Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1224 ggr
howllor
0

knep för kloklippning?

min kanin hatar att ligga på rygg, hatar när man håller i honom, och gillar egentligen bara att bli rörd på huvudet. det är alltså supersvårt att klippa klorna på honom.

någon som har tips? på hur jag skulle kunna underlätta det?

AkaiTsuki
0

Vissa kaniner kan ligga på golvet och man typ sitter ovanför på knä och har kaninen mellan bena så den inte springer bakåt och klipper klor så, oftast större kaniner.

Man kan också linda in kaninen i handduk

//Joanna

fossingen
0

Ibland har jag kaninen i knäet och låter de sitta med huvudet bort från mig. Så tar jag tassarna försiktigt åt sidan och klipper.

KaterinaPetrova
0

Mina står som vanligt så tar jag en tass i taget, är de lite svåra får de lite godis eller en morot att äta på under tiden :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

howllor
0

ok, får testa :)

Vincent...
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

:)

HAHAHAHAHAHA…..

Ljusta
1

När jag klipper klor så sitter de i mitt knä. Man måste sitta på en höjd som gör att kaninen inte väljer att hoppa ner, dvs på en stol el dyl, inte golvet. Framtassarna tar jag när kaninen sitter som vanligt, baktassarna tar jag genom att lägga kaninen upp-och-ner i vänster armveck och klippa så. Nästan alla kaniner är lugna när man gör så. Sen tycker jag att kaninerna reagerar mindre när man har en liten smidig klosax mot för en medelstor (som i filmen ovan).

Ljustadalens kaningård

mickisö
2

våra kaniner tycket INTE om att få klorna klippta så jag lindar in kaninen i en handduk (ganska hårt . Inte så jag skadar den) och tar lägger den i knät sen tar jag fram en tass i taget.  När den är klar stoppar jag in den ordentligt innan den andra tas fram. Det funkar bra. Mycket gos och en gobit blir det efteråt . :)

howllor
0

#6 mjo att ligga i armvecket gillar han, men på mage…. men det är väl bara att försöka tills en hittar ett bra sätt. känns så drygt att behöva ta honom till veterinär eller djuraffär för något som kloklipp. särskilt när jag inte har bil……

howllor
0

har nu testat med armvecket och han ligger still ett par sekunder innan han sprattlar loss - en förbättring mot innan. men han ligger och hyperventilerar och spärrar upp ögonen samtidigt som hans pupiller krymper. är detta normalt? det är typ såhär han brukar reagera på att ligga på rygg - påminner om en panikattack?

Ljusta
0

#9 Vart bor du? Det kanske finns någon uppfödare i närheten? De brukar vara vana vid alla sorts kaniner och problem. Det är många uppfödare som hjälper till med att klippa klor.

Ljustadalens kaningård

slarvigt
0

#9 Kaniner får panik av att ligga på rygg. De blir ofta stilla, vilket kan lura folk att tro att de är lugna, men egentligen är de stela av skräck och detta är inte direkt nyttigt för dem men kanske nödvändigt ibland ändå om det är enda sättet att klippa klorna och undersöka dem t.ex. 

Jag brukar hålla i min kanin, med hans rygg mot min mage medan min sambo klipper klorna. Det funkar hyfsat för oss. Du har ingen som kan hjälpa dig?

bustjejen
0

När jag klipper framtassarna på våra kaniner så har jag dem på ett bord. Ena handen har jag framför bröstet på kaninen och håller i tassen, andra handen klipper jag med. När jag klipper baktassar så sitter de i knäet på mig och det brukar gå fint. De sitter med sidan mot min mage och så klipper jag benet längst bort.

Våra kaniner gillar inte att ligga på rygg, eller att vara för fasthållna, så detta funkar bäst tycker jag.