Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2037 ggr
sofiass
4

Hur gör ni?

Jag beundrar er som har en hel bunt av kaniner och hinner att goda med alla. Men hur gör ni? Tänk att ha 20 kaniner, att gosa + städa hos alla dom varje dag…. Ni får gärna berätta hur en dag kan se ut :) Även ni som inte har många kan ju berätta hur det skulle kunna se ut :)

Kom ihåg att du är bra Hjärta/Sofia

ninor
1

Man behöver ju faktiskt inte städa åt kaninerna varje dag. :)

Sen misstänker jag att de som har så många kaniner inte hinner med så mycket annat på sin fritid, samt att de flesta kanske har hjälp utav någon annan familjemedlem.

Ljusta
6

Jag har 14 kaniner just nu, ibland fler. Varje dag går jag ut och ger mat (såklart), tittar om någon behöver städas åt (tycker inte att det behöver städas dagligen), klappar de som vill och "kräver det", bordstränar de som behöver det och rastar några kaniner under tiden i rasthagar. River gräs och/eller plockar grenar. Tar mellan 20 min upp till 2 timmar varje dag. Jag förmänskligar inte mina kaniner och tror att alla vill gosas med, de som vill vara ifred får bara en klapp på huvudet.

Jag har en 5-åring och en 1-åring som är med mig ibland, men oftast ser jag kaninpysslandet som min egentid.

Ljustadalens kaningård

Mickis1994
2

#2 Låter som en ganska härlig egentid om du frågar mig  :) Ja, och det är verkligen så. Alla kaniner vill inte bli gosade med utan lite kli bakom örat är alldeles lagom och andra vill bara gosa.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

RebeccaG
1

Här har vi 19 kaniner just nu, inte så mkt jobb, men tackar gud att jag har syrran som sköter dem själv när jag jobbar❤️

De dagar jag inte jobbar & då vädret tillåter, spenderas det gärna 5-8 timmar hos ninerna😃

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Alone
0

Jag har just nu 18 vuxna och 5 ungdjur som ska stanna kvar, sen så är de 17 ungar som ska flytta. Jag börjar min dag med att först gå ut till kaninerna på morgonen, Alla ska ha sitt kraftfoder, vatten och hö ska fyllas på, och under tiden de får mat, så gosar jag lite med de som vill. Sedan åker jag till skolan, kommer hem vid halv 5 tiden, och då är de direkt ut till hästarna och fixa där, sen är jag hos kaninerna resten dagen, dom ska ut i hagar, går med några i sele, hoppträna några andra.

När några är ute i Hage så passar jag på att städa och fixa i deras burar. Sen framåt kvällen, så ska alla in igen. Sen är de kvällsmat som står på menyn, hö och vatten ska fyllas på, Och sen gosa med alla igen klappa och prata, visitera och känna igenom alla, så att alla mår bra, sen är de godnatt. Sammanlagt på en dag är jag nog hos kaninerna ca 4-5 timmar vissa dagar mer andra mindre :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[RC1393]
0

Har just för tillfället färre kaniner än jag haft de senaste åren🥵

Har 3-4st (har en kanin som inte är min, men som jag sköter ibland). Men tillråga på det har jag 2 hästar. 

Jag brukar mata kaninerna morgon o kväll, och det är även då jag kelar med dem (alla vill alltid bli gosade med, haha) och efter skolan/jobbet brukar jag sätta ut dem i rasthagarna om vädret tillåter och låta dem vara där medan jag sköter hästarna. Efter jag har skött hästarna städar jag hos kaninerna (vid behov) och tar sedan in dem igen. Är jag ledig och hemma brukar jag släppa ut dem på morgonen och ha dem ute tills på kvällen🙂

[_annaH]
1

Har 3 kaniner som bor ute i en bod. 
Jag går alltid ut på morgonen och gör en snabb kik o fyller på med hö. Mer gör jag inget utan sedan när de ska ha mat och nytt vatten så tar jag upp var och en och gosar med dom.

Jag brukar heller aldrig ta ut dom när jag städar burarna då jag vet hur mycket dom älskar när jag grejar i buren då dom ska vara med och "hjälpa till". 

Elvis kräver mer uppmärksamhet än dom andra så honom gosar jag extra mycket med helt enkelt, han får vara ute i hagen med mig då han är rädd för katterna och kan inte vara i hagen själv. 

Men skulle jag ha över 10 kaniner så skulle jag inte hinna prata med alla, det skulle ta alldelles för lång tid, tiden som jag inte har. Speciellt om man jobbar från 8-17. Då skulle det bli mer  "hej på er här har ni mat, vatten och hö". Att hinna ta ut alla kaniner på en daglig vistelse är omöjligt att hinna med. Skulle inte jag hinna iaf. 

Just nu funderar jag på en kanin till till aveln men får vänta tills jag känner att jag har mer tid..

Fridaaaa
0

Jag har 5 kaniner, haft 6 st innan.
Handlar om prioritering
Städning sker 1-2 gånger/vecka. Utfodring förmiddag och eftermiddag/kväll.
Myser inte exakt varje dag, alltså länge stunder. Liten stund dagligen blir det såklart.
Hage när vädret är bra till det.

Så det går, om man planerar osv 🙂
Men känner att 5 kaniner, max 6 st, är lagom då jag har andra djur också. Sedan har jag stora burar till mina med = ingen katastrof om de inte kommer ut i sele eller Hage någon dag. Plus att de går 2 och 2 utom en kanin men hon bor inne, så har en del sällskap ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sofiass
2

Ja, det är klart, man behöver ju inte städa varje dag :) Men det går ju om man vill att ha så många djur :) Ni är duktiga som gör allt ni kan för djurens bästa! En guldmedalj till alla som bryr sig om djuren!

kaningodis
2

Mina honor har sällskap av varandra så jag behöver ej sitta och hålla på med dem för att de inte ska känna sig uttråkade. (Jag vill dock gosa med dem men de föredrar varandra istället för mig…buhu :P)

Hanarna brukar jag gosa med, de vill iaf träffa mig ;)

Nu på sommaren så har alla burar en Hage tillkopplad så på morgonen öppnar jag burdörren och på kvällen så stänger jag.

Har kattlådor till nästan alla kaniner så det är lätt att hålla rent hos dem :)

Kastanjegårdens Kaniner

FlutterShy
0

Matar, byter vatten på morgonen/förmiddagen och fyller på hö om det behövs. Gosar med lite med dem där vid matdags och sedan motioneras dem i hagar/betesburar och de flesta hoppar jag med också. Men de är ju dock bara när det är fint väder. Nästan alla mina kaniner har också tillgång till att gå ut när de vill då de har en Hage tillbyggd. Städar 1-2 gånger per vecka och mindre sällan till dem som bor i ett hönshus eftersom det är så stort.
Har 8 kaniner just nu och den 9:onde på gång. ;)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Alone
0

#11 OT jag vet, men vad är för någon mer kanin på gång? :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

FlutterShy
0

#12 Belgisk Jätte ;)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Friggeshoppkaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har det ganska enkelt, på sommar halvåret så bor kaninerna i sina rasthagar dygnet runt och jag har hö i höhäck så behöver bara ge dom grenar, vatten och pellets vilket går snabbt och man är effektiv. De dagar jag går i skolan brukar dock farmor få göra det åt mig, för jag kan inte ha mina kaniner hemma och blir för stressigt att hinna dit på morgonen. Bur lösningen på sommaren är suverän vilket gör att jag har massor av tid till att springa med kaniner i sele, kela/mysa och hoppträna. Just nu har jag 8 kaniner men kommer nog ha 9 st innan sommaren är slut, hehe. Men även jag har en maxgräns och den ligger på 10 st kaniner, för jag måste ha tid att träna/tävla och kela med alla kaniner och när jag går i skola + har häst så hinner jag inte med fler kaniner. 

Mockar åt alla gör jag 1-2 gånger i veckan efter behov, sedan kelar jag och matar kaninerna själv så ofta jag har möjlighet till det, vilket blir minst 1 gång/dag.

Vet inte hur jag löser det till vintern än, men kaninerna kommer nog få komma ut mycket i hagarna då också eftersom jag har fixat rejält tak och inte behöver bry mig om att det snöar.

Burarna är målade nu och har plåttak/vissa har plasttak och så har dom skugga under ett träd :)

Stinastygg
0

Jag bor i lägenhet och har just nu 3 kaniner som bor inne. Mamma Sally och en son och en dotter till henne som snart blir 3 månader gamla.

De lever just nu i en 120-bur sammankopplad med en stor kompostgallerhage i vardagsrummet. Sopar i hagen och tömmer toalådorna varje morgon och kväll, det tar typ 5 minuter, och städar själva buren en gång i veckan. Det tar då kanske en halvtimme.

När ungarna var 11 stycken var det dock ganska kämpigt. Var tvungen att städa alltihop dagligen, och det tog minst en timme varje gång, bara städningen… Sen tillkom tid för fodring, vattenbyten och annan skötsel. Jag blev helt slut av allt slit med kaninerna. Orkade knappt umgås med dem utöver allt "måste-göra". Det är faktiskt ärligt talat ganska skönt att de bara är 3 nu!

Ägnar nu mellan 1 och 3 timmar per dag åt att fodra, sköta om och sitta hos dem och vara social, eller ta ut dem i Hage på baksidan om huset eller promenad i sele på vår innergård.
Senast idag hade jag ute Sally och Lucy som charmade flera grannar och bl.a myste i knäet på en tant en lång stund :) Barnen bjöd på maskrosor och jag fick lite solbränna. Alla nöjda!

sofiass
0

Vad roligt att ni delar med er! Alltid kul att höra hur ni gör, och få idéer hur man ska lägga upp det :)