Oväntade ungar.
Vi skaffade kanin för ca en månad sen och har nu märkt att hon fått ungar. Vi har en hane och en hona i separata burar utomhus. Kikade in i boet och där ligger fyra-fem ungar, vågade varken röra dem eller titta noga. Mamma Isabelle är lite stingslig och ter sig aningen ilsket. Så vad gör jag nu?
Hur tar jag hand om ungarna?
Hur länge ska de vara hos mamman?
När vågar man röra vid dem?
Vad äter de?
Tacksam för svar. #OROLIG KANINMORMOR
Mamman tar i stort sett hand om allt gällande ungarna, allt du behöver göra är att kolla så att de mår bra (är runda om magen och inte skadade). Lite extra mat kan mamma kanin få vid behov och när ungarna börjar smaka pellets själva kring 2-3 veckors ålder så behöver mamman definitivt mer mat eftersom ungarna är och stjäl av hennes.
De ska vara hos mamman minst 7 veckor och gärna ytterligare en vecka hemma hos dig, men i en egen bur utan mamman så de får avvänjas och fullutveckla sitt immunförsvar i lugn och ro. Det är även bra så att du vet att deras magar fungerar som de ska även utan di.
Du vågar röra dem närsom, är du osäker så gosa med honan först så att ungarna luktar som henne.
Ungarna diar mamman och börjar när de kryper ur boet smaka av mammans mat, men dia bör de minst få göra fram till 7 veckors ålder.
Bra info finns här: http://kaninmagazinet.se/
Lycka till med kullen :) Tycker att #1 skrev bra
Tack, för svar! Har nu hållt dem och tagit några bilder. De är ju hur underbara som helst! :) Kommer bilder här, såg att man kunde fråga om hjälp om vilket kön de har, är ju ganska viktigt när man sen ger vidare, eller behåller själv.
Är det smart att ta två av samma kön om man vill behålla två själv? Har läst någonstans att två hanar inte går ihop, stämmer det?
Tack
Oftast kan inte två hanar gå ihop. Det finns fall där det har funkat men det är långt ifrån självklart. Det bästa är att ha en hona och kastrerad hane tillsammans. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#3 Det går att ha två kastrerade hanar ihop, men de måst kastreras tidigt (så fort kulorna trillat ned). Det är den lugnaste kombon om man ska ha kaniner ihop eftersom båda kaniner då saknar könsdrift. Har man en kastrerad hane ihop med en hona så är ju honan fertil och kan en "vacker" dag försöka jaga bort hanen från reviret om hon blir skendräktig?.
Två fertila hanar ihop skulle jag däremot aldrig ha, dessutom så får man inte det i Sverige.
Två honor ihop kräver stor bur, några få kvadrat räcker inte, för att de ska kunna ha ett revir var och inte råka i luven på varandra. Visst kan de gå ihop i liten bur med men då bossas den ena honan av den andra, för ägarna ofta omärkligt, och för kaniner är det ett onaturligt beteende att bli bestämd över hela tiden. I naturen har de nämligen ett revir var, bredvid varandra.
#3 Det kan gå att ha 2 kastrerade hanar ihop, men stor risk skulle jag säga. Bättre med kastrerad hane + hona eller 2 honor skulle jag säga. skulle inte våga chansa.
och vill man testa, bör man ha stor yta, skulle inte ha under 3-4 kvm om jag skulle testa att ha 2 kastrerade hanar ihop. Sedan många hus, gömställen osv
Jag har 2 honor ihop, på en yta som är 5-6 kvm tror jag den är, innan hade dem 2 kvm. fungerade superbra vilket som.
Har 1 kastrerad hane med en hona på runt 2 kvm, (180x120 bur), och det fungerar helbra.
Men skulle itne ha under 1,5-2kvm till 2honor eller till 1 kastrerad hane med hona.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.