Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 496 ggr
MimmieVims
0

Kanin kompis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har en liten dvärgvädurs pojke på 10 månader som är full av energi och bus. 
Nu är det så att jag tycker att han ser ut att sakna en kompis, vi har andra kaniner och han vill gärna leka med dom särskilt tjejerna (han är kastrerad sen ett halvår tillbaka) jag har prövat o släppt ihop honom me våra 3 olika tjejer som är 1år,  5 år & 6 år gamla, men ingen av dom accepterar honom. Jag släppte ihop dom försiktigt, lite i taget och på neutralt område men de går bra de första minuterna sen går det inte.

Han vill bara leka men tjejerna är inte med på noterna och accepterar honom inte. har försökt flera gånger men ingenting verkar funka. 
Han ser så ledsen ut när dom inte vill leka med honom :/

Så är det någon som har något tips? om detta? 
tänkte att jag kanske får köpa en kompis till honom men då måste man ju va säker på att dom funkar ihop, ska man i så fall köpa en yngre, äldre eller jämngammal hona?

Tacksam för svar!

valorous.kid
0

Min kaninhane blev lyckligare med en kompis! Jag tycker att det är bra med en till kanin så kan dom hålla varann sällskap :3 Man måste ha Tålamod, först ska dom få nosa på varann genom galler(helst där ingen av kaninerna har revir). Sen ska dom få vara i samma hage(hanens Hage!!!!)och få göra upp om rang. Låt dom hålla på ett tag, det tar TID. Det tog nästan 4 timmar för mina kaniner. Och sen ska dom flytta in i HANENS bur(skura ur den innan för att få bort lite revir)dom KOMMER att bråka lite. Om dom är hårdhänta(bits eller rivs) ska dom givetvis säras! Hoppas det går bra :3

MimmieVims
0

Jo tyvärr är ju honorna väldigt hårdhänta mot honom och han säger ju inte ifrån heller utan lägger sig ner och låter dom hållas.
Nosa på varandra har dom fått göra ordentligt och jag har prövat med lite i taget att släppa ihop dom, korta stunder flera gånger men inget verkar funka, :/

valorous.kid
0

#2 men vad gör dom? Honorna alltså

Nevina
0

Om du inte kan få det att fungera med dina nuvarande honor så kanske du kan försöka att sätta ihop honom med en unge?

MimmieVims
0

Ja jag har tänkt tanken på en unge, men min pojk blir snart 1 år, så vad är lagom ålder på den andra att försöka få ihop honom med?

Lina Strindlund
0

har ett liknande problem!

min kompis kastrerade hane har svårt för den nya (min) kaninen (gertrud) som är lite busig och påstridig. De kan umgås (men håller sig en bit ifrån varandra) utomhus och i ett annat rum än hagen.

Men i själva hagen där de bor så blir knisse (hanen) sur. Så gertrud sover och är mest i sin (stora) bur inne. Han har inte träffat kaniner på lääänge, tror inte sedan han var unge, och nu är han 3 år. Vad ska vi göra? Tänk om de inte kommer kunna bo ihop? Har han varit ensam så länge att han inte tål andra kaniner eller är det naturligt att de bråkar??

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.