Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3063 ggr
Zilja
0

Kaninungar :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om en månad så kommer vi ha små kaninungar här hemma om parningen lyckades =) Vi parade Zilja och Tellus . Zilja har stamtavla och dom skulle försöka fixa fram ett på Tellus också =D, Nån som har nå tips? när det gäller ungar och en blivande mor ?

KajsaM
0

Hur gammal är hon? :) Och LÄS på allt du kan!! :)

Zilja
0

ca 4,5 mån - 5 mån . Jag läste på förut och då stog det att man kunde avla på dom redan vid 4 mån. Men hon är jätte mammig av sej, hon tar hand om alla sina andra kaninkompisar. Hon tvättar dom och grejjar hela tiden . =)  ja det ska jag :D

KajsaM
0

OJ helt för ungt!! Kan tyvär är ju skadan redan skedd. Para ni dom bled flit eller var det en tjuvparning?

Zilja
0

Men vi har läst och både djuraffärer och på informations papper står det att man kan para dom redan då, då dom är könsmogna .

Timotej
0

Könsmognad och avelsmognad är INTE samma sak. En honkanin av dvärgras blir könsmogen runt 4-5 mån men bör absolut inte sättas i Avel redan då. Kaninen är oftast inte mogen för en kull när hon är såpass ung…

Zilja
0

men vad kan jag göra , ? om det står det på papper man får med en kanin som har stamtavla och grejjer , då borde det väl ändå vara så!!?

KajsaM
0

Kaniner är ungefär redo ca. 8 månader. Precis som Timotej säger så vid 4 månader är dom könsmogen men inte avelsmogen.

Zilja
0

men som jag sa , så har vi läst och pratat med folk som vet. En som jag känner på en djuraffär , där jag brukar jobba, sa att man kunde redan vid 4 mån, och det står på ett papper, att man kan para dom vid 4 mån , och vi har hört från många. så om folk säger det och man läser att det är så. så borde det väl ändå vara så? ! För vuxna som jobbar med kaniner dagligen o andra djur och jobbar på en djuraffär och har gått kurser borde väl ändå veta mer!?

Timotej
0

Det finns inte så mycket du kan göra, hoppas på att det inte tog sig och sätt inte ihop dem igen förrens honan har blivit några månader äldre.

Lär dig av läxan och lita inte på djuraffärernas infoblad -de har oftast noll koll…

Kolla istället på bra uppfödares hemsidor - de har ibland fakta. På kanin-net under fliken"allmänt" står även kort men bra om kaninavel.

www.net.kaniner.se

KajsaM
0

Jaha, men då kanske dom inte vet att en 4 månaders kanin unge är för lite! Här inne finns flera kaninuppfödare och mkt duktiga kaninmänniskor, så fråga dom om vad som säger!. Tro inte på vad alla säger

Timotej
0

Att man "kan" innebär inte att man ska. Honan kan mycket riktigt bli betäckt vid 4 mån ålder men så värst bra är det ju inte…

Tyvärr så kan man inte lita på djuraffärer :/ De ger ofta ut felinformation och har inte speciellt stor kunskap om de olika djurarterna. Har för mig att det bara är ägaren som behöver ha gått någon kurs - inte de anställda…

myriis
0

Ajdå.. Det var VÄLDIGT tidigt! Jag säger tidigast vid 6 månaders ålder.. Nu hoppas jag att det inte blev något och att din hona går tom, hon är på tok för ung. Om ni ska para henne igen, vänta gärna tills hon är minst åtta månader.
Sen om hon får ungar kan man hoppas att hon klarar det..

Zilja
0

jag läste och det står vid 5 mån ålder och som ni ser skrev jag att hon är ca 5 mån då jag inte vet riktigt .

myriis
0

#8: JA du kan para en 4 månaders kaninunge! Och JA du kan para en kanin som är sjuk och bär defekter, men det betyder inte att det är särskilt smart att göra det.

Och hur bra din djuraffär vet jag inte, men jag VET att en kanin är för ung vid 16 veckor ålder!

KajsaM
0

Men du ska inte tro på det (!) Vadå? Vet du inte hur gammal din kanin är?

Bobby
0

Vill bara säga att min hona blev tjuvparad när hon var 4 månader. Hon fick 4 underbara ungar! Hon skötte de exemplariskt! Många har avelskaniner som de parar vid 8 månaders ålder och som ändå inte klarar av ungarna och även får diverse effekter på bebisarna.

Visst kan det vara för tidigt med en hona på 4-5 månader, men gjort är gjort och förhoppningsvis går det hur bra som helst!

Lycka till!

Zilja
0

#14men hon är ÄLDRE än 16 veckor , men du kanske inte ser vad folk skriver?

myriis
0

#17: Ursäkta, läste fel. Men somagt tycker jag iallafall att det är för tidigt. Jag parade min hona för första gången nu i sommar och då var hon 13 månader , perfekt ålder.

Zilja
0

#18Perfekt ålder skulle inte jag säga . Men om du tkr att du verkar kunna massor så kanske du borde veta iaf att man inte ska avla på en kanin som är äldre än ett år!

KajsaM
0

#19 Första kull är det bra dom man tar kring 1 år och sedan kan man fortsätta ta kull tills dom är kanske ca. 4 år och för vissa uppåt!

Bobby
0

Men hallå! 13 månader = över ett år

man ska INTE para en kanin som är över 1 år, det säger alla kunniga här på kaninforumet! Antagligen är det lika illa som att para en för ung kanin!

myriis
0

#19: Ursäkta? Kaniner är INTE marsvin. Man kan avla på en kanin som över ett år! Det är ren bluff att det inte går. Jag tänkte para min hona som var två år, och hon skulle säkert klara det galant. Så jag tror knappast det blir några problem. Förresten är hon hoppkanin vilket innebär att hon varit i god kondition hela hennes liv, det gör ju det hela enklare.

KajsaM
0

1 månad över är det bara, och om Myriis anser att hon är redo för en kull så visst! Men då kan hon ju likabra para en 3 månders unge om 1 månad inte betyder något.

Zilja
0

ja o min kanin är född i APRIL= 5 mån NU! och jag läste på en sida nu på internet där det står 5-6 mån! Så ni ska inte klaga på mej om hon har avlat på sin kanin som är över ett år. ! För alla är så glada och possitiva mot henne !

myriis
0

Det känns meningslöst att säga något här, folk lyssnar inte. Jag är 100% på att en kanin som är över ett år, speciellt då hon nite är flera månader över ett år utan TVÅ månader över ett år, kommer klara det super. Så om ni vill tror det eller inte spelar ingen roll, men nu slutar jag skriva i den här tråden, känns meningslöst att dela med sig av sin kunskap när folk ändå inte lyssnar.

KajsaM
0

#24 Om hon är född i april är hon ju 3 månader!

Zilja
0

#25 det står på alla kanin sidor där det står om Avel , att man inte ska para en kanin som är över 1 år. då är det väl lika fel som att avla på en ung kanin? det står olika på många sidor när det gäller hur ung en kanin kan vara när man börjar para den .

Zilja
0

nej , APRIL, MAJ , JUNI JULI ,

KajsaM
0

#27 Men en yngre kanin är för liten. En bäbis, en kanin som är över 1 år är inte en bäbis. Jag tycker att den är dåligare för en ung kanin. Men nu är skadan skedd.

Men läs mkt och kolla henne båda nu och när ungara kommer, ifall det händer något. Så du är redo att åka in med kaninen. Lycka till!

Bobby
0

Zilja… Detta är ett infekterat ämne här! Är och kommer alltid att vara! Men som jag sa tidigare: Det kommer säkert att gå jättebra och skulle det inte göra det så kan det lika gärna bero på andra faktorer än just åldern!

Lycka till!

Zilja
0

#29  det är då lika dåligt att para en äldre kanin, du behöver ta nåns parti och speciellt inte bara för att man kanske känner den ena personen bättre , en kanin över 1 år , kan få svårt att föda.

och jag tror inte att det blir någe problem med min kanin  !

callo
0

Det är ju mkt värre med en ung kanin, tidigast blir ju kaniner könsmogna vid 3 mån, och det är samma som om att kvinnor kan tidigast bli "könsmogna" vid 10-11 år. Visst kan en 12 åring ta hand om ett barn, men det påverkar den psykiskt för livet, samma är det med en kanin.

KajsaM
0

#31 Jag har inte valt varken Dig eller Emmy! Utan jag har valt vad JAG tycker!

Zilja
0

#30 Ja jag har märkt det, när det gäller just Avel så ska det alltid vara nåt som nån ska börja tjaffsa om , även på andra sidor . min kompis ska använda sin iller i Avel, och det blev samma sak där, dom tkt inte alls det var bra för att den har en viss färg. tack så mkt . :)

Bobby
0

HALLÅ ALLA!

Alla vi som läser och skriver här är förhoppningsvis måna om våra kaniner! En massa tjabb är inte det zilja behöver! Hjälp henne nu med råd och tips? om allt runt omi kring!

annaforsgren
0

Asså, STOP!, jag tycker att ni bara tjaffsar, gjort är gjort!. Hon visste ju inte att den var för ung, Sluta vara så taskiga då!.. Ni kan ändå inte göra någonting åt det nu.

Men om silja är tom i magen, så tycker jag du endå kan vänta några månader till:) Och emmy har rätt, det går aldeles utmärkt att avla på en hona som är mer än 1 år..

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

KajsaM
0

Alltså vi vill bara hjälpa dig och ALLA andra, med vad som är bäst för våra älskade <3 Ja, du har rätt Bobby, Ge massor med tips?!

annaforsgren
0

http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

gå in på den länken, den är jättebra:)

Zilja
0

NÄSTAN alla trådar, (många) så står alltid nåt som klankar ner på folk. FOLK blir trötta på det , men alltid är det nåt. Den här sidan är inget för mej om alla ska vara så jävla otrevliga och tro sej bättre än den ena ! jag tror nog inte att jag är ensam om att tycka det!

KajsaM
0

Men alla har sin rätt att tycka. Och t.ex om nån har för liten bur så skriver alla att dom ska köpa en ny. Ger dom fel mat så skriver alla att dom ska byta. För att vi hjälper folk att ta hand bättre om sina kaniner.

callo
0

#39 Tycker inte det handlar om att klanka ner utan att informera, att lära sig. Det är iaf därför jag är här, för att lära mig om sånt jag inte kan. Antagligen visst du ju inte om detta därför informerar man. Tycker man ska behandla djur och människor likadant, vad hade du tyckt om att få barn vid 12-års ålder?

KajsaM
0

#41 Bra skrivet!

Bobby
0

MEN HALLÅ! Nu kom det igen! Barn vid 12 års ålder… vad har det med detta att göra!

Ni som är kunniga hjälp då oss andra när vi behöver det! Honan blir inte mindre dräktig eller hur!

annaforsgren
0

Informera henne om det som den här tråden var medad för istället!

Bobby
0

Precis!

-Chilli
0

håller med #43 barn vid 12 års ålder har inte med saken att göra. zilja ställde frågor och då vill hon nog gärna ha svar på dom! och inte på nåt annat…

Bobby
0

Tänk på att låta din hona få mera mat nu när hon är dräktig. Vår Mimmi åt som en hel häst! Tänk också på att ha in ordentligt med hö eller halm hos henne så att hon kan boa!

Ett fel som jag gjorde när Mimmi hade fått sina ungar var att jag höll på med henne mycket men jag bar henne inte… Nu vill hon absolut inte bäras! Men däremot hennes ena bebis som vi har behållt är hur underbar och go som helst, så pyssla mycket med ungarna och börja med det när de är ca 1 vecka! Ju tamare ungar desstu lättare är det att sälja dem!

ninis74
0

Jag tror att det kommer att gå bra. Lycka till!

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

myriis
0

Nu kunde jag inte hålla mig. Jag tror inte ni förstått att en kanin som är fyra/fem mån är ungefär lika mogen som en tolvåring som kan få barn. Det är en jämförelse helt enkelt.

Nu kanske jag ska passa på att säga att jag inte vill att Zilja ska få något missfall eller problem, jag upplyser bara om vad som kan hända och att det är fel. Givetvis håller jag tummarna för att det går bra, så ni behöver inte tro att jag är en ond djävul som vill att din kanin skadas.. ;p

[Niike]
0

Nu vill jag säga min åsikt.

Din kanin är för ung, som du redan har hört, men det går ju tyvärr inte att göra något åt nu. Det är bara att hoppas att hon inte är dräktig, och sedan vänta några månader innan ni försöker igen.

Man kan para kaniner som är över ett år för första gången. Det är marsvin som inte ska paras över ett år första gången då deras bäckenben, tror jag det heter, stelnar. Då kan honan lätt dö vid förlossningen. Detta gäller inte kaniner!

Om du verkligen har läst på massor av sidor och papper att det står att 4-5 månader är lämplig ålder att para sin kanin, så är det ändå fel. Kaninen har precis blivit könsmogen och är inte redo för en kull med ungar, när hon fortfarande själv är så pass ung. Visst händer det att det finns kaniner som klarar detta ändå, men varför ta risken? Bättre att vara på den säkra sidan. Självklart finns det ju honor i alla åldrar som inte tar hand om sina ungar el liknande, men det är större risk när honan är så ung själv.

ciss
0

#50: Bra skrivet.

Herregud alltså, jag saknar ord!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

För det första: Roligt att ni tänkt ta en kull. Det är underbart med kaninungar.

Om din kanin är född i April är hon 3 månader.

Om hon är född kanske 15e april så fyller hon 1 månad den 15e mars. 2 i juni och 3 i juli. Hon kommer alltså fylla 4 månader om 3 veckor, om hon nu skulle vara född den 15e vilket jag inte vet.
Hon kan alltså omöjligt vara 4 månader, ännu mindre 5 månader. Hon är 3 månader men skulle kunna fylla 4 månader den 1 augusti, om hon är född 1a april.

Att para en kanin som är 3 månader är väldigt, väldigt, väldigt ungt men förhoppningsvis klarar hon det.

Hon är ju redan parad och jag kan bara säga lycka till. Dock tycker jag inte man ska para en kanin på 3 månader men nu kan man inte annat än hoppas på det bästa. Och det gör jag! Det är underbart att se ungar växa upp och jag hoppas att alla klarar sig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

#52: Bra skrivet & bra tänkt.

www.frihetenskaniner.se

Flippa
0

Kan inte honan få svårt att föda om hon är ung? Man ska igentligen paar dom vid 7-8månader. Så det ska bli "riktigt"

Tina-A
0

#53: Tack.

Och till er som är upprörda, gjort är gjort och önska henne lycka till nu istället. Hon har fått över 30 upprörda inlägg och jag tror hon hajat biffen nu.

Flippa
0

Jaa, alla gör misstag! Det har jag också gjort! Men det vet väll alla vad det handlar om.  Blev lite ledsen typ när alla skrev. Det känndes som att dom blev arg på mig!

[Niike]
0

Ja visst, alla gör misstag. Men om flera rättar misstagen genom att säga vad som är rätt, blir det tydligen ganska dålig stämning!

[Eichan]
0

Jag tycker att det är jätteskojj att ni ska ta ungar efter Zilja.. Hoppas att det kommer gå bra nu då ;) Zilja e ju så fin och Tellus också för den delen. Hon kanske är lite väl ung, men spela roll. Nu har ni ju parat henne och inget blir ju inte bättre för att folk klagar på att hon är ung då.. Gjort är gjort.

Lycka till! ;D

[Eichan]
0

Jag tycker att det är jätteskojj att ni ska ta ungar efter Zilja.. Hoppas att det kommer gå bra nu då ;) Zilja e ju så fin och Tellus också för den delen. Hon kanske är lite väl ung, men spela roll. Nu har ni ju parat henne och inget blir ju inte bättre för att folk klagar på att hon är ung då.. Gjort är gjort.

Lycka till! ;D

callo
0

Visst hade man bara kunnat gratulera henne och säga hur hon ska gå vidare och ge tips?, men då hade ju alla andra som planerar ungar och som är okunniga fått uppfattningen att det är okej att para en 3-4 mån gammal unge. Och det är det ju inte. Därför var det viktigt att påpeka detta, även om det redan hänt - så det inte händer igen.

[Eichan]
0

tråkigt att hon inte är medlem längre nu.. :(

Flippa
0

#61 Vilken?

[Eichan]
0

#62 Zilja.. (eller knäppar sig min dator bara?)

Flippa
0

#63 Jag såg också det.. Tråkigt :/

[Eichan]
0

#64 mm.. :/

Tina-A
0

#60: Absolut! Det håller jag med om. Men när 30st sagt samma sak och om och om igen så förstår man, faktiskt :)

#61: Kan inte annat än instämma!

Bobby
0

Men hallå alla där ute! Som ni säkert alla vet så står det olika i böcker oh annat, folk säger olika. Detta kan inte någon ändra på… Läser jag något i en bok tex så tror jag på det. Nu skrev hon här och ville berätta för alla för att hon var glad!

Istället berättar folk här hur hemsk hon är och alla hemskheter som kan hända! Skadan är ju redan skedd, eller?? Självklart måste hon veta vad ni anseer är rätt och fel, men kanske på ett lite mera vänligt sätt! Hon är antagligen på detta forum för att hon är intresserad av kaniner och att lära sig mera ( i alla fall är det så för mig) Nu är hon tydligen inte medlem längre och kan därför inte heller lära sig mer hur hon ska sköta sina kaniner… Är det bättre tycker ni???

Tamahah
0

Har läst mycket om Avel nu ikväll eftersom jag precis fått en oväntad kull. Har inte läst någonstans att det står 4-5 månader. Har läst 6 månader som lägst.

Men lycka till med ungarna! Det är väldigt intressant att se dom växa! :)

KajsaM
0

#67 Men nu har vi slutat.

MarHai
0

Gud vad ni håller på.

Zilja, okej, du visste inte att det var fel ålder. Men folk försöker bara hjälpa dig.
Djuraffärer ska man inte lita på, det har jag erfarenhet av sen tidigare.
Jag hoppas att din hona inte blev dräktig.
Jag har själv, när jag var liten och inte visste bättre, fått en kull på en 4 månadershona. Hon dog, troligtvis för att hon inte var färdigväxt.
Tänk er själva, en 4månaders kanin är ungefär en 10 årig människa, och hur många människor brukar klara av att få barn vid den åldern?

Och det här med att kaniner måste få ungar innan ett år, är bara en myt! Visst är det bättre ju yngre de är, men man kan likaväl ta en kull på en 3årig hona, bara hon är i god kondition och hull.

Mvh Martina

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

ciss
0

#70: Håller med dig.

www.frihetenskaniner.se