Viltgrå
Ska köpa mig en viltgrå dvärgvädur med satinpäls, har ingen erfarenhet av denna färg sen innan och jag undrar vad ska jag hålla utkik efter? Jag vet hur en schatteringen ska se ut men nu tänker jag mer på de vanligaste felen som jag inte riktigt vet vad det är på viltgrå? Vad ska de t.ex. ha för klo färg? :)
Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur
JAg har aldrig haft viltgrå men dom har mörka klor :)
Okej tack :)
Kolla på http://kaninfarg.se/ där ser du beskrivet hur en bra viltgrå ska se ut enl standard om du ska ställa ut. Viltgrå på satin heter coppar, ser mera guldiga ut då färgerna ju förstärks. Här är min viltgrå hona i satin snart 4 mån 😉inte så bra foto dock
Mjo kollade där men det stog inte vilka fel som gör att de nollas ;)
Mörk buk.
Många viltgrå har en mörk buk & detgillar inte dommarna.
Se även till så mellanfärgen e bra🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#5 Tack det ska jag kolla :)
#5 alla viltfärgade kaniner ska ju ha vit/cremefärgad buk +under svans, utsidan av benen ska ha färg, stimmor tillåtna. Svag shattering/otydlig färg tror jag inte kaninen nollas av men avdrag..
viltgrå kan ju vara mökare o ljusare i nyans.. kolla in Kolartorpets får du kolla in SVSC i viltgrått 😉
#7 Menar att själva bukan kan vara mörk, inte vit/cremebärgad. Inte så ovanligt.
Och nej, kaninen nollas inte, men inte särskilt kul med avdrag p.g.a. det heller.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube