Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4875 ggr
Sabina-old
0

Vild kanin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Just nu har jag en vild kanin som är 6-8 veckor gammal. Igår när jag var ute och gick med min hund hörde jag något som skrek. Då var det en liten kaninunge som blev attakerad av en skata. Den såg ut att blöda ganska mycket från nosen, men fortsatte att liksom hoppa mot skatan som för att skrämma den.

Jag har haft iller tidigare, och har sett hur skator snabbt gaddar ihop sig och ska liksom anfalla! Så jag tror att jag kom precis när den börjat, men eftersom kaninen inte sprang och gömde sig, gissar jag på att fler skator snabbt kommit dit och att kaninen inte skulle levt så väldigt länge.

Jag plockade upp den och gick med den till veterinären. Han kollade på den, sa att den var runt 6-8 veckor men att man inte kan vårda den och släppa ut den igen, samt hade jag låtit den vara hade den nog hackats till döds..

Så nu är den här hemma! Den har lite andningsproblem när den blir stressad pga svullnad runt näsan där skatan bet.

Den är själv på vår inglasade balkong och har tillgång till en öppen bur med filtar där ninen bäddat ner sig, samt vatten och färskt gräs/maskrosor som jag plockat. Jag kollade till ninen nyss och han/hon hoppade runt lite, tvättade sig, inspekterade mig :P och det gick bra, förutom om jag rörde mig för snabbt då han/hon började fräsa och hoppa mot mig som för att skrämmas. Men ninen lugnar ner sig ganska snabbt.

Nu är min tanke att den ska få vila upp sig här några dagar så jag kan kolla till näsan osv. Jag är van vid djur och har pluggat djurvård i ett år, men som sagt är det inte vardag för mig att ta hand om en vild kaninunge.

Är det någon som har några tips? så är jag därför väldigt tacksam!

[KaninTilla]
0

fy vilken hemsk historia!!!! har du tänkt behålla den?

LucyLove
1

Jag avskyr skator.. De kommer bara och förstör o skrämmer! :/
Hemskt, det som hände med din unge.

Lina R
3

Kom ihåg att man inte får behålla vilda djur längre än 48 timmar utan tillstånd. Kontakta Länsstyrelsen. Jag tycker att det ser ut som en harunge.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
1

Som Lina R säger, så får man max ha ett vilt djur hos sig i max 2 dygn, alltså 48 timmar, sedan måste det släppas ut, och man ska alltid kontakta Viltvård eller länsstyrelsen om att man har det och fråga vad man ska göra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bolten]
0

#3 håller med, ser inte ut som en vild kanin utan som en hare.

fridaaocrazy
0

Är 100% säker på att detta är en harunge! Tänk på att de kan lätt dö av stress och att de blir lätt sjuka. Den verkar ändå ha det rätt bra enligt din beskrivning :) Så fort den har blivit frisk så tycker jag att du ska släppa ut den, men tänk på att inte vänta för länge för då kanske harungen glömmer hur den ska bete sig i naturen, hur den ska skydda sig och var den ska hitta mat.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
3

#6 Tråden är 2 år gammal.
Var snäll och kolla datumet innan 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.