Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 674 ggr
natha-mjau
0

Kaninhoppningskroppar

Har alltid undrat över just hoppkaniner, alla jag träffat har alltid varit så magra/kantiga.Så man känner benen vid rumpan/ryggen.
Är det något som är framavlat, ska dem vara så eller är det bara för att hoppare ger sina kaniner mindre pellets?

Vill inte trampa någon på tårna utan detta är någonting jag undrat över.För ingen hoppare vill öka givan till sina kaniner när jag säger att dem ser/känns smala.

Har precis skaffat min första hoppkanin och självklart vill jag inte att hon ska vara benig utan i bra hull!

Så hur fungerar detta med deras kroppar egentligen?

Mickis1994
2

Många hoppkaniner har muskler på ett annat sätt en "vanliga kaniner" och så brukar de även vara längre, mer hög resta och ha längre ben. Det tillsammans tror jag att de uppfattas som "för smala". Jag har då aldrig sett en för Smal kanin på tävling (vad jag kommer ihåg). 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
0

Det är som min Ella då. Hon är inte hoppkanin men kan upplevas kantig och så. Hon är ganska högrest också, för att vara dvv rex.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
0

#0 Vissa kaniner har kantiga kroppar när de är små och förblir så, dvs inte magrat. Det beror nog på att många avlar på just deras bättre hoppare och inte tänker så mycket på "kropparna".

Ebba-Ö
0

Mina 2 hoppavlade kaniner blir bara runda på magen på undersidan om man ökar pelletsmängden. Nu kan man känna benen på rumpan/ryggen  men när dom hade lite mer muskler, kände man inte benen lika mycket alls.

kaningodis
4

Många utställningskaniner är feta. De kanske anses som normala och i bra hull men många är faktiskt fetare än vad de behöver vara.

Tama djur överlag är fetare än vad de behöver vara. Det är svårt att veta hur de ska hullbedömmas, de ska ju inte vara magra eller tjocka. Ibland kan man tro att ett djur är mager men egentligen är den i bra form.

Kastanjegårdens Kaniner

Mickis1994
1

Säger även som #5 Jag tror att många kaniner är fetare än vad de behöver vara.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Underbarn
0

Många kaniner är väl för tjock egentligen.

Lika så hästar (tittar man på högpresterande tränings/tävlingshästar och jämför så, de är i riktigt bra form och nästan ingen mage alls bara massa muskler, dock inte kantiga iof, men slank), särskilt hopphästar för de har så långa ben och kort rygg.

Hoppare är högrest, slanka och upplevs väl smalare. Medan en hermelin eller dvv är mer kompakt och liten/rund.

Folk tycker inte att mina kaniner är smala men de tycker jag ger för lite foder (de som inte är insatt) jag ger 1 msk om dagen knappt, mest hö. Förutom till ungar och mammor. När jag låter andra sköta mina kaniner när jag inte kan får de en hel skål! Avskyr det! När min mamma sköter dom 1-2 veckor när jag är på semester så kan jag komma hem till feta kaniner (okej inte så enormt feta på så kort tid men jag känner skillnad).