Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 929 ggr
[Cocomo]
0

2 honor tillsammans?

Vad har ni för erfarenhet av att hålla flera kaniner tillsammans?

Funderade nu på kvällen, ska ju köpa en rexkanin som ska få bo inne och eftersom både sambon och jag jobbar så känns det som om det borde bli ganska ensamt att sitta där från 10-16 varje dag så därför kom jag in på banorna om det kanske vore bättre att köpa två honor i samma kull så dom får sällskap av varandra när vi inte är hemma. :) Är det några här som har kullsyskon tillsammans?
Hur funkar det? Trivs dom bra tillsammans eller är det mycket smågnabb? Vad är eran erfarenhet av att hålla flera kaniner tillsammans? Bör man ha två toalådor, två matskålar o.s.v eller räcker det med en att dela på? Självklart kommer dom att få en stor bur och tanken är att dom ska kunna vara helt frigående när dom är rumsrena. :)

fridaaocrazy
0

Har ingen erfarenhet av det tyvärr men har läst att är de bara från samma kull så brukar det gå bra :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Mickis1994
1

Mina bästa vänner hade två dvärgvädurs systrar som bodde tillsammans livet ut. Det fungerade superbra, visst de tjaffsade lite ibland men inget mer än så. Jag tycker absolut du kan satsa på att köpa två systrar. Jag skulle säga att det enda som de kan behöva varsin är matskål. För ifall den dominanta kaninen är matglad är det lätt hänt att den äter mer än hälften av maten då den andra inte kommer fram till matskålen. Vet att mina kompisar hade det problemet men det löste sig nästan helt när de fick varsin matskål. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Cocomo]
0

#2 Ja, det blir nog till 99% två systrar känns det som! :) Men får införskaffa varsin matskål då och kanske lika bra med två höhäckar också i varsin enda av buren så båda har chans att äta så mycket som dom vill och utan att behöva bli undanskuffade! :)

[Mi-rand-a]
0

Har haft endast två hanar från samma kull tillsammans dock för längesen när jag var liten och okunnig men de har gått  riktigt bra.

Att ha honor ur samma kull brukar gå hur bra som helst dock är de individ till individ men brukar oftast gå om de har tillräckligt med utrymme då honor brukar ha lite mer revir än hanar och vissa kräver de mer än andra.  

De rekommenderas att ha två matskålar så de slipper trängas/hetsäta, toalådor är nog inte lika viktigt.

Alone
0

Jag har en hona som fick 3 ungar, alla honor, dom flyttades vid 8 veckors ålder till en box, och jag kan inte vara gladare, dom är nu över 1 år ungarna och alla 4 bor fortfarande ihop, visst lite tjafs blir de ju ibland, men de blir de hur man än gör. Så jag tycker absolut att du ska satsa på det! kullsyskon brukar funka kanon ihop. har även 2 yngre syskon som bor ihop i en stor bur och de funkar klockrent, så kan man ha kaniner ihop tycker jag absolut att man ska de, känns mer naturligt för dom :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

KaterinaPetrova
0

Hade två hanar i vintras, bröder som bodde ihop :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Gry
0

Jag har hört att man måste ha 2 honor från dom är små om det ska gå….

jag har 3 honor….och dom går inte tillsammans, dom sloss när dom kommer tillsammans……

jag provade med mina haner tilsammans, det blev blodigt…och den ena fick en skadad testikkel sa dom nu när jag kasterade honom, så det stämmer nog att dom kastrerar verann som jag har hört….

En kastrerad hane tilllsammans med honor går super bra:)))

Men 2 kullsyskon går ju bra då…..

Fridaaaa
0

Jag har 2 honor tillsammans
Även 1 kastrerad hane och 1 hona tillsammans.

Båda paren fungerar jättebra ihop 🙂

Men stora ytor är viktigt anser jag, helst itne under 1,5-2 kvm för 2 dvärgkaniner. Så större än 2 kvm bur anser jag till 2 rexkaniner i så fall.

Mina 2 honor är halvsystrar, lite mer än 1 års skillnad mellan dem. Fungerar bra. Den ena var runt 4 månader när hon släpptes ihop med den andra och den andra var då över året.
Släppte ihop på neutral plats. Men som sagt, stor boyta är viktigt oavsett 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.