Jag funderar att kanske göra det i framtiden någon gång så jag passar på att vänta på samma svar som du x)
Jag skulle aldrig sätta ihop en unge med en vuxen, ungarna blir stressade utav de stora, dessutom har de inget att sätta emot. Skulle vänta tills den yngre var minst 6månader, annars kan det gå på tok.
Japp har jag gjort. Även 3 honor.
Första paret var den ena honan runt 5 år och den andra runt 1-1½ år.
Släppte ihop dem i en Hage. De parade varandra mycket men gick över snabbt. några månader senare släppte jag ihop dem med en 4 månaders också, gick kanonbra. Allting på neutral mark först.
Jag rekommenderar att vänta att släppa ihop tills ungen är 4 månader eller äldre, så att ungen har en större chans att försvara sig om det behövs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Japp, har ihop min 8 veckors unge med en hona på över ett år. Funkat fin fint.
Jag började med att ta ut den äldre honan ur buren och lät den lilla få gå runt själv i buren i några timmar. Gned också in spån på den lille kaninen från den äldre kaninens bur, för att den lille ska få på sig lukt från den äldre kaninen. Sedan stoppade jag tillbaka den äldre kaninen i buren igen.
Har gjort det en gång. Det var en hona på 3-4 månader och en liten unge ca 8 veckor. Först bodde de i burar intill varandra ett par dagar, sen fick de träffas på neutral mark. Det var typ kärlek vid första ögonkastet och de var oskiljaktiga resten av livet :)
okej tack för alla tips?! tänkte ha dem breve varandra i varsin bur först och sen se hur det går… :) har inte så höga förväntningar då min vuxna hona, försökte sätta ihop henne med en kastrerad hane när hon var4-6mån, hon högg bara efter honom.. så ja känns inte som att det ska gå men man får ju hoppas på det bästa! uppfödaren passar min hona nu och provade sätta ihop dem en liten stund och lova som den vuxna heter hade jagat ungen lite i början med sedan inte brytt sig om den.. så hoppas på det bästa! lova har även fått ungar för ett tagsen kanske det som gjort henne snällare haha!
Provade förut idag och det gick sådär.. Lova jagade den lite för mycket tillslut så fick sära på dom. :P
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Jag har satt ihop vuxna honor och det har gått bra. Visst det flyger lite tussar i början men sen lugnar allt ner sig. Jag har satt ihop dem i nystädad bur/hage.
Det gäller att de har tillgång till stor yta och att man ger de tid :)
Kastanjegårdens Kaniner