Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 3720 ggr
Noa-Nisse
0

bettfelet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tänkte visa skalmans bettfel här. för det finns människoor som inte riktigt vet hur det ser ut, som tror att det är normalt. men det är det inte. när jag lagt upp bilderna så kan väl någon lägga upp en bild på hur tänderna ska se ut hos kaniner.

och att man aldrig ska köpa en kanin med bettfel och inte avla på en kanin med bettfel för det kan vara/är gensetiskt?

jag måste klippa hans tänder minst 2 ggr i månaden för att han ska kunna äta. jag tog bilderna idag, för det är nu som de är som längst och jag ska klippa dom.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

nästa bild

Noa-Nisse
0

och nästa

Noa-Nisse
0

och en anna bild nu när vi är klara med att visa upp tänderna!!

synd att de andra blev suddiga, men det är svårt att ta foto liksom..

KajsaM
0

Oj vilken bettfel! Jobbigt att klippa dom, klipper du dom själv eller går ni till nåb? :)

Noa-Nisse
0

första gången jag skulle klippa dom visste jag inte hur man skulle göra så jag ringde till veterinären så han fick hjäla mig och visa hur man gör.

nu hjälper mamma till att hålla honom på rygg medans jag klipper honom. det gör inte ont, det är samma sak som att klippa klorna på dom, bara det att det kanske är mer obehagligt med en tång i munnen.

annars går det fint. han ligger lugnt och fint.. har funderat på att få en tid hos veterinären att operara bort de fyra framtänderna. men är ej helt säker än.

men jag har sagt att om han börjar lida av det eller liknande, så ska jag själv inte vara egoistisk att hålla honom i liv utan att avliva honom på ett humatsätt.. men hoppas självklart inte att det händer…

KajsaM
0

Jättebra att du tänker avliva han om han börja lida! :)

Noa-Nisse
0

mm tycker också det är bäst för honom men hoppas som in i att han inte börjar så klart :/

KajsaM
0

Precis (:

[Quellii]
0

Stackarn, men det är starkt gjort att du klipper ner dom själv :) Håller tummarna för att han slipper lida, att det ska gå bra :)

Noa-Nisse
0

jo, det går bra också! :P jag har klippt dom nu i över ett halvt år så :P

Keligast
0

Jag tror inte han lider! Om du klipper med gemna mellanrum och han äter och är glad så är det nog inga problem :)

jees94
0

Guud vad läskigt det såg ut =/

malinroth
0

trist att han har bettfel men skönt att du kan klippa själv och att han mår bra :) Kan lägga in en bild på Lilos tänder, tror dom e normala, eller vad tycker ni?…Hade en kanin med bettfel förut och de såg inte såhär fina ut…

twinnie
0

Vad klipper du dem med? Vanlig klosax kan göra så att det blir sprickor i tänderna. Är det någon speciell sax? :) Eller tång eller hur man säger..

callo
0

#5 Det är ju just det me dvv, hermeliner och liknande som avlats mkt på för att de ska få så runda huvud som möjligt, deras käkar trycks då ihop och det är därför många av just dessa får bettfel. Ser man på vildkaniner har dem mer ovala huvuden.

Men fick en oplanerad hermelinkull för några år sen, mamman och pappan var frisk från bettfel men två av ungarna fick ändå rätt allvarliga bettfel, så det behöver inte vara genetiskt. Men iaf, båda är nu över 5 år och har klarat sig mkt bra! Dem lider inte alls av sina tänder och ägarna klipper dem regelbundet precis som med klorna. Så hoppas det går lika bra med din kanin:)!

Noa-Nisse
0

#13,, dom ser ju jätte fina ut.. jag ska försöka ta ett bättre foto imorgon så som du har gjort, mer framifrån och klarare.. shit asså om man gämför din kanins tänder med skalman så det set ut som om någon bara kastat in tänderna in i hans mun :/

#14.. jag klipper med en vanlig tång.. veterinären sa att jag skulle använda mig av en sådan, då det var bäst. men jag kan fota tången imorgon samtidigt som jag tar bättre foto på tänderna!  jo ibland händer det att det blir sprickor. så att tänderna blir ogämna, men då får jag fila ner med en fil av järn.. men sen nästa gång när jag ska klippa dom så är dom endå ogämna för iomed han har fel bett så använder han dom fel också, och då blir de ogämt.. :)

felicia93
0

15* Men ungarna föds alltid med tångbett ..

Noa-Nisse
0

#17.. är tångbett det normala bettet då?

för när jag köppte skalman så visade dom tänderna för mig och de såg helt normala ut, det var inte fören ett tag efter som det började bli fel.

twinnie
0

Okej! Jo, men veterinären vet ju vad som ska användas!

Hur stora blir sprickorna då? De kan spricka hela vägen upp till tandköttet om man klipper fel, och då kan kaninen få en infektion i tandköttet. Men så blir det mest när man använder vanlig klosax.

Noa-Nisse
0

#19, när jag har klippt och det har blivigt en spricka så har det bara blivigt en liten spricka, har ritat här i paint om du förstår.. den högra nederkanten har det ex blivigt en spricka.. så har det max blivigt när jag klippt.. det har inte blivigt sprickor mitt i tanden som tur är!

felicia93
0

18# nej efter några veckor har tänderna fått sitt rätta bett :)

Noa-Nisse
0

#21 okej :P