Beroende?
Kan kaniner bli beroende av något? :)
Om inte annat så är dom ju beroende utav oss.. 🙂
Läst att de kan bli beroende av choklad om man ger dom…Inget jag skulle testa dock x)
#1 Haha, det förstås
Kan dom bli beroende av pellets?
Saltsten
om man ger dem knark så blir de ju beroende av det 😉
Fast vem skulle gett knark till sin kanin?
Frida
#5 Jag tror inte de skulle kunna bli beroende av knark, eftersom det gör att kroppen blir konstig och det är ingenting kaniner skulle vilja sträva efter. Sen tror jag inte ens de överlever första gången om man skulle ge dom det.
Jag har hört att kaniner kan bli beroende av ek, men jag är inte säker.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#6 Råttor används i studier om knark där de lär sig att trycka på en knapp för stt få ett nålstick och en injektion med t.ex heroin. Råttorna blir beroende, varför skulle inte en kanin?
#8 Oj, vad är de studierna till för? Beroende eller hur mycket de kan få i sig utan att dö typ? Hmm, men tack för informationen. :)
#2 Tror inte de blir beroende, men choklad är giftigt för i princip alla djur! Så det ska man absolut inte ge!
Håller med nr 10. Choklad är inte okej att ge till djur.
För övrigt; #9: Ja, de studierna är till för att studera beroende och vissa av de kroppsliga effekterna av ett missbruk. Det finns också möss som får lära sig att trycka på en platta för att få en dos crystal meth, och när de trycker på plattan utan att det kommer nåt så blir de vansinniga - världens abstinens alltså.
Det man ska komma ihåg ang just droger är att det är inte upplevelsen som gör dig beroende, det är ämnena i själva drogen. Idag vet ju alla att det är farligt att röka men förb*nnat svårt att sluta ändå… Man vill inte fortsätta för man vet att det gör en sjuk, men det går inte så lätt att sluta för man är beroende. Röker inte själv men vet att det är så. Bara ett exempel.