Gräver hål överallt!
Hej! Min hane(kastrerad)gräver hål överallt i hagen, han gräver under stängslet som han smiter under så vi vågar inte släppa ut honom längre… Finns det något sätt att få honom att sluta? Han måste ju fö vara ute i hagen och springa. Han har en massa saker att göra i hagen, han har: två rör, en MASSA pinnar, en stubbe, en sten, en stol, ett hinder, ett litet hus och hans kamrat. En hona… Snälla jag behöver hjälp!!!!!!!!!
Sätt nät i botten?
Gräva är naturligt för kaniner, så det ska man inte försöka få dem att sluta med.
Ni får sätta bra nät i botten 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gräv ner nät/stenplattor någon decimeter och så jord och gräs över det. Då kan han gräva men kan inte ta sig ut. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Min hane är likadan. Han gräver, är kastrerad och han har sällskap (två honor) Han gräver hela tiden, jag säger inte till honom utan sätter bara dit t.ex. en sten när de är inne i buren igen så att han får börja om med ett gräva hålet nästa gång han kommer ut :)
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Mina kastrerade kaninhanar älskar också att gräva! Vi har nergrävda kompostgaller i botten av hagen (de har sand som underlag). Då kan de gräva om de vill, men de kommer ingenstans :-).
Att sätta nät eller stenplattor i botten funkar nog inte då vi flyttar hagen ganska ofta(nytt fräscht gräs). Då skulle gräsmattan se HEMSK ut efter ett tag -_- Jg funderar på att fixa som en låda som jag fyller med jord och sand Där han kan gräva? Eller så kanske jag kan börja gräva någonstans där det inte gör något om han gräver, mot en vägg eller så? Då kanske han fortsätter på det hålet? Eller så får jag väl helt enkelt fylla igen hålen när dom blir för djupa…
#6 Jag har haft flertalet hagar med botten som vi flyttat på, fungerar utmärkt 🙂
Om du inte vill ha nät, får du ha övervakning helt enkelt. Det är ju inte så bra för gräsmattan med massa igenfyllda hål överallt 😉
#7 men då måste du ju gräva upp nätet, fylla igen det hålet, flytta hagen, gräva hål, stoppa i hagen, fylla i?
#8 Nej det måste man inte. Man måste inte gräva ner nätet bara för att man har nät i botten. Man sätter fast det på hagen, i botten och sedan flyttas det med när man flyttar hagen. Gräs kommer upp ändå så att de kan beta. Fungerat här i alla år 🙂
Lägg ett bra underlag som du kan köpa på Bauhaus det gör att det inte går att gräva hål i gräser mm!
Har två hanar hemma som gräver sjukt mkt! Har hål över HELA trädgården… (en går lös).
¨Nät som gäller i botten eller gräva och sätta stenplattor sedan nät ända ner och därpå lägga jord och gräs över, minst 1-2 dm
Jag trodde inte teddys var grävmaskiner så :P
Passar min kompis teddy hemma hos mej å den får bo i en Hage av kompostgaller. Men så plötsligt en dag när jag gick ut så var den borta.. Den hade grävt ner sej i en håla. Böjde mej ner å såg den men trodde den var död för den brydde sej inte när jag petade på den med en pinne. Men jag grävde fram den å den levde =) Nåååågot smutsig bara.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Att gräva är naturligt för dem. Skaffa en bur med nät i botten som sitter fast i buren och köp en kattlåda eller botten på en innebur och fyll med jord/sand.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska.