Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 731 ggr
Gerro
0

Spinkig kanin

Hejsan! Min systers kanin Swea har blivit riktigt spinkig och jag tror att det kan bero på att hon har varit slarvig med att ge henne mat. Vad kan man ge henne så att hon går upp lite mer än extra pellets? Jag kan äntligen hantera henne och hon blir helt vild såfort som jag närmar mig buren eftersom att jag brukar ge henne lite grönsaker :) Men jag är ju inte då kunnig på kanin men jag ska läsa igenom ers artiklar när jag har tid. Hur som helst, tacksam för svar! :)

Fridaaaa
0

Börja med lite extra pellets, och se om det hjälper 🙂
Inte bra om kaninen går upp för mycket på kort tid.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gerro
0

Okej tack! :)
Men vad kan dom äta för grönsaker? Är det typ samma som för hamstrar?

Fridaaaa
0

#2 Mina får inte grönsaker dagligen.
Inte haj på hamstrar men man ska vara försiktig med kål-grönsaker till kaniner, endast ge liten mängd.

Nu sommartid är ju gräs & maskrosblad toppen men också ges sakta först.

Och hö är såklart viktigt, att den har det hela tiden och att det är bra näringsrikt hö🙂

Gerro
0

Okej tack! :)
Hon går ute nu på dagarna när vädret tillåter. Och då får hon gräs & maskrosblad.

Nemilla
0

Kolla om hon har mask, det kan göra att kaninen magrar av snabbt och de kan även få svullen mage. Isåfall behöver hon avmaskningsmedel.

Annars har du fått bra tips? redan!

Gerro
0

Hon har ingen svullen mage, utan hon är bara spinkig & har typ inga muskler. Men jag ska börja ta kortare turer med henne så att hon kanske kan bli lite biffigare, ska även testa lite hoppning med henne.

Tack!:)

Fridaaaa
0

#6 Vänta med att testa med hoppning tills hon fått upp hullet och konditionen 🙂

Gerro
0

Okej!

Tack för alla snabba svar :)

Nemilla
0

Hur gammal är hon? 

Hon kan ha mask även om magen inte är svullen. Låter konstigt att en frisk kanin ska bli så spinkig…

Gerro
1

Vet inte riktigt men tror det var typ 2 år.
Och hon är inte jätte spinkig, men hon känns lite för smal.
Men jag ska hålla koll på henne!

Nemilla
0

#10 Du kanske kan visa bild på henne?

Gerro
0

Har ingen bild just nu tyvärr eftersom att min kamera är död & min mobils kamera suger :/