Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 883 ggr
felicia93
0

Massor utav burar

Jag har en bra fråga , ni som har sådanna där gigstiska burarar till era kaniner hur många kaniner har ni igentligen ? 1 ellr 2? Har man över fyra kaniner blir det väldigt svårt att få plats med sådanna stora burarar vet ingen uppfödare med stora burar bara med mista tillåtna måtten min fyrfacks bur är 60x60x60 cm perfekt för en avels, utställnings & hoppkanin  tycker jag, varför alla dessa stora giganstiska buarar ? rasen är givetvis hermelin.

ciss
0

Jag tycker att 60*60 är alldeles för litet för kaniner, även för en hermelinkanin! Min nya bur som vi ska bygga kommer attvara minst 150 cm lång, och min kanin är en hermelin.

Ju större bur desto bättre för kaninerna, självklart är det därför man har stora burar!? Även ifall en kanin får springa tio timmar om dagen så spenderar den större delen av dagen i sin bur, och i en 60*60-bur så kan ju kaninen knappt röra sig. I en stor bur på t.ex 120*70 så kan kaninen springa lite, även om det inte är så mycket, så kan den i alla fall röra på sig lite.

Min kanin får springa ute minst två timmar om dagen och då menar jag minst. Hon sitter i en bur som är 100*60 stor och det är, enligt mig, väldigt litet för en kanin. Därför ska vi bygga en ny bur till henne. Buren är bara tillfällig tills vi har byggt en ny.

Ursäkta mig men jag tycker faktist att det är sjukt att låta kaninerna sitta i sådana små burar.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Keligast
0

Håller med Ciss där

Jojsan
0

bor en kanin i en 60 bred, 60 djup och 60 hög bur hela dagarna? Ifall den gör det, så är den för liten. enligt lag för en hermelin ska den minst vara 100*50*50 (tror det är 50 annars 60).

Och till frågan om varför vi har stora burar, ja, som sagt för att kaninerna ska trivas. De trivs mycket bättre i en större bur där de kan skutta mer.

SaraB
0

Jag har två kaniner i en 100*60 och en 120*70 bur som står på varandra med en ramp emellan. 60*60??! Det är alldeles för litet även för en hermelin! Jag har två hermelinblandisar!

twinnie
0

Skulle aldrig ha min kanin i en så liten bur. Och skulle inte vilja köpa en kanin från en uppfödare med så små burar heller!

Kaniner behöver utrymme att skutta och ligga ned, ställa sig på bakbenen och kika ut! Ett hett tips: Skaffa större burar.

kyrkeliden
0

60*60 är enligt lagför liten. Minsta mått är 0,5kvm, och en bur som är 60*60 är endast 0,36kvm.

Mina kaniners buar är 70*80, vilket jag själv tycker är litet. Jag hade velat ha större, men tomten ska ju räcka till annat också.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Tina-A
0

Skulle också precis skriva att om du har din kanin i en bur på 60*60*60 bryter du alltså mot svensk lag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

Säger som Tilda i #5: jag skulle aldrig köpa en kanin från en uppfödare med sådana små burar. Det är hemskt!

www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

Herregud så litet! Passar max en hamster! Precis som Tina säger så bryter du mot svensk lag. Och kaniner behöver myk Motion, så dina burer är väldigt för små. Bygg nya!

Taci
0

Varför man skulle ha så stora burar till sina kaniner, var för mig en helt obegripligt konstig fråga ^^ Ju större desto bättre såklart!

callo
0

OM man då föder upp och inte har plats med burar av lagliga mått kanske man inte ska ha så många kaniner! Får man väl minska ner på antalet helt enkelt. Sen skrev du ju såhär för ett tag sen ;

31 [Bild på felicia93](javascript:void top.ShowProfile('felicia93') "Visa personlig sida för felicia93.")

felicia93
2007-06-21
20:40

Hantera inlägg

Jag ska bygga en som är 120 x 80 :)

??

felicia93
0

Jag har just nu inga kaniner men jag håller på att bygga burar. :)

[Niike]
0

#12  _"min fyrfacks bur är 60x60x60 cm perfekt för en avels, utställnings & hoppkanin  tycker jag" 

_Alldeles för litet!

felicia93
0

Kollade upp jorbruksverket kosrtaste sidan ska vara 50 och andra ska vara minst 50cm. Minsta ytan ska vara minimum 0,5 m2 . På utsällning sitter kaniner i burar som är jätte små..Vad jag vet har jag föjt dessa mått.Och förresten varför skulle jag låta en kanin sita i sin bur hela dagarna ?

felicia93
0

Bara för att man har stor bur behöver inte kaninen mindre aktivering..

[Niike]
0

#14 Minsta måtten enligt jordbruksverket är 100x50 cm för dvärgkanin. Och utställningsburarna använder de ju bara under dagen/dagarna utställningen är, sen när de kommer hem får de ju komma in i sina vanliga burar som då (förmodligen) är större!
#15 Har någon påstått det?

felicia93
0

hmm jag får kolla upp jordbruks verket ännu en gång. Sedan har jag ju turen att ha en stor kaningård på tomten :) Men den är helt laglig , nergrävd och allt.

felicia93
0

Ännu en gång. jag har inga kaniner i buren. !

[Niike]
0

#18 Om det var till mig du menade där, så skrev jag bara vad jag tyckte! Trodde du hade, eller tänkte ha kaniner i den buren eftersom du skrev att du tyckte måtten var perfekt. ?

felicia93
0

nej asså nej jag skulle gärna vilja ha större burar men att betala över ja massor för att få lite längre bur känns lite .. konstigt. När ändå måtten är lagliga. JO jag kommer antagligen att ha kaniner i buren i senare dagar men dom kommer få komma utvarje dag och leka i kaningården , dessotom hopptränas av min bror.  Ni som har läst att minsta måtten ska vara 100cm , vart står det? Det står inget sånt på jordbruksverkets sida --?

Men jag antar att om jag hade större burar skulle kaninen må lite bättre men den får ju allt den behöver .

KvirrZ
0

#20 Minsta måttet ÄR 100*50.

Jag har 2 kaniner och 2 marsvin. Ena kaninen sitter i en 100*55 bur som är öppen största delen av dagen så hon är ute och skuttar. den andra sitter i en 120*60 och marsvinen i en 120*60. Om jag hade mina djur ute skulle de få ännu större burar.

- Mvh Emma

Jojsan
0

#20 ja, de måste vara minst 100cm i bredden, 50cm i djupet och 50cm i höjden. du kanske läste det som stod för höjden och djupet?

twinnie
0

#20 Nej, den får inte allt den behöver. Sitter kaninen i en så liten bur kommer den bli deprimerad. Den måste kunna skutta runt, böka och fixa och greja! Det är viktigt!

ciss
0

#23: Bra skrivet.

www.frihetenskaniner.se

Denna kommentar har tagits bort.
KajsaM
0

#20 Kolla den här artikeln!

[Niike]
0

#20 Jag skulle iallafall betala för att få lagliga burar som kaninerna trivs i , än att låta dem vara i alldeles för små burar och använda pengarna till något annat ….

Taci
0

Tycker det är ägarens skyldighet att skaffa en tillräckligt stor bur Innan man skaffar kanin. Annars tycker jag man ska vara utan kanin.

felicia93
0

Hejsan, fixade burarna igår :) gjorde fyra burar till två. så nu är  dom cirka 120 långa och 60cm breda. bra va ! Då kan man ju ha två kaniner i den buren eller? för kaniner o grupphållning skulle ha minst 0,25 var, .. eller?

malinroth
0

#29 det låter mycket bättre :) och visst kan du ha två hermeliner i en sån bur bara de trivs med varandra och inte bråkas och så :)

KajsaM
0

Mkt bra gjort!

[Niike]
0

Det lät bra!

annaforsgren
0

min bur är 140x70  aldeles lagon till en eller 2 kaniner, det ska bo två där sen..

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Niike]
0

Jag har tre burar och alla är 90x140. Ska förmodligen ta bort skiljeväggen emellan Alpha och Fia så de kan bo tillsammans.

callo
0

Förstår fortf. inte varför du ska skaffa så himla många kaniner om du nu har ont om plats? Du har ju inga kaniner nu, så varför inte börja med en eller två och sen fortfs. utöka om du får mer plats. För tänk på att det inte säkert man kan ha två kaniner i samma bur, dem kan börja bråka etc.

felicia93
0

Nej jag har inte tänk att sätta ihop på okända kaniner XD men om jag tar en kull på en hona så kanske jag sparar en en hennes ungar och då kan dom ju bo tillsammans eller? Nu har jag en dubbel bur med två fack med måtten 120x60cm :) passar bra till en hermelin

myriis
0

Fattar inte riktigt varför man inte ska ha stora burar.. ?

Jag har två burar som är 120*60, en som är 130*50 och två som är 160*60. Det tar inte alls mycket plats.. Jag har en kanin i varje bur och dem trivs jättebra.

Sandra-
0

Jag har en bur som är 120x60x60 till min kanin. Och jag skulle aldrig aldrig ens kunna tänka mig att ha en mindre bur till henne. Jag som nästan tycker den jag har nu ser liten ut..

Om man inte får plats med så stora burar till sina kaniner som de behöver så tycker inte jag man ska ha så många kaniner, att de behöver på bo sån liten yta som 60x60x60. Om man inte får plats med att ha så många burar, som har de lagliga måtten så är det bättre att ha färre kaniner som bor i burar som har de rätta måtten - så att de mår bra! :)

felicia93
0

Som jag sa förut hade jag missuppfattat jorbruksverkets regler.. trodde att det var 50x50 som var min måtten men sedan reknade jag ut arean på buren och då blev den vara c 0,35 så jag fick dubbla upp måtten nu är buren 120x60x70 och det passar en hermelin men även en medlemstor kanin.