Lära med vattenflaska?
Hej har någon något bra förslag hur man skulle kunna lära kaninen att dricka ur flaska istället för skål?
Skulle vara jätte snällt om ni skulle vilja dela med er av tipsen ❤️
Om kaninen inte själv kommer på hur den ska dricka ur flaskan så kan du klämma lite på flaskan så det droppar vatten ur pipen framför kaninen, eller rulla med fingret på kulan i pipen så det kommer vatten. De brukar haja ganska fort.
Till mina kaninungar satte jag in både skål och flaska. De lärde sig helt själva hur de skulle dricka ur flaska, jag behövde aldrig visa dem.
HAr aldrig behövt lära min att dricka ur flaska utan de har alltid kommit på de själv :p
Jag köpte två kaniner som alltid hade haft skål. De fattade direkt:)
MVH Celina
Fick lära min förra kanin hur man gjorde, han va lite efter när det gällde trix och allt sånt.. Men så älskbar.
Iallafall så smetade jag godis på där kaninen dricker från och tryckte på flaskan så det kom ut vatten, tog ett tag för honom att lära sig men han är den enda som inte kunnat lista ut hur den fungerar.
//Joanna
Våran ena kanin ville aldrig lära sig, hade dubbelt länge och tryckte fram vatten så hon skulle förstå men jag lyckades inte få henne att drick ur flaskan, satt in flaskan då vi fick henne 8 veckor gammal, när hon var 5 månader gav jag upp :) Nu är hon 10 månader och dricker lycklig ur sin skål. Nu har jag ett plast hus där skålen sitter på taket i en upp höjning ( så skålen står still ) så nu har hon fint vatten utan spån i som var ett stor problem förrut
Det är bara till att hänga in flaskan och ta ut skålen! ;)
Kaninens instinkt gör att den letar efter en ny "vatten källa"!
Man ser ju på flaskan om kaninen druckit, och om inte så får man försöka lära den ;)
Det har jag dock ingen erfarenhet av, eftersom alla mina fattade rätt snabbt :)
Jag ska köpa en kanin som levt med mamman i hella sitt liv, den är tretton veckor, kan det påverka hur lätt hon kan lära säg att dricka ur vatten flaska (tror hon har haft skål) :-)
Mvh Shy och Hannah
Okej ! Tack, ska verkligen försöka lära dom att dricka i flaska, det underlättar ju så mycket :)
Eftersom mina kaniner brukar bli så glada när jag ger dom mat så de springer runt och då så välter dom hela vattenskålen :P