Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 658 ggr
lottie350
0

Vilken ras?

Hej! Jag funderar på att skaffa en kanin, har aldrig haft en kanin förut så jag vet inte riktigt Vilken ras? som är bäst att ha som första kanin?
Jag tänkte ha kaninen inne, mest som kelkanin och gärna lös inne. Så Vilken ras? är då lättast då?

ciss
0

Dvärgvädurar brukar vara en bra förstakanin. Lugna & och ofta väldigt trevliga i temperamentet.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dvärgvädur säger jag också, heeelt underbara! Bifogar en bild på min dvv Roxy ;)

Tina-A
0

Lejonhuvade brukar också rekomenderas som första kanin eftersom de ska ha ett bra temprament. Dock är det ju lite pälsvård inblandat men inget jobbigt skulle jag säga. Annars är som sagt dvärgvädur en bra ras att börja med.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tamahah
0

Skulle säga hermelin. Har en hermelinhona som är helt underbar! Så kelig och tillgiven och social! Det är min första kanin och jag trivs väldigt bra med henne :) De är dessutom gudomligt söta! ;)

Men jag kan inte så mycket om kaniner. Vet bara att Pyret är helt underbar <3

[Niike]
0

Dvärgvädur, helt klart. De är lugna, lätthanterliga, bra storlek som förstakanin och allmänt underbara:)

#4 Lille sötan, verkligen vacker , <3

Elina.
0

Dvärgvädur skulle jag inte rekomendera, många dvv har dåligt temperamente. Lejonhuvade är ju rätt kända för att vara lugna och snälla, annars skulle jag rekomendera holländare. Även korsningar kan vara ypperliga förstakaniner.

KajsaM
0

Hermelin, Dvärvädur och korsningar skulle jag rekomendera :)

MarHai
0

Holländare säger jag. Riktigt sociala och trevliga djur!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Tamahah
0

Åh! En holländare hade min syster förut när mamma fortfarande bodde hemma. Hon var precis som en hund. Skulle alltid vara med överallt! Jättesocial!

MarHai
0

Det låter precis som en holländare^^

Solbackens kaniner

Tamahah
0

Haha, jaså? Trodde bara det var hon som var lite speciell :) Kanske skaffar en sån nästa gång det är dags för en ny kanin!

ikea
0

#8 vilken fin bild. Så otroligt söt!

Dom flesta kaniner är ju trevliga, men det finns ju såklart undantag men det tror jag inte beror på rasen. Eftersom du ska ha kaninen inne kanske du ska satsa på en lite mindra ras tex hermelin eller dvärgvädur.

MarHai
0

Nej, uppför dom sig inte så, så är det ingen rastypisk holländare Räcka ut tungan

Solbackens kaniner

MarHai
0

där kan jag inte hålla med dig. Holländare är en mycket trevlig ras. Visst finns det holländare med sämre temperament, såna anser jag att man ska ta bort, eller iallafall inte användas i Avel.

Solbackens kaniner

ikea
0

#14, Jag tror du missförstog mig. Jag menade inte bara holländare i mitt inlägg jag menade att det kan finnas kaniner med sämre temprament inom alla raser men att dom flesta kaniner (oavsett ras) är mycket trevliga.

MarHai
0

Jo, det förstod jag^^
Det jag menade var att holländare ska vara så sociala och goa, är dom inte det så tycker jag man ska avliva, eller inte använda i Avel.

Solbackens kaniner

ikea
0

#16 håller med dig till 100%

twinnie
0

Teddy, Dvärgvädur eller Holländare!

Taci
0

#6, "Dvärgvädur skulle jag inte rekomendera, många dvv har dåligt temperamente."

Utveckla gärna tack :P

Elina.
0

#19: Jag tycker helt enkelt att dvärgvädurar har ett dåligt temeramente. När jag säger detta utgår jag inte från en eller 2 stycken, utan ung av 40st. Har själv haft en kanin av denna ras, skött om och hanterat ett flertal. En mycket liten procent av dessa kaniner har varit trevliga.

[Zorro_93]
0

hermeli så mysiga