med honom i koppel så det är, från min synvinkel, helt omöjligt för honom att slå sig så hårt att tänderna går av. Har besökt veterinären men de verkar inte tycka att något är fel så jag undrar om någon av er varit med om olyckor med tänderna som skulle kunna säga vad det är eller om det är något i buren som eventuellt skulle kunna vara fel. Lite jobbigt och man ser att det stör honom.

Tacksam för svar. 

* ingen grupp passade så visste inte riktigt var jag skulle placera den.

MoaL
0

Gnager och sliter han på/i gallret? Jag hade en gerbil en gång som råkade slita sönder en framtand på ett burgaller, så det vore ett alternativ.

(Och om eventuella gerbilfrälsta läser detta så var gallerburen bara tillfällig pga bråk, innan ett eget akvarium var ordnat.)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

IdaL
0

Han kanske biter i gallret? Det kan lätt bli tandskador av det tyvärr. Hur ser dem ut när dem är sönderslagna då?

natalifotiadis
0

Han biter inte i gallret överhuvudtaget, det enda han är intresserad av är plasten på "toan."

När tänderna är sönderslagna så är det oftast en tand som är helt av och den andra typ halv så dem ramlar av helt..