Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1356 ggr
[1UpShroomish]
0

Hjälp!

Hade varit hemma under natten men idag när jag kom hem så låg min BJ hane under sängen och andades genom munnen och han fnyser ut kattsand, så på något sätt måste han ha snortat i sig lite så det har klibbat fast sig en aning för eftersom han andas genom munnen har han inte kunnat äta. Jag har som tur är Critical care hemma som vi försöker få i honom men det är svårt när han andras genom munnen.

Jag vill inte nu få massa inlägg där ni kallar mig en dålig djurägare och skäller på mig att åka till veterinären för jag gör mitt bästa och vill inte stressa upp honom mer än vad han redan är.

Vi försöker ett tag till och blir det lite sämre så åker vi in med honom men jag skulle vilja ha några tips? på vad som kan hjälpa.

[Cocomo]
0

Har han fått in det i nosen? Är det kattsand som klumpar sig? Kaniner andas ju bara genom nosen och kan inte andas genom munnen så är det helt täppt så kan han kvävas. Så kolla om du ser ifall det sitter nån sand i nosen och se om du kan hjälpa honom att få ut det annars är det illfart till veterinären! Det är väldigt akut om han faktiskt är täppt.

[1UpShroomish]
0

Ja det verkar som om han har fått det eftersom han fnyser så.
Ja dessvärre är det klumpbildande.

Helt täppt är det verkligen inte iaf men han måste få ut allt, vi har lyckats få ut en del som han har fnyst upp så mkt kan det väl inte vara kvar.

Nemilla
0

Ush, hoppas han klarar sig!

Byt ut kattsanden till tex toalätt (papperspellets), så det inte händer igen. Kattsand är inte bra för kaniner, farligt även om det hamnar i magen…

[1UpShroomish]
0

Jo jag vet men det var inte kattsand för honom utan för katterna.

Jag har låtit honom vara där inne och gå på deras lådor under mkt uppsikt och han verkade sköta sig men hur han lyckades med det här vet jag inte.

Nemilla
0

#4 Aha, okej. Vilken otur!

[Cocomo]
0

Det är ju väldigt viktigt att försöka få ut det på något sätt..

Hmm, har du nån spruta hemma som man använder när man tvångsmatar? Då kan ni ju försöka ta en tom spruta och sätta mot nosen och dra in luft och se om ni kanske kan få med lite skräp på det sättet, vet hade ju troligtvis använt en sug eller nått för att få ut det.

Vet faktiskt inte vad jag ska råda dig till mer men jag hoppas verkligen att det löser sig!

[1UpShroomish]
0

Det har vi också tänkt på och nu har det kommit ut lite mer så vi hoppas att är ute snart. Jag har bara småsprutor som inte riktigt fungerar men kompisen ska snart till affären och kolla om hon finner någonting på barnavdelningen annars kör vi på sugrör och hoppas att det funkar. 

Det farligaste egentligen tror jag är att hans mage nästan är helt tom vi har lagt fram lite allt möjligt och sen har vi så klart Critical care som vi tvingar i honom.

[Cocomo]
0

Fast jag skulle nog vänta med att mata en massa tills ni har fått ut skräpet, det viktigaste nu är ju att han kan andas ordentligt. Att ni försöker tvinga i honom mat tror jag bara kommer bygga upp stressen ännu mer. Äter han sjävlmant så är det självklart helt ok men försök inte tvinga i honom något innan ni vet att näsan är fri från skräp.

Nemilla
1

Det finns en "tuta" som man använder för att suga ut snor på små bebisar. Fråga på apotek, om något är öppet. Det kan funka!

[1UpShroomish]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fina underbara Lucifer somnade innan vi hann in till vetten, vi satt utanför med honom och väntade på att dom skulle komma och öppna när han gick bort. 

Sköterskan försökte få liv i honom men det var försent.

Jag kan inte rå för att känna mig skyldig, jag skulle tänkt mer på att kattsanden dammar men trodde verkligen inte det var så illa.

Bilden är på lill-killen när vi hämtade hem honom.

Saknar honom så otroligt redan och vet inte riktigt vad jag ska göra utan honom :'(

[Cocomo]
1

Nej, vad tråkigt! :( Men du gjorde vad du kunde för honom så jag tycker verkligen inte du ska känna dig skyldig!🌺

marirose
0

usch vad fort det gick, så sorgligt… känner med  dig.  Det är min fasa, att dem ska bli dåliga

[1UpShroomish]
0

Min farsa sa någonting till mig jag aldrig kommer glömma.

"Kan du inte bara lämna honom ute i skogen och låta en räv ta honom, det är väl mer humant?"

Och hans andra idé var att släppa honom från en balkong.

Hur fan tänker han?!

[Cocomo]
1

#13 Så pratar människor som ser kaniner som "bara en kanin" Det handlar oftast om okunskap.

För hans del så var det kanske bara en kanin men för din del var han en underbar familjemedlem och det var väldigt dumt sagt av din pappa!

[1UpShroomish]
1

Han sa mest så för att han tycker jag har för mkt djur men man säger inte så ändå.

[Cocomo]
0

#15 Nej, det gör man verkligen inte!

Tinkelbell
0

Det finns nässug att köpa på apoteket! Den används till förkylda spädbarn egentligen för att få ut snor, så den skulle nog passa om han inte blir helt bra under natten :)

Mvh Hela stora familjen <3

Hanna
0

#17 Läs #10

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[1UpShroomish]
0

Plus att apoteket var stängt, för sent och på en lördag.

Kollade efter någonting liknande på Ica men fann inget alls och nu är det redan försent.

djurtok
0

#10 Gud vad sorgligt!!😢

För evigt med Gaia

Tinkelbell
0

#19 sorry att jag inte läste alla kommentarer (Slutade givetvis på #9). Inte roligt alls och jag tycker väldigt synd om er! Vila i frid lilla Ninen

Mvh Hela stora familjen <3

Hannhis
0

Den enda gång man ska undvika att börja stödmata är då djuret har ansträngd andning. Att stressa djuret i ett sådant läge kan leda till panik och dödsfall. till nästa gång om något skulle hända (känn absolut inte att det var ditt fel du gjorde allt allt du kunde 😕 han hade det säkert fantastiskt hos dig!

Mvh Shy och Hannah

Nemilla
0

Stackars dig, skickar tröstkramar!