Kolonidjur?
Kaniner är ju kolonidjur .. Men då lever de ju i koloni, alltså med andra kaniner? Varför ska de inte ha en burkompis då?
Har inte tänkt på det tidigare;)

Står inte det i nån artikel? Har för mej att jag läste det nån gång.. o.O
Annars vet jag inte..
#1 Hmm .. okej. Får kolla lite :D

De lever i kolonier men alla har sitt egna hem (d.v.s buren för tama kaniner, en håla för vilda) där ingen annan får komma in.
Man brukar inte rekomendera att hålla kaniner i par men det finns kaniner som trivs superbra med en burkompis.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Smart tanke^^ Dock är det ju som ciss säger..
Men egentligen borde altså det bästa för kaninerna vara (om man ska tänka vildkanin) att bo i en enorm bur :P.
Ping Pong och Lollipop trivs super bra ihop. Tex. Medans andra kaniner hatar varandra :P (vilket dom också gjort x'D)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
alltså i en enorm bur fler kaniner^^
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag tycker att kaniner absolut ska få bo med varandra. Men det är väl självklart att de börjar bråka om de bor tätt inpå varandra i en bur?
Mina kaniner som hade en stor utehägnad så de bråkade i stort sätt aldrig.
Man ska försöka ha kaniner ihop så mkt som möjligt.

#6: Jag håller inte med dig där. Många kaniner trivs inte alls med sällskap och OAVSETT hur stor inhägnaden är så kan det ändå bli bråk.
Kaniner är olika precis som människor. Vissa är väldigt sociala & andra trivs bäst för sig själv.
Man kan inte säga att man ska ha kanner ihop så mycket som möjligt bara sådär, det handlar ju om individerna!
www.frihetenskaniner.se

Om man SKA ha kaniner ihop så mycket som möjligt, då är det alltså helt OK att jag sätter ihop min superdominanta hona som inte alls tillåter någon annan än mig på sitt revir, tillsammans med en burkompis? NEJ. Det skulle inte förvåna mig om hon skadade den burkompisen rejält.
Det handlar om individerna, precis som ciss säger. Min hona skulle aldrig i sitt liv tillåta någon annan kanin i sin bur. Hon vill inte ens att någon annan kanin ska vistas i hennes Hage. Detta beteende är inte ovanligt bland honor, och om man ska sätta ihop honor ska man sätta ihop kullsystrar eller mor & dotter.

#8: Kunde sagt nåt om andra stycket, men hejdade mig…*fniss*..Ursäkta!
HAHA ^^
" och om man ska sätta ihop honor ska man sätta ihop kullsystrar eller mor & dotter. "
tkte de stog ;
och om man ska sätta ihop horor ska man sätta ihop systrar eller mor & dotter.

#9 Va? xD
#10 Haaha ;)

#11: Nja, tänkte att det gäller nog människo…honor också.

#12 Hahahaa, jaha xD

#12: Hahaha ^^
www.frihetenskaniner.se
#12 haha ^^ x'D
#3 Tack så mycket för ditt svar!!
Jag tror dock att de flesta djur, med bara få undantag, vill vara med djur av samma art. Jag har haft 4 kaniner, om man bortser från en kull, och jag har alltid hållt dom 2 och 2 utan några som helst problem. Men det beror ju som sagt på individerna.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Sen så måste man ju tänka på att om man ska ha flera kaniner tillsammans så är det ju viktigt att ha ett enskillt hus åt varje kanin, även om dom gillar att klämma in sig i samma hus.
Koloni betyder att massa kaniner lever tillsammans på en stor yta. Dvs att kaniner kan leva tillsammans. Att kaniner som bor tillsammans i fångenskap bråkar beror till största del på att buren dem lever i är för liten! Kaniner är beroende av varandra, de behöver sällskap och ska inte hållas enskilda. För de kaniner som bor ute året om är sällskap viktigt då dem kan dela värme med varandra. Vi får konstiga uppfattningar när djur börjar bråka, men som för oss människor behöver vi ibland vara ifred och därför är en stor bur viktigt för en kanin! Jag vet att jag går ifrån ämnet lite men burar som säljs i Zoo-affärer är MINSTA TILLÅTNA MÅTT, alltså, en bur som är giltig enligt lag behöver inte va bra.
Kaniner behöver ha sällskap!
Jag har fått ihop honor som inte varit släkt och som varit i olika åldrar, så att det inte går är bara en myt! Undantag kan bara om man har två väldigt dominanta honor. Men burstorleken är det största felet när man säger att ens kaniner inte kan bo tillsammans.
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
#19 Alla kaniner trivs inte med sällskap, oavsett hur stor yta man har.
Jag har själv 2 par plus en hona som går själv.
Men är planer på att skaffa kompis till henne med så småningom.
Men som sagt alla kaniner vill inte ha sällskap, men är fördel enligt mig om man kan ha 2 kaniner ihop, men då helst minst 1,5-2kvm.
Så nej, alla kaniner behöver inte sällskap, men majoriteten tror jag hade mått bra av sällskap, ja.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#21 Det enda jag har att opponera mig mot den texten är det att uppfödare hittar på att de inte är flockdjur så de kan sälja kaniner ensamma. Det blir ju lite motsägelsefullt, om de alltid ska vara två så skulle man ju få sälja två istället för en ;)
Men annars håller jag med, de flesta kaniner mår bra av artsällskap. De som inte gör det gör det kanske för att de separerats från andra kaniner tidigt och inte lärt sig "snacka kanin". Eller så sitter de i en konstellation som inte passar, tex två dominanta el där en är för dominant.
Ljustadalens kaningård
#22 Tycker också de kunde skippat den biten, men de är iaf öppna med att det bara är spekulation…
Jag trodde också att saker va omöjliga innan, jag hade en kaninhona (Hoppsan 3 år) som var en riktig bitch, men jag tog min tid i 1-2 månader för att få henne ihop med min nya kanin (Fanta 4 månader) och tillslut gick det. Hoppsan var riktigt aggressiv i början men jag motbevisade alla som sa att det inte gick. Ända gångerna det blev bråk var när de hölls på för liten yta.
Att kaniner endast kan leva med kullsyskon är bara en myt. Jag anser nästan att det kan va bättre att ha kaniner i olika åldrar ihop då rangordningen snabbare blir bestämd.
Om man skulle hägna in en hel fotbollspaln och sätta in två dominanta kaniner hade de förmodligen inte bråkat, för djur är slaggsmål inte prio ett då de har en stark överlevnadsinstingt och inte sätter sigsjälv i fara i onödan.
Ute i det vilda lever hanar och honor tillsammans, alltså kan hanar också leva ihop, att de bråkar beror på att ytan. Men vi tror att det är kaninerna som inte kan leva ihop när det i själva verket är miljön som är felkonstruerad.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, alla har olika åsikter men jag vill förmedla att saker inte alls är omöjliga. :)
#24 Dock anser jag att det är för stor risk att försöka sätta ihop 2 hankanin, även kastrerade.
För i det vilda kan de bestämma betydligt mer vilka de vill leva med och inte. Det kan de ju inte i fångenskap.
Plus att våra kaniner är inte 100% lika vildkaniner, pga aveln.
Nej det är absolut inte omöjligt men som sagt, alla kaniner trivs inte med sällskap, alltså inte i samma bur.
Och långt ifrån alla har möjlighet till riktigt stora ytor, som kanske krävs för att just den kaninen ska kunna vara på samma yta som en annan kanin. Då är det ju bra om de har en kanin eller två i bur/hage bredvid istället 🙂
Men håller med, man bör ha minst 2 kaniner ihop, och då bra stora ytor. Har märkt det på mina sedan jag satte ihop par.
Har bara en hona som går själv nu och planen är längre fram,antingen iår eller nästa år, att skaffa en kompis till henne också
Som jag sa, om man skulle ha tillräckligt stor yta (en fotbollsplan) skulle det förmodligen funka med att sätta ihop vilka kaniner som helst, eftersom deras yta är så pass stor att de kan välja om de vill bo tillsammans eller var för sig.
Jag har aldrig påstått att man ska sättas ihop 2 hanar i små burar, det ända jag sa var att med tillräckligt stora ytor skulle också det vara möjligt! (Jag snackar oändliga ytor).
Jag har för tillfället en hona och en hane, var för sig. Jag ska skaffa en till hona i höst och kastrera min hane nästa höst för nu efter att jag byggt ut mina kaninburar och de blivit ca 10 gr så stora än förut så kan de förmodligen leva tillsammans. Ingenting säger att det kommer att funka 100%, jag kanske får hem en mycket dominant hona och ytan (trotts utbyggningen) fortfarande är för liten.
Men att som ni tidigare diskuterade, att kaniner inte bör hållas med andra, struntprat! Kolonidjur innebär tusentals individer på en stor yta, det tycker inte jag låter så ensamlevande. 😃
#26 Precis, i det vilda lever flera hanar tillsammans och det går bra.
Jag är jätteglad att allt fler inser att kaniner inte lever solitärt normalt och mår bra med en kompis. Men det finns fortfarande de som tjurnackat hävdar att "Kaniner är inte flockdjur och de hävdar sitt revir på liv och död, därför två kaniner=två burar". Alla som har kaniner ihop där individerna passar ihop vet att det inte är så. I det vilda skyddar de sitt revir starkt mot andra kaninflockar. Mot sina egna är de fredliga (det är ju därför det kan bli bråk till en början när man sätter ihop kaniner i en bur, det blir som två kaniner ur olika flockar som sätts på samma revir.
Ljustadalens kaningård
#26 Jag har inte påstått att du har sagt det heller att man kan/ska det heller! Läs vad jag skrivit istället tack 😮
Detta är dessutom en gammal tråd = mycket har ändrats på den tiden, synen på det osv. Så det som diskuterats här i tråden, är troligtvis en annan syn, än vad fler och fler fått idag
http://www.tigerharen.org/material-tips/artiklar/om-ensamma-kaniner-och-begreppet-kolonidjur
En jätte bra länk!
Precis, tack! #27 :)
#28 Dock har ju inte kaninernas levnadssätt förändrats, och om folk söker på kolonidjur (som jag gjorde) och hittar denna tråden med fel fakta så är inte det heller bra, så ibland är det bra att man tar upp saker igen :)
Detta tycker jag är en så rolig diskussion, för alla säger tyyp alltid samma sak men på olika sätt 😃 Här kommer lite om hur jag tänker efter att ha läst denna tråd + sånt jag bara… tänkt länge ändå.
1. Rolig fakta är att ordet "kolonidjur" inte finns i svenska ordlistan, och "flock" definieras bara som "grupp, klunga, skara eller samling (ofta landlevande) djur, oftast av artfränder." Ändå tycks folk få en allergisk reaktion om man nämner ordet flock och spotta ur sig massa definitioner som har mer o göra med vad man själv tycker är en flock, än vad ordet faktiskt (helt oskyldigt) betyder.
2. Etologer (sånna som forskar på djurbeteende) hävdar att kaniner är flockdjur, vilket jag finner oknasigt om man tittar på definitionen ovan :P
3. När folk säger "i största möjliga mån" och folk börjar ta individexempel, då säger ni ju samma sak :) "I största möjliga mån" betyder nämnligen att man ska anpassa sig efter om det fungerar eller ej, och för individerna ni ger exempel på funkar det inte = ska inte bo ihop!
4. Jag personligen är av tron att alla kaniner som inte är extremt dominanta, könsmogna hanar eller väldigt hormoniga honor mår bäst av att bo med en artfrände, på stora ytor såklart och med egna gömställen osv. En kaninkompis kan vi människor aldrig ersätta. Forskning visar att stereotypier och stress minskar om kaninen har en kompis. Så, jag tror att om det är möjligt så bör man låta kaninerna ha en kompis för hens bästa :).
5. Bra hemsida: http://maritemilie.com/2013/02/24/hvordan-gi-kaninen-et-bedre-liv-les-om-berikelse-og-fa-praktiske-tips/
Jag hade 3 kaniner ihop förut å dom delade både bur och hus. Hittade dom oftast tätt intill varandra inne i huset… eller utanför. Va 2 honor och 1 hane. Men dom hade varsitt hus i buren.
#29 Var snäll och läs det jag skrivit istället.
Det du skriver har jag varken antytt eller skrivit 😮
Jag anser att kolonidjur är flockdjur. Så ja, kaniner är flockdjur. Men det finns olika typer av flockar, alla flockar fungerar inte likadant. Och jag använder ordet kolonidjur för att skilja på de olika flocktyperna. Så att man inte tror att det är lika enkelt att släppa ihop två kaniner som två marsvin tex..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Kaniner är INTE solitära djur och en kanin mår inte bra av att sitta i en utebur helt själv utan sällskap av samma art, i samma bur eller i bur bredvid.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
varför disskuteras det i en tråd sedan 2007 -_-
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#35, minst lika aktuellt 2013 :P So why not?
#36 för att de här med kaniner tilsammans eller inte m,m har ändrats mycket genom åren i takt med att forskning gått fram åt
#37, Då e det la bra att få se det i en sån här tråd.
#38 kanske inte vet jag verkar bara som om att alla inte fattar att tiderna förändras och forskning går framåt sak samma jag skall inte skriva mer i denna tråd vet vad jag tycker och kommer inte ändra mig så för mig tjänar jag inte mycket på att disskutera😉