Gnisslar tänder
Hejsan !
Min kanin Fanta är en lejonhuvad/dvärgvädur och han är lite mer än 1år.
Men frågan:
När jag sätter han i mitt knä/håller han i famnen så börjar han att "gnissla" eller mer slå ihop tänderna.
Vad menas med det ?
Läste någonstans att de kan göra/låta så när de trivs och njuter. Tyvärr minns jag inte var det stod.
Ja, de typ "kurrar", och det kan kännas som att de Gnisslar tänder. De gör så när de trivs och tycker det är mysigt. Inget farligt alls 🙂
De gör så när det tycker att det är skönt och härligt :)
Mina kaniner gör så när dom ör stressade, men säkert olika. :)
#0 Kan vara irritation eller behag.
De gör så när de myser, de låter mer som att de slår ihop tänderna rätt snabbt än gnissel, om de är gnissel kan de vara att den har ont eller stressad.
Många gör det när de trivs men kan också bero på bettfel. Om kaninen gör det nästan hela tiden (när man inte myser med den) så bör man kolla upp det.
Men det är nog ingen fara. Min hona gnisslar, tuggar och slickar på träet i buren när man klappar henne :)
MVH Celina
När jag sitter och klappar mina niner så "tuggar" dom! ;)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#8 Min med :)
Min stora chinchilla hackar tänder direkt man kliar henne bakom öronen.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Min förra kanin hackade tänder hela tiden. Och det berodde på att han hade bettfel. :(
“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth
Min förra kanin började genast tugga tänder när man klappade honom under öronen, det berodde på att han tyckte att det var skönt…
Han slår ihop tänderna men det är bara när jag klappar han :)
Tack för alla svar !
När jag var hos veterinären med min kanin sa hon att det kan vara ett tecken på obehag eller smärta.