Rinner ur ögat?
Det här är inte min kanin jag skriver om , utan jag skriver åt en bekant som gärna ville ha svar på sin fråga.
Det har börjat rinna ur hennes kanins öga. Det är en utekanin och hon bor ute året runt. Men nu på somrarna så är hon ute i sin betesbur på dagarna och när hon tar in kaninen så rinner det ur ögat. Det har även kommit var ur ögat 1-2 gånger. Hon har kollat på ögat och så men hittar inga skador eller liknande. Och kaninen har alltid bott ute. Hon tvättar bort när det har runnit men nästa gång hon tar in henne så har det runnit ur ögat igen.
Någon som vet vad det kan vara? Skulle vara jättetacksam för svar :)
Jag vet inte tyvärr, men åk till vetrinären! :)
Tycker också du ska kontakta vetrinären, det kan vara en lite allvarligare förskylning som kanske smittats över genom vildkaniner som kommit i kontakt med kaninen genom betesburen. Isåfall behöver kaninen antibiotika.

Åk till vetrinären..Albins öga har det runnit med och jag fick medicin med hem :/
det kan vara att kaninen har suttit i drag eller liknande.. så förkylnigng skulle jag tro.. men åk somsagt till en vet!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
När kaninen har varit ute, har det blåst då?
De kan bli rinniga i ögonen ifall det blåser mycket när de är ute. Men du kan ju ändå åka till veterinären för säkerthets skull..

Det kan vara ett sår i nosen också, om det rinner ur nosen också? Alla sinnen går ju ihop på ett eller annat sätt! Men åk till vet. för att vara säker! Annars kan du testa med renässans saltlösning och kolla om det blir bättre

Skulle åka till en vetrinär om det var min kanin. Jag vet att om kaninen har problem med tänderna långt bak i käken och någon tand växer fel och trycker på kan det rinna ur ögat/ögonen. Hoppas det ordnar sig.

Det kan vara Pasteurellos det rör sig om. Det är en bakterie som sätter sig i bihålorna, har jag för mig.. Det blir en infektion i tårkanalen.
Kontakta veterinär, så ordnar det sig nog!
Jag har nu berättat allt för henne som ni skrivit här, och jag vet inte hur hon gör men hon pratade förut om att åka in till veterinären så antagligen gör hon det om det inte blir bättre. Tack så mycket för all hjälp! :)

Hon kan ju prova koksaltlösning.
Hur har det gått?
Jag vet inte eftersom jag var där imorse hos henne och berätta och hon sa igår att han nog skulle åka till veterinären. Men eftersom hon inte var allmänt påverkad, alltså hon är pigg som vanligt och skuttar runt och äter och så. Och hon är inte snorig eller någotsånt. Så jag tror hon avvaktar lite och ser om det blir bättre annars åker hon nog in till veterinären med henne. Men jag vet som sagt inte eftersom jag inte pratat med henne sen imorse.
Jag vet inte hur bra det är att ha koksaltlösning i ögat:S Eftersom det brukar torka ut huden så är det nog inte så smart att ha det i ögona. Men hon har fått en aloe vera salva som hon smörjer med .

Det är bra att åka in till veterinär för säkerhetsskull. Kaniner brukar visa symptomen "försent". Så jag skulle åkt och kollat upp det för säkeretsskull!

#13 När det rann ur min kanins öga så hade jag koksaltlösning och det hjälpte då.