Ras i h bevis hmm..
Ja, nu är det så att jag vart slö och ska skriva ut h bevisen snart. Kullen är mellan fadern som är Lejonhuvad kanin och modern är Lejonhuvad dvv.
Nu är det två-tre ungar som är ganska rastypiska för hur lejonhuvad kanin ser ut.
Vad låter bäst att skriva som ras under de kaninerna som ska säljas.
Nr1 Lejonhuvad kanin/Lejonhuvad dvärgvädur
Nr 2 Lejonhuvad kanin (korsning)
Nr 3 Lejonhuvad kanin.
De som verkligen ser icke rastypiska tycker jag Nr1.
Men på de övriga låter nr1 bara konstigt enligt mitt tycke..
Som sagt står det mor/fadern's raser ändå.
Tycker du ska skriva ut de raser som är inblandade helt enkelt, rastypisk eller ej🙂
Nr1 alltså😃
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag hade skrivit Nr2, Lejonhuvad kanin (korsning) 🙂
#1 På de icke rastypiska blir det nr 1. Blir nog nr2 på de övriga.
#2 Jo, funderar att skriva det på de som ser ut som lejon :P
#3 men alla ungarna e väll syskon? :P Då har de ju samma "rasblandning" så då spelar det väll ingen roll om de är rastypiska eller ej? :)
Jag skulle nog gjort det lätt och bara skrivit "lejonhuvad blandras", det stämmer ju både på lejonhuvad kanin och lejonhuvad dvärgvädur. Sedan skulle du ju ändå skriva ut föräldrarnas raser, så det kommer ju också med för de som är nyfikna.
Skriva olika "ras" på ungar ur samma kull verkar lite skumt…
#4 Japp, men saken är den att det låter så jäkla dumt att skriva Lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvärgvädur när den inte ser ut som en dvv alls. Därav mer rastypiskt en Lejonhuvad kanin än en dvv.
Korsas den vidare med en lejonhuvad kanin exempelvis och ungarna får sådant utseende, ja, skriver man då Lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvärgvädur/lejonhuvad kanin blir det jäkla massa raser man får rada upp, vilket i mitt tycke låter hur knasigt som helst. Skulle då låta bättre med Lejonhuvad kanin (korsning)
Ett till exempel som skulle låta knasigt om man korsar dvv med lejonhuvad dvv och skriver:
Lejonhuvad dvärgvädur/dvärgvädur. Räcker ju liksom att skriva Lejonhuvad dvv på de som har man och dvv på de utan.
#5 Skriva olika raser menar jag inte. De är ju trots allt korsningar. Och moder och fader står också i h beviset. Vilket då gör att deras barns utseende kan kallas "nånting" (korsning), det är mer en namn smak som ska förenkla inom Avel både för mig och andra utan att gorma till det för vidare avel:)
Är kaninerna inte renrasiga är dom blandraser. Då ska du inte sälja dom som lejonhuvade kaniner heller. Går väl att skriva ut vilka raser som finns i stammen så köparna ser vilka raser som är inblandade
#6 Jo, det är sant, menar bara på att de är ju ändå (till hälften?) lejonhuvad dvv, menar bara att borde väll stå samma på alla h-bevis, bara för att en unge är mer "rastypisk" än de andra betyder ju inte det att det ska stå enbart lejonhuvad kanin :) För enkelhetens skull kan man ju skriva blandras bara, sedan skriva ras på mamman, respektive pappan :) #7 Håller med :)
#7 Suck.. Det fattar jag väl. Du hänger nog inte med så mycket i tråden :P Köparna vet att de är korsningar, står också mor och far osv och deras ras m.m
#8 Jo, det är lixom för enkelheten jag hade tänkt skriva Lejonhuvad kanin (korsning), för de till utseende lejonhuvad kaniner och en korsning. Men att skriva lejon korsning på alla låter väl inte så snyggt heller när ena är korthårig.
Men jag skriver nog på de som säljs Lejonhuvad kanin/Lejonhuvad dvärgvädur eller lejonhuvad korsning. :P
Vad låter bättre av dessa två då:
Lejonhuvad kanin/Lejonhuvad dvärgvädur
Eller
Lejonhuvad korsning
Synpunkter tack! :P
Jag hade skrivit
Korsning Lejonhuvad kanin/Lejonhuvad Dvärgvädur
#11 Haha, ah, det får bli det. Hörde av en, han tyckte det lät bäst med :P Och med eftertanke gör det nog det också än att bara skriva korsning.
Jag skrev "Blandras (Lejonhuvad kanin/dvärgvädur)" på mina blandisars härstamningsbevis.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#13 Jo, jag har alltid gjort så också.
Tycker att det är ren och skär lögn att skriva Lejonhuvad kanin när det är en korsning ;)
#15 Nej, man skriver ju korsning eller blandras också :)
Skulle inte skriva Lejonhuvad kanin endast på en blandning.
Jag skulle skriva lejonhuvad kanin, fenotypiskt är de ju lejonhubade kaniner. Som sagt så är du ju tydlig med att de inte är rasrena.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag skulle skriva lejonhuvad kanin, fenotypiskt är de ju lejonhubade kaniner. Som sagt så är du ju tydlig med att de inte är rasrena.
www.hoppfullt.blogg.se
#17 Ja, de är ju fenotypiska, det var det som lixom var grejen jag menade. Men det bli Lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvv i h beviset. Avlar jag vidare med den korsningen med en lejonhuvad kanin, då däremot kommer jag skriva Lejonhuvad kanin (korsning).
Ljuger man inte till nya ägarna då om man skriver tex lejonhuvad? :P
#20 ? Vad menar du nu?
I #0 tog du ju upp Lejonhuvad kanin som ett alternativ.
Skit samma vad de ser ut som, är de första generations korsning så är de inte Lejonhuvade kaniner.
#23 Jo, men där blir ofta F1 rastypiska.
En Lejonhuvad kanin/Lejonhuvad Dvv kan aldrig bli rastypisk i första generation, om man bla tänker på öronlängd… Tror inte en kanin med 50% Dvv kan få öron som ligger på max 7,5 cm som vuxen. Tex.
Man ser så ofta folk med uppenbara korsningar som har 9 cm öron, 2 strån till man osv, som är fast övertygade om att de har en renrasig Lejonhuvad kanin. Jag tycker iaf att det är tråkigt.
#24 Haha ja jag har ju en just lejonhuvad dvv/lejonhuvad kanin (Flizan) och öronen tja… Flaxflax hihi 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#24 ja, jag antar ju att när TS säger att de är rastypiska så är dem det. Men jag hänger med i ditt resonemang :)
www.hoppfullt.blogg.se
#26 Hänger kanske lite på vad man har för betydelse av ordet… För mig är rastypisk = utställningsbar och inte på 85 poäng ;)
#22 Det ska stå (blandning) efter. Hade skrivit fel :)
#27 Vad menar du med det Luppa?
#28 att kaninen följer nordisk kaninstandard tillräckligt bra för att komma över 85 poäng på utställning.
#29 Ja, okej, i utställningsterm. Jag menar bara generellt rastypiskt i utseende. Precis som många dvärgvädurar kallas dvv oavsett stamtavla eller icke.
#30 Rastypisk är ju enligt rasstandarden = utställning? Att kaninen har några långa hårtussar gör den inte till ett lejon.
#31 Mja, det vet jag inte om jag skulle säga. Rastypiskt används ofta av vissa uppfödare när djuret är exempel en dvv som har dvv föräldrar trots att de inte har stamtavla. Eller om en kanin helt enkelt har lite blandat i sig i några generationer men mest av exempel dvv i sig och är fenotypiskt dvv.
Förstår du hur jag menar? Alla skriver ju då dvärgvädur.
Rastypisk betyder att ett djur följer standarden.
Ett djur kan vara 100% renrasig, utan att vara rastypisk.
#33 Vad kallar ni det om det inte följer standarden då?
Jag hade skrivit Lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvärgvädur eller lejonkorsning. :)
Förstår inte varför det inte skulle skrivas så?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#34 Ej rastypisk.