Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 832 ggr
Ninwe
0

Förstoppning???

Hej! Min kanin Nemo bor inne men idag åkte vi till vår sommarstuga och där bor han ute. Han är precis som vanligt. Han har ätit gräs (de får det istället för hö på sommaren). Vi kom hit för några timmar sedan och för en stund sen gav jag dem kvällsmat. Den åt han som vanligt. Min bror och jag cyklade en runda och när vi kom tillbaka hälsade jag på Nemo. Då kändes hans mage hård och man ser att den är utspänd. Han äter fortfarande men vad jag kan se har han bara bajsat två pluttar. Den ena gjorde han när jag tittade på. Vi har inte någon Critical care och vi vet ingen veterinär här. Dessutom är det ju sent, så det är ju inte öppet hos någon vet nu. Finns det något annat man kan ge istället för cc? Vi har inte så mycket grejer här för vi kom ju som sagt nyss. Snälla hjälp!!! Mvh, Ninni :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

skuttis88
0

Jag vet inte någon mat du kan ge för tillfället. Men han måste ha hö för matsmältningen! Mina kaniner blir hårda i magen av för mycket gräs, jag vet inte hur det är för dig.

Se till så att han dricker och ge honom hö. Du kan också massera honom lite lätt på magen.

Vill inte skrämma upp dig men jag kan säga att min hona dog av förstoppning eller något liknande.

Lycka till!

MVH Celina

Ninwe
0

Vi har inte hö här. Han har ätit bara gräs i typ två månader nu, så det borde väl ha visat sig tidigare?

Hälsningar,

skuttis88
0

#2 Ja, du. Det kan vara så att han har ätit mer gräs de senaste dagarna.

Du kan ringa till ett djursjukhus. Roslagstull eller Strömsholm.

MVH Celina

Ninwe
0

Han har bajsat mer nu. Pappa ska försöka fixa cc imon. Även om det inte behövs nu så är det ju bra att ha. :-)

Hälsningar,

[RC1393]
0

En annan sak som är bra att ha är paraffinolja, det hjälper mot förstoppning🙂

elinab
0

Bra att han bajsade mer :) Hur mår han i dag? Critical care, vatten och Motion är bästa medicinen mot förstoppning. Bra tänkt att fixa cc även om han mår bättre, det är alltid bra att ha :) En annan sak, du skriver att han på sommaren får gräs i stället för hö. Det går bra om det är långa grova strån från en äng eller liknande. Men man kan inte ersätta hö med vanligt gräsmattegräs, det är inte grovt nog.

Ninwe
0

Jadå det är grovt och långt gräs! :-) Idag mår han mycket bättre. Magen är inte lika uppsvullen och han har både ätit och bajsat. Tack för alla svar! :-)

Hälsningar,

elinab
0

Härligt att han mår bättre :)

Ninwe
0

Nu har pappa köpt cc. Men det kommer inte användas nu, utan mest att ha i nödfall!! :-)

Hälsningar,

Ninwe
0

Ska man förvara cc i frysen även om påsen inte är öppnad? :-)

Hälsningar,