Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 930 ggr
howllor
0

från Hemnes till bur

Okej så i veckan så laddade jag upp skisser till en innebur jag planerat bygga, men kände att det skulle bli lite väl mycket jobb för mig.

men så hittade jag en Hemnes byrå på blocket (bifogar ingen bild pga copyright, men finns på ikea här) som jag funderar på att "hacka" istället. Det blir inte världens största, men större än den tråkiga standardinneburen han har nu.

så jag tänkte kolla om nån gjort något liknande?

Jag tänker bevara nedersta lådan och ha till förvaring av foder osv, ta ut översta lådan helt, och mittenlådan tänker jag halvera på höjden och göra vattentät och ha som burbotten. Tänker att det blir enkelt att dra ut och städa då.

men hur tycker ni jag ska göra med dörrar och ramp? jag har lite idéer, men ingenting som känns gjutet.

gulzebra
1

Med tanke på att breddens 110 cm är inkl kanter och tjockt trä på kortsidorna så tvivlar jag på att den ens blir laglig tyvärr.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

howllor
0

#1 om det visar sig att innearean blir mindre än 0.5m2 så får jag väl göra en tillbyggnad eller ngt, tror ändå att det blir enklare än att bygga från scratch.

så. någon som har några faktiska förslag på lösning för snygga dörrar?

Nemilla
1

Det blir ju ändå en väldigt liten bur av det där. (Har själv en sådan byrå). Du skulle inte kunna tänka dig en Hage med matta istället?

De flesta kaniner blir rumsrena väldigt snabbt och din kanin får mycket större utrymme att röra sig på.

howllor
0

kaninen är alltid frigående under dagtid, och är redan rumsren. så yta att röra sig på har han redan. det jag ville göra är att skapa ett hem åt honom som är lite snyggare och går bättre ihop med min övriga inredning än de fula skräpiga burarna från djuaffären - eller kompostgallerhagar för den delen. och som dessutom det kunde finnas förvaring i. inte mer komplicerat än så.

blev ändå inte aktuellt nu, byrån hade redan sålts.

Nemilla
0

#4 Aha, då är jag med! Jag tycker också att burar och kompostgaller är skitfult, har ingenting sånt hemma hos mig.

howllor
0

#5 det jag helst hade velat är ju att ha honom helt löst och bara ha låda, men han är en jävel på att bita på allt, så jag känner att jag måste kunna ha honom inom uppsikt för att det ska funka. både för hans säkerhet och för mina prylars skull. idag häftade jag fast ett gammalt lakan på undersidan av min soffa för att han skulle sluta tugga på sadeljorden och repen (den är gammal..).

han är himla snäll men jag litar inte på honom för fem öre.

Nemilla
0

#6 Ush, jobbigt läge!

Är han fullvuxen? Min hermelin var ganska gnagig av sig när han var yngre, men numera låter han hemmet vara i fred. Däremot är han en galning på att gnaga grenar, sitt trähus och grenar.

Man kan bygga riktigt snygga hagar av regelvirke och minknät, då kan man ju också måla hagen vit exempelvis. Jag hade planer på att göra så, men nu gav ju gnagandet med sig så jag slapp.

howllor
0

#7 är dålig husse och minns inte exakt hur gammal han är, men typ 9-12 månader. och inte könsmogen än, så antar att han inte klassas som fullvuxen än då. får hoppas på att han skärper till sig med åldern. har i alla fall tur att han inte verkar vara en skvättare, inte än i alla fall.

Nemilla
0

#8 Lite tur har du då i alla fall!

Våran lilla hane varken skvätter eller luktar eller juckar, så vi har nog haft tur. Första okastrerade hanen jag har faktiskt. Han är så himla liten (typ 700 g) så känns dumt att söva honom när det inte behövs.

Hoppas din också lugnar sig med gnagandet!