konstig lukt
hej!
Varje gång min hona springer runt mig/är nära mig kommer det en väldigt speciell doft från henne, luktar inte alls gått.. Det är oftast i samma veva som svansen står rakt upp och hon typ "grymtar"..
jag skrev för ett tag sen (ca 4månader sen) ett inlägg om att hon juckar mot mig hela tiden, och det är ungefär då denna doft kom.. och hon har fortfarande inte slutat med juckandet.
Hon får ingen konstig mat mm, utan ett bra pellets och hö och ibland någon grönsak.
vad kan doften bero på?
Kan nog vara sekret isåfall
Sekret finns på könets sidor ifall man letar lite, där är "sekretet" brunsvart och brukar lukta en del. Vissa kaniner behöver lite hjälp med att få bort sekret.
Ifall det inte är det så är det nog att hon är en fertil honkanin som vill visa detta
//Joanna
okej, tack för svar :)
kika lite lätt runt hennes kön förut när jag bar henne, men ska kolla mer noga nu. Men hur kommer det sig att det bara luktar när hon springer runt mig? eller ja, är i närheten av mig och inte när hon är ute och skuttar mm? :) Är det vanligt att det kommer en doft när kaniner är "upphetsade" eller va man ska kalla det.
Du kanske bara känner doften när du är riktigt nära :)
Min hankanin luktade jätte han-kanin innan han blev kastrerad och han har jättelite sekretproduktion
//Joanna
haha ja kan va så :) men min pojkvän säger att det stinker i hela lägenheten, det kan jag dock inte hålla med om men när man väl känner doften är det inte mys :P
kan doften försvinna om man kastrerar henne? har funderat länge på att kastrear henne men mest för att förhindra en del sjukdomar men skulle doften kunna försvinna vore det ju toppen :)
Sen förstår jag ju självklart att djur mm luktar men just denna doft har inte vart förut så därför känns det som att den kan försvinna? :)
Det kan jag inte svara på, fast min hanes lukt försvann ju.. Människor med honkaniner behöver svara på detta xD
Som kaninmänniska är jag helt immun mot kaninlukt, men en hundmänniska kan nästan känna kaninlukt direkt och tvärt om kan jag känna hundlukt direkt. Det kan vara lite så?
//Joanna
får hoppas att någon med honkaniner svara ;)
Men det ligger nog något i det du säger, jag kan inte heller riktigt säga att jag känner några speciella dofter mm från henne. förutom när jag städar buren :D Älskar annars att borra in mig i henne och känna hennes mysiga doft :)
men den här doften som kommer nu vill jag inte borra in mig i hehe. min pojkvän säger att det luktar kanin bajs mm i hela vår lägenhet, vet inte hur han kan känna av det så väl för jag känner inget av det och jag städar buren väldigt ofta ;D
"Hondoften" försvinner om du kastrerar henne. Till 99 procent i alla fall :)
aaaha :) toppen, tack för svar :) då ska jag ringa till veterinären på måndag och prata med dom och eventuellt boka tid för kastrering :)