Kunna gå i koppel
Min kaninhona blir väldigt stressad att gå i sele med koppel. Jag brukar sätta på selen när hon går i hagen på henne och då går det hit bra som helst. Men så fort jag har kopplet på henne, och hon inte kan gå som hon vill blir hon väldigt stressad. Hur ska jag få henne att acceptera att hon inte kan gå hursomhelst när hon har koppel? Tacksam för svar! :)
Kom ihåg att du är bra
/Sofia
man ska låta kaniner gå vart dom vill men om man inte vill att de ska krypa under bilar eller gå där de är farligt får man lyfta bort dom eller bara stå och hålla i kopplet så de inte kommer längre fram åt de problematiska hållet, men man ska inte försöka gå med dom som om de vore hundar.
Prova att ha sele OCH koppel i hagen till en början. Sen kan du vänja henne sakta vid att det ibland inte går att springa var som helst. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Jag har en kanin, som blev stressad när hon var yngre när hon gick just i sele och koppel.
Så tog ut henne sällan i sele och koppel utan hon fick mest motionera i hagen. Men nu, när hon blivit lite äldre( 2 år nu) så går det bättre
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 nej, såklart inte som en hund ;) försöker följa med henne, men där hon inte får gå (tex. Under bil osv) och det tar stopp, så blir hon helt galen… #2 det ska jag prova! :) #3 hoppas det blir bättre med tiden då! Hon fyllde precis ett år :)
Kom ihåg att du är bra
/Sofia
#4 Hoppas det 🙂 Sedan har jag hört om dem kaniner som helt enkelt verkligen inte gillar att gå i koppel tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Annars man man sätta en snodd i ringen på selen som man sedan fäster kopplet i. Det bra även i hoppningen. :)
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
#7 smart!! :)
Kom ihåg att du är bra
/Sofia